Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
(jo toimiva, mutta soveltuvin osin aloittavakin yritys)
2
Yrityksen tuotekehitys
Tuotekehitys yrityksen toimintona liittyy kiinteästi markkinointiin Se muodostaa perustan markkinoinnin kilpailukyvylle (c) 2007 Hannu Mikkonen
3
Tuotekehitys (määritelmä)
Tuotekehitys on toimintaa, jonka tarkoituksena on etsiä synnyttää valita ja kehittää yritykselle uusia tuotteita sekä karsia pois vanhoja kilpailukykynsä menettäneitä tuotteita (c) 2007 Hannu Mikkonen
4
Tuotteen sijoittaminen elinkaarelle
Vahvuudet, kilpailuedut Heikkoudet, ongelmat Miten kehitämme tuotteitamme? (c) 2007 Hannu Mikkonen
5
Tuotteen elinkaari (yksi näkemys)
Lasku Käyttöönotto/Kypsyys Kasvu Vielä viimeiset tipat Esittely Ideointi/tuotekehitys "Verhot kiinni" (c) 2007 Hannu Mikkonen
6
Tuotekehityshaasteet
Mitä tuotekehitys-haasteita luovat tekninen kehitys? ympäristökysymykset ja lainsäädäntö? muut toiminta-ympäristön muutokset? (c) 2007 Hannu Mikkonen
7
Tuotekehitysstrategiat
Ensimmäinen markkinoilla (pioneeri) uranuurtaja Seurailija hieman pioneerin perässä omana tuotteena Soveltaja ja erikoistarpeiden tyydyttäjä lisäarvoa olemassa oleville Jäljittelijä selvää apinointia (c) 2007 Hannu Mikkonen
8
Tuotteen sijoittaminen elinkaarelle
Vahvuudet, kilpailuedut Heikkoudet, ongelmat Miten kehitämme tuotteitamme? (c) 2007 Hannu Mikkonen
9
Tuoteohjelma Yrityksen markkinoimat tuotteet muodostavat kokonaisuuden, jota kutsutaan tuoteohjelmaksi (repertuaari) Tuotekehityksen ylin prosessi on tuoteohjelma tuotekehitys vaatii suunnittelijoilta kokonaisvaltaista ”tuoteajattelua” ja ”markkinointikykyä” (c) 2007 Hannu Mikkonen
10
Tuoteohjelman tehtävät (1)
Kehittää tuotteita jatkuvasti asiakkaiden tarpeiden muutoksia seuraten Ylläpitää markkinoinnin ja tuotannon välityksellä toisiaan tukevia tuotteita, ns. tuoteperheitä (c) 2007 Hannu Mikkonen
11
Tuoteohjelman tehtävät (2)
Hylätä vanhentuneet ja kannattamattomat tuotteet ja tuoda tilalle uusia kilpailukykyisiä Huolehtia liitännäistekijöistä tuotevastuu-, patentti-, mallisuoja-, yms. kysymykset Tehdä koko hoito taloudellisesti eli kannattavalla tavalla (c) 2007 Hannu Mikkonen
12
Tuoteohjelman ydin Neljä tuotekehitysjohtamisen (”atomi”)ydinkohtaa:
asiakkaiden tarpeiden seuranta (ennusteet) luovuuden ylläpito (kilpailuetujen hankkiminen) järjestelmällinen toiminta (taloudellisuus ja kannattavuus) epävarmuuden sieto (riskien hallinta) (c) 2007 Hannu Mikkonen
13
(c) 2007 Hannu Mikkonen
14
Miten tuotekehitys on järjestetty?
Resurssit henkilö(t) sijaiset raha mm. investoinnit aika Koulutus/kehitys Kilpailijan toimet TP4_4.xls (c) 2007 Hannu Mikkonen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.