Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET"— Esityksen transkriptio:

1 KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET

2 KAKSI NÄKÖKULMAA Kilpailuedun hankkimista hyvän tavan vastaisella menettelyllä rajoittavat Kuluttajansuojalaki (KSL 2 luku) Kuluttajan kannalta sopimaton markkinointi esim. harhaanjohtava tai hyvän tavan vastainen markkinointi Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa (SopMenL) Kilpailevan yrityksen kannalta sopimaton menettely esim. liikesalaisuuden paljastaminen kilpailijalle tai kilpailijan jäljittely

3 KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖSTEN TARKOITUS
Tavoitteena toimivat markkinat, joilla elinkeinonharjoittajat käyttävät hyväksyttyjä kilpailukeinoja Mikä on hyvä liiketapa? Lausuntoja antaa pyydettäessä Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta

4 Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa

5 Yleissäännös Kiellettyä on hyvän liiketavan vastainen tai muutoin toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimaton menettely Ilmaisut, jotka koskevat omaa tai toisen elinkeinotoimintaa ja ovat omiaan vaikuttamaan hyödykkeen kysyntään tai tarjontaan tai vahingoittamaan toisen elinkeinotoimintaa, esim. Kilpailijan mustamaalaaminen Kilpailijan tavaramerkin, tuotteen tai toiminnan väheksyminen Kunnianloukkaussyytettä voi ajaa vain yksityishenkilö, SopMenL on yrityksiä varten Kilpailijan maineen ja goodwill-arvon oikeudeton hyväksikäyttö (norkkiminen) Ei edellytä sekaannuksenvaaraa, riittää, että tuote on niin tunnettu, että se voidaan yhdistää tiettyyn yrittäjään Ei edellytä tahallisuutta

6 Totuudenvastainen ja harhaanjohtava markkinointi
Olennaisen seikan mainitsematta jättäminen voi tehdä totuudenmukaisestakin ilmaisusta harhaanjohtavan Tosiasiaväitteitä esitettäessä on varauduttava näyttämään ne toteen Väitteet voivat koskea omaa tai kilpailijan toimintaa tai molempia Esim. Vertailevassa markkinoinnissa vääränlaisen mielikuvan luominen tai kilpailijan tuotteiden esittäminen todellisuutta huonompana on harhaanjohtavaa

7 Vertaileva markkinointi
Markkinointi, josta voidaan tunnistaa kilpailija tai kilpailijan tuote Sallittua, jos 1) se ei ole totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa; 2) se koskee hyödykkeitä, joita käytetään samaan tarkoitukseen tai samoihin tarpeisiin; 3) siinä verrataan puolueettomasti hyödykkeiden yhtä tai useampaa olennaista, merkityksellistä, toteen näytettävissä olevaa ja edustavaa ominaisuutta tai hyödykkeiden hintoja; 4) se ei aiheuta sekaannuksen vaaraa mainostajan ja kilpailijan tai heidän tavaramerkkiensä, toiminimiensä tai muiden erottavien tunnustensa taikka hyödykkeittensä kesken; 5) siinä ei väheksytä eikä halvenneta kilpailijan tavaramerkkiä, toiminimeä tai muuta erottavaa tunnusta taikka hyödykettä, toimintaa tai oloja; 6) siinä ei käytetä sopimattomasti hyväksi kilpailijan tavaramerkin, toiminimen tai muun erottavan tunnuksen mainetta taikka kilpailijan markkinoiman hyödykkeen alkuperänimitystä; 7) siinä ei esitetä hyödykettä sellaisen hyödykkeen jäljitelmänä tai toisintona, jolla on suojattu tavaramerkki. Erikoistarjousten vertailevassa markkinoinnissa on lisäksi selkeästi mainittava tarjouksen kesto ja, jos tarjous on voimassa niin kauan kuin hyödykkeitä riittää, maininta siitä. (SopMenL 2a§)

8 Muita rajoituksia Liikesalaisuuden luvattoman hankkimisen tai paljastamisen kielto Sattumanvaraisen edun tarjoaminen on sallittua, mutta siihen liittyy rajoituksia Esim. elinkeinonharjoittajan markkinointiin liittyviin arvontojen ehtojen oltava selkeät

9 Sanktiot Markkinaoikeus voi määrätä Tuomioistuin voi määrätä Kiellon
Uhkasakon Oikaisutoimen Velvoitteen päätöksen julkaisemisesta tietyissä lehdissä Sakon kilpailumenettelyrikkomuksesta Edellyttää tahallisuutta tai törkeää huolimattomuutta Tuomioistuin voi määrätä Sakko- tai vankeusrangaistuksen Edellyttää vahingon aiheutumista toiselle elinkeinonharjoittajalle


Lataa ppt "KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google