Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Markkinoinnin perusteet
Advertisements

Ajankohtaiskatsaus mainonnan sääntelystä Ritva Hanski-Pitkäkoski.
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
Yksilö ostajana.
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Asiakkuudet luovalla alalla
”Kun Kusti polkee…, niin posti kulkee…”
Kokemukset uudesta Kilpailu- ja kuluttajavirastosta
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
Saatavuus kilpailukeinona
© Mimino Oy / VO Maaseutumatkailuseminaari Mimino Oy / Virve Obolgogiani Miten saada ulkomaalaisia matkailijoita Suomen maaseutukohteisiin?
…asiakassuhteiden luominen
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
1 AD – ryhmä ja johtoryhmä Asiantuntijana markkinoinnin professori Hannu Kuusela.
Aikakauslehtien Ylivoimapankki Vesa Väisänen IROResearch Oy.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
Markkinoinnin perusteet
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET YRITYS- KAUPPOJEN VALVONTA AINEET- TOMAT OIKEUDET JULKISET HANKINNAT.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Työhuone A129 Syksy 2014 K1007LI Markkinoinnin perusteet 6 op.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
HISTORIA Perustettu vuonna 1967
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Suomalaisia erikoiskuljetuksia Laadukkaalla ja hienolla kalustolla.
SOPIMATON MENETTELY ELINKEINOTOIMINNASSA
Markkinointisuunnitelma
Työelämän tekstejä sähköposti.
Mainonnan vaikutuskeinoja
Yritys ja markkinointi mediassa
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
MEGA -Suljetun suuren suosion saaneen megauploadin seuraaja
Yritykset ja yhteiskunta
Markkinaoikeuden ratkomistilanne
Mitkä Ovat Eri Valokuvaus Markkinointi-ideoita?
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Team Finland – palvelutarjonta
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Näin ostan mainostoimistopalveluja
Yrityskuva ja viestintä
Markkinoinnin perusteet
KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
Miten hankimme kilpailuetua? Miten keskeiset tavoitteemme toteutuvat?
Televisio Televisiosta on monissa maissa tullut nopeasti tärkein joukkotiedotusväline. Mitä etelämmäksi menneen, sitä tärkeämpi mainosväline televisio.
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
Strategia: Liikeidea?.
Mistä löydämme tietoja…
Hinnoittelun kuvaaminen…
”Kuuleha sie, minnuu nii kovast kiinnostaa..
…arviointia? (jo toimiva, mutta soveltuvin osin aloittavakin yritys)
Myyntikanavien… …kaivelua.
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
Markkinointisuunnitelma
Mitä muita asioita tulisi huomioida?
Markkinointi - tuote/tuotevalikoima
…miten kilpailu kehittyy?
Markkinointisuunnitelma
Myyntitavoitteiden tarkentaminen
Esityksen transkriptio:

Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

”Yrityksen ja sen tarjoamien tuotteiden markkinoinnilla on keskeinen merkitys tuotteiden menekin kannalta…” 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

”Mainonnalla pyritään antamaan asiakkaalle häneen vetoava lupaus tuotteen hyödystä…” 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

