Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ajankohtaiskatsaus mainonnan sääntelystä 25.1.2007 Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ajankohtaiskatsaus mainonnan sääntelystä 25.1.2007 Ritva Hanski-Pitkäkoski."— Esityksen transkriptio:

1 Ajankohtaiskatsaus mainonnan sääntelystä 25.1.2007 Ritva Hanski-Pitkäkoski

2 Ajankohtaisia aiheita 1.Mainonnan kansainvälisten perussääntöjen uusiminen 2.Kanta-asiakasetuuksia koskeva ohje 3.Sopimattomat menettelyt elinkeinotoiminnassa 4.Televisiodirektiivin uusiminen (Audiovisual Media Services Directive)

3 ICC:n mainonnan kv. perussääntöjen uusiminen •yhdistää hajanaiset säännöt •kattaa koko markkinointiviestintä •kattaa sähköinen media, pelit ja puhelin •ei koske yhteisöviestintää •huomioi medioiden erilaisuuden •tyypillinen kuluttaja on kohtuullisesti kokenut ja huomiokykyinen •tuotteita ovat myös konseptit (ja palvelut)

4 Sääntöjen rakenne-ehdotus •yleinen kattosääntö, jonka alla ovat kaikki muut säännöt paitsi seuraavat: –markkinayhteiskuntatutkimuksia, –suoramyyntiä, –ruoka- ja juomamainontaa ja –sähköisiä tuotteita koskevat ohjeet

5 Mainonnan perussääntöjen rakenne •yleislausekkeet •myynninedistäminen •sponsorointi •suoramarkkinointi •sähköinen media ja puhelinmarkkinointi •ympäristöväitteet

6 Kuluttaja-asiamiehen ohje koskien kanta- asiakassopimuksia ka-sopimuksen markkinoinnissa on kerrottava •millä edellytyksillä etuudet saa, esim. henkilötiedot antamalla tai euromääräisen ostorajan jälkeen •liittymismaksun suuruus •missä muodossa hyvitys annetaan •mistä saa lisätietoja ka-sopimuksesta ja henkilötietojen käsittelystä

7 markkinoinnissa ei tarvitse antaa lisätietoja kanta-asiakasjärjestelmästä tai tarjouksesta, jos kyseessä on •yrityskuvamarkkinointi tai •vain tiedotetaan tuotteen kuulumisesta kanta-asiakasjärjestelmään

8 Yleisiä periaatteita •vertaileva mainonta on sallittua, mutta hyvin vaikea toteuttaa •kaikki asiakkaat eivät voi olla kanta- asiakkaita •kannustettava tekemään vertailuja •ka-edut eivät saa olla pääsanoma, jos kohderyhmänä ovat kaikki kuluttajat

9 Ostohyvitys •ostohyvitys ei saa hallita markkinointia •hyvityksen määrän on oltava selkeä •ei sallittua: ”Hyvityksen määrä jopa x %” •sallittu: ”Ostokset kerryttävät ostohyvitystä” •jos vedotaan hyvityksen määrään, on kerrottava sen saamisen ehdot •suositellaan euromääräistä muotoa ja esimerkkejä

10 Esimerkkejä ostohyvityksestä •”Ostohyvitys 10-100 euroa 3 kk:n ostoksista, ostot yhteensä vähintään 800 euroa” •”Kertyvä ostohyvitys keskimäärin 15 euroa 3 kk:n ostoksista, kun ostosten suuruus vähintään 500 euroa kuukaudessa” •”Ostohyvitys 2 000 euron ostoksista 3 kk:n aikana 30 euroa”

11 Lisäksi sääntöjä •yhteistyökumppaneiden markkinoinnista •yksilöidyn tuotteen kanta- asiakashinnan ilmoittamisesta •keräilykampanjoissa kerrottavista tiedoista •luotoista markkinoinnissa


Lataa ppt "Ajankohtaiskatsaus mainonnan sääntelystä 25.1.2007 Ritva Hanski-Pitkäkoski."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google