Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mainonnan vaikutuskeinoja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mainonnan vaikutuskeinoja"— Esityksen transkriptio:

1 Mainonnan vaikutuskeinoja

2

3

4

5 Keskustele ryhmässäsi
Mikä on tällä hetkellä mediassa pyörivä mainos, joka on jäänyt mieleesi? Minkä eri mainosten sloganeita muistat? Mitä sellaisia mainoksia muistat, jotka kertovat tarinaa? Mikä on ärsyttävä mainos? Mikä mainos on mielestäsi laadukas? Minkä mainoksen yhteyteen sopii sana taide, minkä huumori?

6 PALKITTUJA TV-MAINOKSIA
Costa Rica-mainos, 1977 Maitomainos, 1987 Seura-mainos, 1980 2CC5ED54 Polar, 2013 Mondeo, 2010 Lidl-mainos, 2013

7 https://www. youtube. com/watch
Arabian teräsemaligrilli, 1974 Oululainen, 2013 Jaffa, 2013 Fonecta Valio-maito, 2012 Unicef-mainos, 2013

8 Antimainos – mainoksen irvikuva!

9 Mainonnan määritelmä Mainonta on maksettua, tavoitteellista tiedottamista, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon. Mainonnan avulla voidaan tiedottaa tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä. Mainonta suostuttelee kuluttamaan ja ostamaan tuotteita tai palveluita. Viestin lähettäjä tulee tunnistaa mainoksesta. Mainontaa säätelee monta erilaista lakia. Kielletty mainos, liian väkivaltainen

10 Mainos-sanan alkuperä
Sana mainos "reklam" tulee kahdesta latinankielisestä sanasta "re" - uudelleen tai jälleen ja "clamare” - huutaa kovasti. Sana reklam tarkoittaa siis huutaa kovaa ja yhä uudelleen.

11 Nykymainonta Herättää voimakkaita mielikuvia ja vaikuttaa lähinnä tunteisiin, joskus järkeenkin Kytkeytyy aikaansa ja kulttuuriinsa: tapoihin, ajatuksiin, ihmiskuvaan ja makuun Pyrkii siihen, että tuotteet näyttävät välttämättömiltä osalta elämäntyyliämme On kohderyhmäkeskeistä Käyttää tarinallisuutta, myyttejä, intertekstejä ja huumoria Bränbdit ja kampanjat ovat nykymainontaa! Käyttää monia vaikuttamisen keinoja yhtä aikaa On ns. monimediaista, monikanavaista

12 Mainonnan tyypillisimpiä muotoja
Mediamainonta Median avulla tavoitellaan suurta kohdejoukkoa, monimediaisuus. Suoramainonta Kohderyhmä on rajattu pienemmäksi. Suoramainonta voi olla osoitteellista tai osoitteetonta. Täydentävä mainonta Mainontaa voi täydentää mm. messu-, tapahtuma- ja sponsorimainonnalla.

13 Mainonnan kanavia – on paljon!
”Kuluttaja pitää saada koukkuun nuorena ja loppuiäksi!” Sanomalehdet, paikallis- ja ilmaisjakelulehdet sekä aikakauslehdet Suoramarkkinointimainokset Televisio- ja radiomainokset Elokuva Ulko- ja liikemainosvälineet Internet, web-sivut, muu mainonta netissä Vaatteet Tekstiviestimainokset Sähköpostimainokset Tapahtumat, happeningit Ns. sissimarkkinointi Lisäetumarkkinointi, arpajaiset ?

14 Mainonnan suunnittelu

15 Mainoksen pikatutkimus
Tutkikaa yhtä mainosta. Kirjatkaa lyhyesti ylös vastauksenne seuraaviin kysymyksiin. Esitelkää mainosanalyysinne. Mikä on mainoksen kohderyhmä? Mistä elementeistä (kuva, teksti, video, ääni jne.) mainos koostuu? Mikä korostuu? Millainen visuaalinen ilme mainoksella on? Onko mainos enemmän informatiivinen vai mielikuviin perustuva? Onko taustalla myyttiä, tarinaa tai intertekstiä? Mikä on mainoksen teesi eli sanoma? Miten mainos argumentoi? Millaisia kielen retorisia keinoja huomaat? Millaisia arvoja tai mitä ideologiaa mainos korostaa?

16

17

18


Lataa ppt "Mainonnan vaikutuskeinoja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google