Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka."— Esityksen transkriptio:

1 1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka uskovat tekemiensä valintojen seurauksien eli voittojen riippuvan muiden yritysten tekemistä valinnoista –lopputuloksen voi ajatella olevan monopolin ja täydellisen kilpailun välissä Duopoli on kahden yrityksen oligopoli Monopolistinen kilpailu on markkinamuoto, joka on muuten samanlainen kuin täydellinen kilpailu, mutta tuotteet eivät ole homogeenisia, vaan ne eroavat toisistaan jonkin ominaisuuden suhteen –tuotedifferentiointi (product differentiation) –esimerkkinä ravintolat

2 2 Kuvio 1. Markkinamuodot Yritysten lukumäärä MonopoliOligopoliMonopo- listinen kilpailu Täydellinen kilpailu Tuote samanlainenerilainenyksimuutama lukuisia

3 3 12.1 Duopoli Markkinoilla on kaksi yritystä (1 ja 2), jotka ovat strategisessa riippuvuussuhteessa –yrityksen 1 voitto riippuu, paitsi sen omista päätöksistä, myös yrityksen 2 tekemistä päätöksistä –yrityksen 2 voitto riippuu samalla tavoin yrityksen 1 tekemistä päätöksistä Yrityksillä on suuri houkutus liittoutua ja muodostaa kartelli, joka toimii kuten monopoli Opimme edellä, että markkinoiden monopolisoituminen nostaa hintaa ja aiheuttaa hyvinvointitappion –kilpailupolitiikka kieltää kartellit Miten yritykset toimivat, jos eivät voi harjoittaa yhteistyötä?

4 4 Peliteoria (game theory) on strategisen päätöksenteon analyysiä Esim: autojen hinnoittelupeli (Taloustieteen oppikirja, s. 87): –autofirmojen A ja B voitot ovat sulkeissa, A:n ensimmäisenä –tekipä B mitä tahansa A:n kannattaa asettaa hinta alhaiseksi –tekipä A mitä tahansa B:n kannattaa asettaa hinta alhaiseksi –peli tuloksena molemmat asettavat hinnan alhaiseksi ja saavat voittoa 300 kumpikin –kartelliratkaisu johtaisi korkeisiin hintoihin ja voittoon 500 yritystä kohden Auton B hinta korkeaalhainen Auton A hinta korkea(500, 500)(100, 700) alhainen(700, 100)(300, 300)

5 5 Teorioita Opimme edellä, että monopolin ongelman voi ratkaista –joko maksimoimalla voiton markkinoille tuotettavan määrän suhteen, jolloin hinta määräytyy kysyntäkäyrältä –tai asettamalla hinnan markkinoilla, jolloin määrä määräytyy kysyntäkäyrältä Duopolin tai oligopolin kohdalla tämä ei päde, vaan tulokset ovat erilaisia siitä riippuen, onko päätösmuuttujana hinta vai määrä Bertrandin oligopoliteoriassa hinta on päätösmuuttuja –kuten edellä autojen hinnoittelupelissä –J.L.F. Bertrand (1822-1900) Cournot’n oligopoliteoriassa määrä on päätösmuuttuja –A.A. Cournot (1801-1877) Molemmat teoriat voidaan esittää peliteorian avulla –ratkaisut vastaavat Nashin tasapainoa –nobelisti John F. Nash (1928-2015 )

6 6 10.2 Monopolistinen kilpailu Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä Monopolistinen kilpailu on markkinamuoto, jossa markkinoilla on lukuisia erilaisia tuotteita myyviä yrityksiä –yritykset kilpailevat samoista asiakkaista samoilla markkinoilla –tuotteet ovat substituutteja –yleinen markkinamuoto: ravintolat, vaatteet, kirjat, elokuvat, pelit... –markkinoille pääsee ja sieltä voi poistua vapaasti

7 7 Jokainen markkinoilla toimiva yritys kohtaa laskevan kysyntäkäyrän –johon vaikuttaa kilpailevien tuotteiden tarjonta –esimerkiksi ravintolapalvelujen kysyntään vaikuttaa se, miten muut ravintolat pystyvät houkuttelemaan asiakkaita Markkinadynamiikkaa: –jos markkinoilla syntyy puhdasta voittoa, tulee markkinoille lisää yrityksiä ja siten tuotteita –... joten jo markkinoilla olevien yritysten kysyntä heikkenee –... ja voitot pienenevät –tasapaino löytyy, kun puhdasta voittoa ei synny Yrityksen voiton maksimointi: MR = MC –kuten monopolilla –hinta ei ole annettu, vaan yritys kohtaa laskevan kysyntäkäyrän

8 8 Kuvio 2. Monopolistinen kilpailu lyhyellä aikavälillä Määrä Q 0 Hinta P Voiton maksimoiva määrä P Kysyntä MR ATC a) Voittoa tekevä yritys ATC Voitto MC Voitto > 0, mikä houkuttelee markkinoille tälle tuotteelle kilpailevia tuotteita eli yrityksiä

9 9 Kuvio 2. Monopolistinen kilpailu lyhyellä aikavälillä Kysyntä Määrä Q 0 Hinta P P Tappion minimoiva määrä ATC b) Tappiota tekevä yritys MR Tappio ATC MC Jos yritys tekee pitkälläkin aikavälillä tappiota, poistuu se markkinoilta

10 10 Kuvio 3. Monopolistinen kilpailu pitkällä aikavälillä Määrä Q Hinta P 0 Kysyntä MR ATC MC Voiton maksimoiva määrä P =ATC Yritysten lukumäärä sopeutuu sellaiseksi, ettei puhdasta voittoa synny: P = ATC

11 11 Johtopäätöksiä Monopolistisessa kilpailussa hinta ylittää rajakustannukset P > MC, joten markkinat eivät toimi yhtä tehokkaasti kuin täydellinen kilpailu ja syntyy hyvinvointitappiota –ks. seuraava kuvio Puhdasta voittoa ei kuitenkaan synny, koska P = ATC –vapaa pääsy markkinoille eliminoi puhtaan voiton Yritysten koko ei ole optimaalinen, koska ATC > minimiATC –yrityksillä on käyttämätöntä kapasiteettia Tuotedifferentiointi luo tarpeen markkinoinnille ja brändien muodostamiselle

12 12 Kuvio 4. Monopolistisen ja täydellisen kilpailun vertailua Q P Kysyntä a) Monopolistinen kilpailu Q P P=MCP=MR (kysyntä) MC ATC MC ATC MR P b) Täydellinen kilpailu P = MC = ATC = minATC P > MC P = ATC > minATC


Lataa ppt "1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google