Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Näin ostan mainostoimistopalveluja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Näin ostan mainostoimistopalveluja"— Esityksen transkriptio:

1 Näin ostan mainostoimistopalveluja
Parhaimmillaan asiakas-mainostoimistosuhde on tiivis yhteistyösuhde. Tästä syystä mainostoimiston ja asiakkaan avainhenkilöiden henkinen yhteisymmärrys ja yhteistyömallin toimivuus on varsin keskeistä. Onnistuneessa mainostoimistosuhteessa on tärkeää, että mainostoimiston avainhenkilö on varsin tiukasti tietoinen asiakasyrityksen toiminnasta ja sen toiminnan menestykseen vaikuttavista tekijöistä. Tämän aikaansaamiseksi mainostoimisto on aina kiinnostunut ennen minkään syvällisemmän työn tekemistä seuraavista seikoista. JHS

2 Toimeksiannon perustiedot
1. Tiedot markkinoista Kokonaismarkkinoiden suuruus ja kehitys Markkinaosuudet ja niiden kehitys 2. Tiedot tuotteesta Tuotekuvaus tekninen ostajan/käyttäjän kannalta (pääargumentti, lisäargumentti, eroavuus kilpailijoista) Tuotteen historia ja sen asema markkinointipolitiikassa Tuotepalveluvalmius (hinta, huolto, varaosat, saatavuus yms.) 3. Tiedot kilpailijoista Kilpailevat tuotteet, niiden ominaisuudet Markkinatoimenpiteet (hinta, jakelu, arviot markkinointipolitiikasta, mainonta, myynninedistäntä). 4. Tiedot asiakaskunnasta Asiakasprofiili (demografiset tekijät, psykografiset tekijät) Osto- ja kulutustavat (kuka ostaa, mistä, milloin, kuinka usein) Tiedot, käsitykset ja asenteet omaa ja kilpailevia tuotteita kohtaan. 5. Muut tiedot Institutionaaliset tekijät (lainsäädäntö, toimialasopimukset) Pitkällä aikavälillä kysyntään vaikuttavat tekijät. 6. Aikaisemmat toimenpiteet + arviointi JHS

3 Toimeksiantotiedot 1. Markkinoinnin tavoitteet ja mainonnan osa niiden saavuttamisessa Mainonnan tavoitteet: myynnin lisääminen/kpl, mk jne. tai katetta) uusien käyttöyhteyksine ja –tapojen löytäminen ja niistä kertominen uusien käyttäjäryhmien löytäminen tuotekuvaan vaikuttaminen yrityskuvaan vaikuttaminen 2. Markkinoinnin strategia ja markkinointitoimenpiteet markkinointimix kokonaisuudessaan (pakkaus, hinta, jakelu, laatu) muut myynninedistämistoimenpiteet mainonta suhteessa muihin toimenpiteisiin 3. Markkinoinnin ja mainonnan kohderyhmät lopulliset käyttäjät ja sidosryhmät (määrittely eri ominaisuuksien suhteen) jälleenmyyjät ja sidosryhmät 4. Näkemykset mainonnan sisällöstä ja sanomasta mitä tuotteesta halutaan sanoa mitä muita elementtejä mainonnassa on huomioitava ja tuotava esiin (logo, merkki, valmistavaan yritykseen liittyvät tiedot jne.) 5. Aikataulu 6. Budjetti JHS Johanna Heinonen-Salakka

4 MAINOSTOIMISTOJEN LASKUTUSPERUSTEITA
* Palvelupalkkiomenetelmä => mainostoimistopalkkiot ym. alennukset siirtyvät asiakkaille, mutta lisää kokonaissummaan % palvelupalkkion * PET-menetelmä => Pris efter tid = käytetyn ajan perusteella plu pieni palvelupalkkio (5 %) * Komissiomenetelmä => Toimisto laskuttaa bruttohinnoin ja pitää itse saamansa alennukset (mainostoimistopalkkiot, usein noin 15 % bruttohinnasta) * Kiinteä korvaus => Etukäteen sovittu kiinteä korvaus projektista tai vuodesta JHS


Lataa ppt "Näin ostan mainostoimistopalveluja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google