Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
2
Yritykset ja yhteiskunta
Laura Olkkonen Lappeenrannan teknillinen yliopisto Etelä-Karjala-instituutti
3
Mitä on yritysten vastuu?
YK:n määritelmä ”Yrityksen tuottama pitkän aikavälin taloudellinen, sosiaalinen, ympäristöllinen ja eettinen arvo” Työ- ja elinkeinoministeriön määritelmä ”…vastuuta omista yhteiskunnallisista vaikutuksistaan. Nämä vaikutukset voivat liittyä esimerkiksi paikallisen väestön, työntekijöiden ja kuluttajien oikeuksien toteutumiseen, ympäristön suojeluun, taloudelliseen kestävyyteen ja ihmisoikeuksiin. ” yritysvastuu, yhteiskuntavastuu, yrityskansalaisuus, kestävä kehitys, yritysetiikka, ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu
4
Yritykset yhteiskunnassa
tuotanto palvelut kehitys &tutkimus käyttävät resursseja, työllistävät tehtaissa, toimistoissa ja myymälöissä
5
Erilaiset yritykset mikroyritys (alle 10 työntekijää)
pieni yritys (alle 50 työntekijää) pk-yritys (alle 250 työntekijää) suuryritys erilaisia muotoja: toiminimi, avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö, osakeyhtiö osuuskunta
6
Yritysten painoarvo maailman suurimmista taloudellisista yksiköistä 43 sadasta on yrityksiä (lista vuodelta 2011) Suomi sijalla 43, sitä ennen listalla 6 yritystä isoilla yrityksillä voi olla kansainvälisiä, jopa maailmanlaajuisia vaikutuksia, mutta pienilläkin yrityksillä voi olla merkittäviä vaikutuksia ihmisten elämään
7
Ihmisten keinot vaikuttaa
8
Ihmisten keinot vaikuttaa
9
Ihmisten keinot vaikuttaa
10
Miksi yritysten pitäisi välittää vastuusta?
yhteiskuntaa ja sen jäseniä sitoo paitsi lait, myös moraaliset ja eettiset säännöt moraali on käsitys oikeasta ja väärästä, etiikka selittää tai kertoo mitä moraalin pitäisi olla yritykset ovat yhteiskunnan jäseniä: mitä yritykset saavat ja eivät saa tehdä (laki) mitä yritysten pitäisi ja ei pitäisi tehdä (moraali ja eettiset velvollisuudet) vastuullisuus vaikuttaa maineeseen ja mielikuviin, jotka puolestaan vaikuttavat: halutaanko yrityksen tuotteita/palveluita ostaa halutaanko yritykseen töihin halutaanko yrityksen kanssa tehdä yhteistyötä - samaan tapaan kuin ihmissuhteissa!
11
Yritysvastuun muodot TEHDÄÄN VÄHÄN TEHDÄÄN PALJON hyväntekeväisyys
yhteiskunnallinen yritys
12
Yritysvastuun muodot: 1 Hyväntekeväisyys
Stora Enso, yritysvastuuraportti 2003
13
Yritysvastuun muodot: 2 Vastuullinen tuotanto
14
Yritysvastuun muodot: 3 Vastuu osana liikeideaa
15
Yritysvastuun muodot: 3 Vastuu osana liikeideaa
16
Yritysvastuun muodot: 4 Yhteiskunnallinen yritys
”kehittää ratkaisuja yhteiskunnallisiin tai ekologisiin ongelmiin ja käyttää suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisten tavoitteidensa edistämiseen” (
17
Vastuullisuus rajalla: UPM ja puun alkuperä
18
Vastuullisuus rajalla: Itella ja henkilöstö
19
Vastuullinen kuluttaja
ostaa ennen kaikkea kestäviä, mahdollisimman vähän raaka-aineita ja haitallisia aineita sisältäviä tuotteita ympäristöystävällisiä tuotteita eettisesti tuotettuja tuotteita pitkäikäisiä tuotteita tarpeellisia tuotteita ostaja ”äänestää jaloillaan” kuluttaminen osana omaa identiteettiä
20
Minkälaisia vaikutuksia Lappeenrannassa toimivilla yrityksillä on?
voit miettiä suurimpia työllistäjiä… …tai esimerkiksi lempikauppaasi, kotimatkalla olevaa tehdasta tai vanhempien työpaikkaa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.