Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa"— Esityksen transkriptio:

1 Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa

2 MARKKINATALOUDELLE TYYPILLISIÄ PIIRTEITÄ
Markkinoilla hyödykkeen tarjonta ja kysyntä kohtaavat Hyödykkeen hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan Jos hyödykkeestä on kysyntää, lisääntyy sen tarjonta Yritykset kilpailevat keskenään asiakkaista Kilpailun vaikutuksesta kannattamattomat yritykset karsiutuvat markkinoilta Elinkeinovapaus takaa sen, että yritystoimintaa ei rajoiteta ilman riittäviä perusteita (Adam Smith ): valtio puuttuu vähän ja vapaa vienti

3 Mitä markkinatalouden piirteitä torikauppaan liittyy (kts. S. 46 Forum)
Kysyntä ja tarjonta kohtaa Paljon myyjiä, paljon asiakkaita Kuluttaja valitsee: hinta, laatu, asiakaspalvelu, Mainoksia Hinta on myyjien ja ostajien kompromissi

4 Onko vapaasta kilpailusta hyötyä?
Laskee hintoja ja ehkäisee niiden nousua Yritysten on pakko panostaa laatuun ja tuotekehittelyyn Hyödykkeiden valikoima on laajempi Palvelu parempaa Kannattamattomat yritykset karsiutuvat Yritysten on huomioitava ympäristö- ja eettiset näkökulmat, jos ihmiset pitävät niitä tärkeänä

5 Millaisen kuvan pilapiirtäjä antaa markkinataloudesta s. 47
Wagnerin mielestä kuluttajan tarpeiden pitäisi vaikuttaa tarjontaan (välikausitakin tarve) Yritys kuitenkin tässä päättää, mitä asiakkaille tarjotaan Markkinatalous ei siis pilapiirtäjän mukaan aina toimi asiakkaiden tarpeiden mukaan

6 Kartellin ja monopoli – kun vapaa kilpailu ei toteudu
Oligopolisessa kilpailussa myyjä vaikuttaa hyödykkeen hintaan Kartellissa on useita yrityksiä, jotka ovat keskenään sopineet hyödykkeen hinnasta: laiton, Suomessa Kilpailuvirasto valvoo Monopolissa on yksi yritys, joka hallitsee markkinoita ja voi vaikuttaa hyödykkeen hintaan. Kansantalouden kannalta on joskus järkevää hyväksyä monopoli esim. hyödykkeen luonne (Alko), suuria investointeja vaativat (VR)

7 Miten vapaata kilpailua voi edistää? (s. 49-50)


Lataa ppt "Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google