Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kokemukset uudesta Kilpailu- ja kuluttajavirastosta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kokemukset uudesta Kilpailu- ja kuluttajavirastosta"— Esityksen transkriptio:

1 Kokemukset uudesta Kilpailu- ja kuluttajavirastosta
Kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen

2 Lähtötilanne: epäilyksiä ja huolenaiheita
Kilpailupolitiikkaa ei pidä ajaa alas ”Kilpailuviraston ja Kuluttajaviraston toimintatavat ovat niin erilaiset, ettei virastoja kannata yhdistää.” Kilpailuviraston entinen ylijohtaja Matti Purasjoki,  HS Kuluttajansuojan valvontaa ajetaan alas ”Kilpailun edistämisen nimissä tehdään ratkaisuja, jotka heikentävät kuluttajien asemaa”. Helsingin yliopiston kuluttajaoikeuden vastuuopettaja Klaus Viitanen, HS Hallitus haluaa yhdistää veden ja tulen ”Useissa kohdin kilpailuviranomaisten ajattelu ja kuluttajansuojanäkökulma tuottavat keskenään ristiriitaisia lopputuloksia”. Pääkirjoitus, HS :  Kilpailuviraston ja Kuluttajaviraston yhdistäminen olisi suuri virhe "Lakiesityksen hyväksyminen merkitsisi kuluttaja-asiamiehen aseman heikentämistä ja siten koko kuluttajansuojan ohentamista." Siviilioikeuden emeritusprofessori Antti Kivivuori sekä entiset kuluttaja-asiamiehet C. G af Schultèn ja Erik Mickwitz, HS Uudistuva kuluttajapolitiikka

3 Kilpailu- ja kuluttaja-asioiden yhteiskunnallinen painoarvo on lisääntynyt
valvontatehtävissä molemmat sektorit ovat itsenäisiä hyödynnetään kilpailu- ja kuluttajapolitiikan välistä synergiaa ja entistä laajempaa asiantuntemusta aina kuin mahdollista yhteiset lausunnot, joissa näkyvät sekä kilpailu- että kuluttajanäkökohdat myös neuvotteluissa elinkeinoelämän tai viranomaisten kanssa  voidaan ”palvella” tarjoamalla kumpikin asiantuntemus kerralla Markkinatutkimusyksikkö tukena Uudistuva kuluttajapolitiikka

4 Turvaamme kuluttajan taloudellista ja oikeudellista asemaa
Esimerkkejä edistysaskeleista ja linjanvedoista tietoyhteiskuntakaaressa määritelty operaattoreiden vastuuta tavoitteidemme mukaisesti matkapuhelinlaskuihin erittely viimeinkin paperilasku ei saa maksaa hyvän perintätavan linjaus vastaamaan uutta lainsäädäntöä pikaluottomarkkinat rauhoitettu ja tarkkailussa Uudistuva kuluttajapolitiikka

5 Kuluttajien mahdollisuudet liikkuvuuteen, vaihtoehtoihin ja valinnanvapauteen
Markkinoilla pyritään sitomaan kuluttajia asiakkuuteen monimutkaisin ja usein kohtuuttomin keinoin Kuluttaja-asiamies kohdistaa valvontaa liikkuvuuden esteiden poistamiseen kohtuuttomat ja sopimattomat sopimusehtorakennelmat harhaanjohtava markkinointi mainonnan tunnistettavuuden hämärtäminen Uudistuva kuluttajapolitiikka

6 Entistä tehokkaammin tietoa kuluttajamarkkinoiden ilmiöistä
KUTI, Kuluttajahallinnon yhteinen tietojärjestelmä kuluttajien kokemukset ja palaute yritysten toiminnasta signaalit markkinahäiriöistä tietoa kuluttajapolitiikan suunnitteluun kehitteillä : e-neuvoja palvelee 24/7 Uudistuva kuluttajapolitiikka

7 Kuluttaja-asiamiehen asema ja roolin merkittävyys säilyy
varmistettu lainsäädännössä TEM asettanut KKV:lle tavoitteeksi KA:n roolin merkittävyyden säilymisen KA:n keinojen uudistaminen liikkeelle Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje ja blogi Uudistuva kuluttajapolitiikka


Lataa ppt "Kokemukset uudesta Kilpailu- ja kuluttajavirastosta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google