”Markkinoinnilla oman tuotteen voi erottaa kilpailijoiden tuotteista ja antaa sille mielikuvallista lisäarvoa” 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Suunnittelu on tärkeää! ei niin pientä yritystä olekaan, ettei sen kannattaisi suunnitella markkinointia suunnitelma kannattaa tehdä kirjallisena markkinointisuunnitelmana 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Markkinointikeinot kannattaa pohtia, mitä markkinointikeinoja ja viestintävälineitä kannattaisi käyttää? sanoma- ja aikakauslehdet erikoislehdet tv Internet puhelintolpat (purettu) suoramainonta + kirjeet ”Mainonta suunnataan harkitusti siihen viestintävälineeseen, jolla mainoksen viesti saadaan tehokkaasti välitettyä kohderyhmälle” 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Asiakasryhmät mihin asiakasryhmään markkinointi kannattaisi kohdentaa (segmentointi) ”ei kaikkea kaikille” –periaatteella 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Konkreettiset tavoitteet eli toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Markkinointikustannukset asiakaskohderyhmän täsmentymisen myötä täsmentyy myös tarkoituksenmukaisin markkinointiväline (Tutkimus: ”15 % sähköpostissa tuotetarjouksen saaneista ja siihen tutustuneista tilaa tuotteen…”) Eli; 100 000 sähköpostitarjousta, 1 % tutustuu tuotteeseen (=1000 vastaanottajaa), 15 % näistä tutustuneista tilaa, tilaajia on 150… Wow! Eipä siis ihme, jos kaapattujen tai vahingossa email - osoitekauppiaiden haltuun joutuneiden osoitteiden kauppa on kovaa… 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Oma kokonaisuus omiin resursseihin ja tavoitteisiin parhaiten soveltuva markkinointitoimenpiteiden kokonaisuus 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Yhteistyö yhteistyötä esimerkiksi omaa liiketoimintaa tukevien yritysten kanssa 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Markkinoinnin kilpailukeinot tuote hinta saatavuus ja markkinointiviestintä (imagon luonti) 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Tuote taloudellisia toiminnallisia tai imagollisia 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Hinta ja hinnoittelu 1/2 suora vaikutus yrityksen kannattavuuteen tuote- ja yrityskuvaan tasapaino; yritys saa haluamansa katteen ja tuotteella on ennakoidun mukainen kysyntä. imagovaikutuksen vuoksi hinnoittelusta tulisi päättää samanaikaisesti tuote- ja jakelutieratkaisujen kanssa (fyysinen/sähköinen) eri kohderyhmät voivat nähdä tuotteet eri tavoin ja olla valmiita maksamaan erilaisen hinnan (”pakettien sisältö”) 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Hinta ja hinnoittelu 2/2 markkinoiden hintataso vaikuttaa siihen, mikä hintataso tuntuu kalliilta ja mikä halvalta hinta on aina suhteellinen toisiin saman käyttöperusteen tuotteiden hintojen kanssa (esim. kotitalousvasara) yrityksen vahva imagoarvo antaa potkua korkeammalle hinnalle ”rohkeutta ottaa imagon mukainen hinta” (Nokian kännyt) ”Oikea hinta on se, jonka joku on tuotteesta valmis sillä hetkellä maksamaan…” 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Saatavuus ”asiakkaan saatavilla oikeaan aikaan oikeassa paikassa” palveluja myytäessä ostotilanne tehtävä mahdollisimman helpoksi asiakkaalle tuotantoyrityksessä huomio jakelutien valintaan 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Markkinointiviestintä tuotteista palveluista hinnoista sekä siitä missä ja milloin yritys palvelee asiakasta? jotta markkinointiviestintä tuottaisi tulosta, yrityksen tulee pystyä vastaamaan niihin odotuksiin, joita se saa markkinointiviestinnällä aikaan asiakkaissa 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Mainonnan ja muun markkinoinnin säännöt kuluttajansuojalaki laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa mainonnan kansainväliset perussäännöt lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudellista mainosta laadittaessa pidettävä mielessä mainonnan yhteiskunnallinen vastuu mainosta laadittaessa on myös noudatettava liike-elämässä yleisesti hyväksyttyjä rehellisen kilpailun periaatteita ei saa heikentää yleisön luottamusta mainontaan 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Mainonnan ja muun markkinoinnin valvonta Kuluttajavirasto ja kuluttaja-asiamies www.kuluttajavirasto.fi Lääninhallitukset www.laaninhallitus.fi Markkinaoikeus www.oikeus.fi/markkinaoikeus Helmikuussa 2006 eräälle suomalaiselle rohdosvalmisteita maahantuovalle yritykselle pantiin maksuun jo aiemmin määrätty 50000 € uhkasakko yrityksen jatkettua edelleen lääkkeenomaisin väittein edustamiensa rohdostuotteiden markkinointia (Antivir/Antiwir ja oliivinlehtiuute)... Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta www.liiketapalautakunta.fi 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Minkälaista mainonta ei saa olla? harhaanjohtavaa vertailevaa (sallittu joissain rajoissa) jäljittelyä kilpailijan halventamista koskevia asioita Mainonnan eettinen neuvosto www.mainonnaneettinenneuvosto.fi Mainostajien liitto ry www.mainostajat.fi Suomen Markkinointiliitto ry www.mark.fi Suomen Suoramarkkinointiliitto ry www.ssml-fdma.fi 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen

Vertailevaa mainontaa? 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen