Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
”Yrityksen ja sen tarjoamien tuotteiden markkinoinnilla on keskeinen merkitys tuotteiden menekin kannalta…” 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
”Mainonnalla pyritään antamaan asiakkaalle häneen vetoava lupaus tuotteen hyödystä…” 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
”Markkinoinnilla oman tuotteen voi erottaa kilpailijoiden tuotteista ja antaa sille mielikuvallista lisäarvoa” 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Suunnittelu on tärkeää! ei niin pientä yritystä olekaan, ettei sen kannattaisi suunnitella markkinointia suunnitelma kannattaa tehdä kirjallisena markkinointisuunnitelmana 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Markkinointikeinot kannattaa pohtia, mitä markkinointikeinoja ja viestintävälineitä kannattaisi käyttää? sanoma- ja aikakauslehdet erikoislehdet tv Internet puhelintolpat (purettu) suoramainonta + kirjeet ”Mainonta suunnataan harkitusti siihen viestintävälineeseen, jolla mainoksen viesti saadaan tehokkaasti välitettyä kohderyhmälle” 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Asiakasryhmät mihin asiakasryhmään markkinointi kannattaisi kohdentaa (segmentointi) ”ei kaikkea kaikille” –periaatteella 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Konkreettiset tavoitteet eli toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Markkinointikustannukset asiakaskohderyhmän täsmentymisen myötä täsmentyy myös tarkoituksenmukaisin markkinointiväline (Tutkimus: ”15 % sähköpostissa tuotetarjouksen saaneista ja siihen tutustuneista tilaa tuotteen…”) Eli; 100 000 sähköpostitarjousta, 1 % tutustuu tuotteeseen (=1000 vastaanottajaa), 15 % näistä tutustuneista tilaa, tilaajia on 150… Wow! Eipä siis ihme, jos kaapattujen tai vahingossa email - osoitekauppiaiden haltuun joutuneiden osoitteiden kauppa on kovaa… 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Oma kokonaisuus omiin resursseihin ja tavoitteisiin parhaiten soveltuva markkinointitoimenpiteiden kokonaisuus 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Yhteistyö yhteistyötä esimerkiksi omaa liiketoimintaa tukevien yritysten kanssa 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Markkinoinnin kilpailukeinot tuote hinta saatavuus ja markkinointiviestintä (imagon luonti) 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Tuote taloudellisia toiminnallisia tai imagollisia 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Hinta ja hinnoittelu 1/2 suora vaikutus yrityksen kannattavuuteen tuote- ja yrityskuvaan tasapaino; yritys saa haluamansa katteen ja tuotteella on ennakoidun mukainen kysyntä. imagovaikutuksen vuoksi hinnoittelusta tulisi päättää samanaikaisesti tuote- ja jakelutieratkaisujen kanssa (fyysinen/sähköinen) eri kohderyhmät voivat nähdä tuotteet eri tavoin ja olla valmiita maksamaan erilaisen hinnan (”pakettien sisältö”) 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Hinta ja hinnoittelu 2/2 markkinoiden hintataso vaikuttaa siihen, mikä hintataso tuntuu kalliilta ja mikä halvalta hinta on aina suhteellinen toisiin saman käyttöperusteen tuotteiden hintojen kanssa (esim. kotitalousvasara) yrityksen vahva imagoarvo antaa potkua korkeammalle hinnalle ”rohkeutta ottaa imagon mukainen hinta” (Nokian kännyt) ”Oikea hinta on se, jonka joku on tuotteesta valmis sillä hetkellä maksamaan…” 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Saatavuus ”asiakkaan saatavilla oikeaan aikaan oikeassa paikassa” palveluja myytäessä ostotilanne tehtävä mahdollisimman helpoksi asiakkaalle tuotantoyrityksessä huomio jakelutien valintaan 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Markkinointiviestintä tuotteista palveluista hinnoista sekä siitä missä ja milloin yritys palvelee asiakasta? jotta markkinointiviestintä tuottaisi tulosta, yrityksen tulee pystyä vastaamaan niihin odotuksiin, joita se saa markkinointiviestinnällä aikaan asiakkaissa 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Mainonnan ja muun markkinoinnin säännöt kuluttajansuojalaki laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa mainonnan kansainväliset perussäännöt lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudellista mainosta laadittaessa pidettävä mielessä mainonnan yhteiskunnallinen vastuu mainosta laadittaessa on myös noudatettava liike-elämässä yleisesti hyväksyttyjä rehellisen kilpailun periaatteita ei saa heikentää yleisön luottamusta mainontaan 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Mainonnan ja muun markkinoinnin valvonta Kuluttajavirasto ja kuluttaja-asiamies www.kuluttajavirasto.fi Lääninhallitukset www.laaninhallitus.fi Markkinaoikeus www.oikeus.fi/markkinaoikeus Helmikuussa 2006 eräälle suomalaiselle rohdosvalmisteita maahantuovalle yritykselle pantiin maksuun jo aiemmin määrätty 50000 € uhkasakko yrityksen jatkettua edelleen lääkkeenomaisin väittein edustamiensa rohdostuotteiden markkinointia (Antivir/Antiwir ja oliivinlehtiuute)... Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta www.liiketapalautakunta.fi 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Minkälaista mainonta ei saa olla? harhaanjohtavaa vertailevaa (sallittu joissain rajoissa) jäljittelyä kilpailijan halventamista koskevia asioita Mainonnan eettinen neuvosto www.mainonnaneettinenneuvosto.fi Mainostajien liitto ry www.mainostajat.fi Suomen Markkinointiliitto ry www.mark.fi Suomen Suoramarkkinointiliitto ry www.ssml-fdma.fi 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen
Vertailevaa mainontaa? 24.4.2019 (c) 2009 Hannu Mikkonen