Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
Advertisements

Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Uudet perustutkintojen perusteet
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Ammatillisten tutkintojen kehittämislinjausten tausta ja tarkoitus Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Turun ammatti-instituutin tilannekatsaus
VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus.
HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Ainetyöryhmien työn aloitus
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Lähihoitajakoulutuksen uudet haasteet Lähihoitajakoulutuksen 20 – vuotisjuhlaseminaari Kuopio Opetusneuvos Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus.
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
AMMATILLISEN KOULUTUKSEN TUTKINTOJEN JA PERUSTEIDEN KEHITTÄMINEN – OSAAMISPERUSTEISUUS TODEKSI HE- luonnoksen pohjalta säädökset – käsittelyprosessissa.
Yhteiset tutkinnon osat
Ammatillisen koulutuksen reformista
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Säädöksistä arjen toiminnaksi
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Osaamispisteet työn määrittäjinä -osaamisperusteisuus ammatillisessa peruskoulutuksessa 20.4.2015 Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos Ammatillinen peruskoulutus –yksikkö

Tutkintojärjestelmän/perusteiden kehittämisen tahtotila (TUTKE 2) L 787/2014 osaamis-perusteisuus työelämä-lähtöisyys reagointikyky selkeys johdon-mukaisuus hahmottuminen kokonaisuutena joustavuus valinnaisuus yksilölliset opinto- ja tutkintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Tutkinnon perusteet 52 perustutkinnolle Säädökset Tutkinnon perusteet 52 perustutkinnolle Muut määräykset Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelma/ Koko koulutusta koskevat/ tutkintokohtaiset asiat Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma yhdessä opiskelijan kanssa opiskelijan yksilöllisiin tavoitteisiin ja valintoihin perustuva päivitys koulutuksen aikana 24.12.2018

Ammatillinen peruskoulutus tutkintojen ja koulutusten uudistaminen rinnakkain TUTKE2/ Ecvet – Perustutkintojen uudistaminen TUTKE2 - lakien vahvistus 3.10.14, asetukset annettiin 9.10.14 Perustutkintojen perusteet (52 pt) ja muut määräykset ( 5 kpl) valmiiksi ja koulutuksen järjestäjille 10-11/2014, voimaan 1.8.2015 – koskevat sekä jatkavia että aloittavia opiskelijoita Perustutkinnon perusteiden ja muiden määräysten toimeenpano VALMA – Valmentavien koulutusten uudistaminen HE annettu 23.10.2014 säädökset 3/2015, voimaan 1.8.2015 Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen perusteet sekä itsenäiseen elämään ja työhön valmentavan koulutuksen perusteet 4/2015,voimaan 1.8.2015 Uudistuksen toimeenpano Perusteiden rakenteistaminen/ e-perusteet 1-3/2015

Ammatillisten perustutkintojen perusteet (52) määrittelevät tutkinnon suorittamiseksi edellytettävän osaamisen Tutkintonimikkeet Tutkinnon muodostuminen - tutkintoon sisältyvät tutkinnon osat ja niiden laajuudet osaamispisteinä Ammatilliset tutkinnon osat: ammattitaitovaatimukset, arvioinnin kohteet ja kriteerit ja ammattitaidon osoittamistavat Yhteiset tutkinnon osat/ niiden osa-alueet ja osa-alueiden osaamispisteet sekä osaamistavoitteet, arvioinnin kohteet ja kriteerit(1-3) Vapaasti valittavat tutkinnon osat

Muut määräykset – annettu omina asiakirjoina Todistuksiin ja niiden liitteisiin merkittävät tiedot Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteet sekä arvosanojen muuntaminen ( ml. siirtymävaiheen ratkaisut) Opiskelijan terveydentilaa koskevat vaatimukset, koskevat vain SORA- tutkintoja Suunnitelmat opiskelijoiden suojelemiseksi ja kurinpitokeinojen käyttämiseksi Kodin ja oppilaitoksen yhteistyön ja opiskelijahuollon keskeiset periaatteet .

Toimeenpanon tuki Osaamisperusteisuus - todeksi tukimateriaali (julkaistu) Todistusmallit ja ohjeet sekä kansainväliseen käyttöön tarkoitetut liitteet (tarkistus) Perusteiden toimeenpano-opas ( tarkistus viimeisteltävänä) Opiskelijan arviointiopas ( tarkistus, sivuilla - tulee vielä pieniä tarkistuksia viimeisimmistä säädösmuutoksista johtuen) Työpaikalla tapahtuvan opiskelun opas (valmisteilla) Ns. SORA-opas (tarkistus keväällä) Ns. ECVET-opas (koulutuksen järjestäjät, työelämä, opiskelijat) Tiedotus ja koulutus ( maksuton ja maksullinen) – tietoa www.oph.fi/ampe ja www.oph.fi/yrkesgrund sivustot 24.12.2018

