Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Markkinoinnin perusteet
MAR1LK001 Hinta Anna Hankimaa 1/1/2019
2
Hinta ? Tuotteen arvon mittari ja muodostaja
Kilpailuun vaikuttava tekijä Kannattavuuteen vaikuttava tekijä Tuotteen asemointiin vaikuttava tekijä
3
Hinnoittelupäätökset
Koko yritys, eri tuoteryhmät, yksittäiset tuotteet, eri asiakasryhmät Hintapolitiikka Alhainen hinta Korkea hinta Vakiohinta Markkinahinta Hinnoittelumenetelmä Kustannus- perusteinen Markkina- Arvoperusteinen Hinnalla operointi Hintadifferointi Psykologinen hinta Hintapaketointi Alennukset maksuehdot Ansaintamalli Hinnoitteluun vaikuttavat tekijät
4
Hinnoitteluun vaikuttavat tekijät
Markkinat: ostajamäärä, hintaherkkyys Kohderyhmä: ostovoima, -tavat, arvostukset Tuotteen ominaisuudet: erilaisuus, hyödyt Julkinen valta: verot, maksut, hintasäätely Kilpailu: määrä, hintataso Yrityksen tavoitteet: markkinaosuus, myynti, voitto Kustannukset: muuttuvat, kiinteät
5
Demand Curve A curve that shows the number of units the market will buy in a given time period, at different prices that might be charged.
6
Hintapolitiikat Kermankuorinta- ja imagohinnoittelu Vakiohinnoittelu
Penetraatio- ja volyymihinnoittelu
7
Hinnoittelumenetelmät
Kustannusperusteinen: katetuottohinnoittelu, hintakertoimet Markkinatilannehinnoittelu Kohderyhmä Tuote Kysynnän ja tarjonnan välinen suhde Kilpailutilanne Arvoperusteinen hinnoittelu Ostajan tuotteen käytön kautta saavuttama arvo tai hyöty
8
Hintaherkkyys Mikä vaikuttaa hintaherkkyyteen?
9
Hinnalla operointi Hintaporrastus eli hintadifferointi
Hinnan esittämistapa eli psykologinen hinnoittelu Hinnan paketointi tai pilkkominen Alennukset Maksuehdot Hinnalla operoitointikeinot voivat olla käytössä jatkuvasti tai vain tilanteen mukaan: esim.kampanja
10
Hintaporrastus Ajan mukainen Ostajan ominaisuuteen perustuva
Lady-risteilyt: ”kaksi naista yhden hinnalla” Alueellinen Huonekalujen kotiinkuljetus Tuotteen käyttötarkoituksen mukainen Sähkö kuluttajille tai teollisuudelle
11
Hinnan esittäminen Psykologinen hinnoittelu ’vähän alle’ –hinnat
Hinta pienintä yksikkö kohden Hintaan liitetään ostorajoitus Hinta ilmoitetaan joko euroina tai prosentteina sen perusteella, kumpi näyttää edullisemmalta Hintakynnys: psykologinen hinta, jonka ylittäminen laskee kiinnostusta
12
Hinnan paketointi tai pilkkominen
Kokonais- tai pakettihinnoittelu Ateria Yhdistelmähinnoittelu Perustuotteeseen lisätään lisäetuja Täysin pilkottu hinnoittelu
13
Alennukset ja maksuehdot
Miksi alennuksia käytetään?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.