Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Mai Anttila Helsingin kauppakorkeakoulu Juhlaseminaari Kotkassa 100 vuotta liiketalouden opetusta
2
Asiakassuuntautunut yritys
Tiedonhankinta kilpailukeinoksi Maailma muuttuu – yritysympäristö muuttuu Yllätys vai pysyvä muutos Vahvat ja heikot signaalit Kovat ja pehmeät muutostekijät TRENDIT MEGATRENDIT Työkaluja asiakaskunnan muutosten analysointiin Väestöennusteet Risc-analyysit
3
ASIAKAS MYYNNIN KOHTEENA ASIAKAS IDEOINNIN LÄHTÖKOHTANA
4
1900 2000 YRITYSTEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ 1900- JA 2000 -LUVUILLA
Ulkomaiset viranomaiset Ympäristö-tietoiset Teollisuus Tietoiset kuluttajat Ulkomaiset kilpailijat Kilpailijat Kilpailijat Uudet teknologiat Uudet sosiaaliset arvot Uusi talousilmasto Ulkomainen työvoima Asiakkaat Asiakkaat Asiakkaat YRITYS YRITYS Ulkomaiset asiakkaat Alihankkijat Viranomaiset Työvoima Viranomaiset Työvoima Lähde: H. Igor Ansoff 1996
5
Yritysympäristö 1 Makroympäristö
- Suhdanteet, teknologia, laki, normit, globalisaatio 2 Toimialaympäristö - Työvoima, kokonaiskysyntä, raaka-aineet, kilpailu 3 Tehtäväympäristö - Asiakkaat, kilpailijat, toimittajat
6
Asiakkaan kuulemisjärjestelmä
1 Suoraan asiakkaalta 2 Kaupan välityksellä 3 Tietopankit ja rekisterit 4 Myyjät ja henkilökunta 5 Markkinointitutkimukset 6 Asiakas tuotekehitysryhmän jäsenenä
7
Trendianalyysit Perhe Tee-se-itse Painonvartiointi Vaivattomuus
TRENDEIKSI LUOKITELTAVIA ASIOITA Perhe Tee-se-itse Painonvartiointi Vaivattomuus Kotieläimet Terveys Koulutustason kasvu Keskiluokkaistuminen Suomalaisuus TRENDIARVOJA UUDEMMASTA KULUTTAJATUTKIMUKSESTA Eettisyys Ekologisuus Elämyksellisyys Vaihtelunhalu Turvallisuus Palvelujen merkitys kasvussa Merkkituotteet
8
KAAVIO TEHOKKAAN LIIKEIDEAN KEHITTYMISESTÄ
Nykyiset vahvuudet Kaupan luonne Taloudelliset voimavarat Liikeidean mukainen toiminta 2 Käytä hyväksesi vahvuudet 4 Viestitä visio 3 KEHITÄ VISIO 5 Markkinoi ja mai nosta 1 Erilaistu oikein Liikeidean mukainen - Myymälä - Hinnoittelu - Valikoima/laatu - Mainonta Asiakkaat Kilpailijat Tulevaisuuden trendit
9
VISIOJOHTAMINEN PROSESSIN KÄYNNISTÄMINEN JA SIIHEN SITOUTUMINEN
ORGANISAATION PÄÄMÄÄRÄN, TOIMINTA-ALOJEN JA TEHTÄVIEN TUNNISTAMINEN ORGANISAATIOTA KOSKEVAN VISION LUOMINEN JA SIIHEN SITOUTUMINEN ORGANISAATIOTA KOHTAAVIEN STRATEGISTEN HAASTEIDEN TUNNISTAMINEN STRATEGIOIDEN MUODOSTAMINEN HAASTEIDEN JOHTAMISEKSI
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.