Osaamisperusteisuus

Osaamisperusteisuus ja TUTKE2 Osaamisperusteisuus todeksi - mitä muutoksia Osaamisperusteisuus ja TUTKE2 Säädökset ja muut ohjausjärjestelmät Tutkinnon perusteet Muut määräykset Koulutuksen järjestäjä / toiminnan ohjaus – Strat./ operat.taso Tutkinto = osaamiskokonaisuus/ osaamisalat Tutkinnon muodostuminen - osaamisperusta Koulutuksen järjestäjän ops/ hops:t Perustutkinnon tavoitteena työelämässä vaadittava osaaminen, yleissivistys, jatko-opinto- valmiudet Osaamispisteet tutkintojen ja tutkinnon osien mitoituksena Oppimis-, opetus-, ohjaus- ja arviointiprosessit Työssäoppiminen - osaamisen hankintaa Osaamisperusteiset tutkinnon osat, ammattitaitovaatimukset/ osaamistavoitteet ja arviointi Osaamisen arviointi - laadunvarmistus

Osaamisperusteisuutta vahvistettu – kyseessä ajattelutavan muutos Tutkinto osaamiskokonaisuus, osaamisalat koulutusohjelmien tilalle Osaamispisteet tutkintojen ja tutkinnon osien mitoitukseksi ammatillisessa peruskoulutuksessa Tutkintojen muodostuminen pakollisuus - yhteinen osaamisperusta valinnaisuus - yksilölliset polut Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ECVET- toimeenpano eurooppalainen ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmä

Osaamisperusteisuus todeksi - muutoksen johtaminen koulutuksen järjestäjän tehtävä Tarvitaan toimeenpanosuunnitelma ja askelmerkit visio 2015- nykytilasta - tavoitetilaan strateginen taso – päätökset ml. opetuksen resurssit operatiivinen taso- päätösten toimeenpano – oppimisympäristot, ko. opiskelijoiden tarvitsema opetus ja ohjaus toimijat; koulutuksen järjestäjä, oppilaitosjohto, opettajat ja muu henkilökunta, opiskelijat, sekä sidosryhmät, erityisesti työelämän edustajat toimenpiteiden ja vastuiden määrittely toimeenpanon seuranta ja arviointi ja kehittämiskohteiden määrittely 24.12.2018

Osaamisperusteisuuden toimeenpano Tarvitaan sekä ajattelutavan muutosta että toimintaprosessien ja toiminnan muutosta, jotta mm. osaamisperusteisuus, joustavat opintopolut jne toteutuvat On varmistettava, etteivät myöskään muut ohjausjärjestelmien muutokset pääse vaikuttamaan opiskelijoiden saavuttaman ammattitaidon laatua – se on kohtalokasta sekä opiskelijoiden työllistymisen että työelämän kannalta

Osaamisperusteisuus - muutoksia toiminnan ohjaukseen ja toimintaan Osaamisperusteisuus on tärkeä saada toiminnan ohjaukseen, toimintasääntöihin, toimielimen toimintaan, opetussuunnitelmiin, hopseihin, hojkseihin, arviointi- ja näyttösuunnitelmiin ja opetuksen toteuttamiseen, arviointiin, osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen Osaamisperusteisuuden toteutuminen – sekä ajattelutavan että toiminnan muutos – pois oppiaine-, sisältö- ja opetusaikakeskeisyydestä

Osaamisperusteisuus pedagogisen toiminnan lähtökohdaksi Ajattelutavan muutos keskeistä Osaamisen hankkiminen ja osaamisen laadunvarmistaminen lähtökohdaksi Osaamisen saavuttamiseksi tarvittavat oppimisprosessit/ opetus- ja ohjaus- sekä arviointiprosessit keskeisiä Oppijan osaaminen ja sen kehittymisen tuki keskiöön Opiskelijalla jo olevan osaamisen päälle tarvittavin osin uuden osaamisen hankkiminen Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tehostaminen Määrällisestä suorittamisesta osaamiseen huomio 24.12.2018

Osaamisperusteisuus ja opetus Opettaja keskeinen kuten ennenkin, mutta opettamisen ja arvioinnin lähtökohtana tulee olla osaaminen ja sen saavuttamisen tukeminen Oppiaineiden opiskelusta osaamisen hankintaan ja osaamisen osoittamiseen Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen Opiskelijoiden osaamisen kehittymisen tuki ja ammattitaidon laadun varmistaminen keskiöön Opintoviikoista osaamispisteisiin – opiskelijoille tulevista muutoksista tiedottaminen

Osaamispisteet

Ammatillisen perustutkinnon muodostuminen Ammatillisena peruskoulutuksena suoritettava ammatillinen perustutkinto (180 osaamispistettä) sisältää (VN:n asetus 801/2014 § 1-2 ja 5 ammatillisia tutkinnon osia (135 osaamispistettä) ,(joista ammatillisessa peruskoulutuksessa 15 osaamispistettä voi olla vapaasti valittavia tutkinnon osia) ja 2. yhteisiä tutkinnon osia (35 osaamispistettä) 3. vapaasti valittavia tutkinnon osia (10 osaamispistettä). Ammatillisena peruskoulutuksena suoritettavan ammatillisen perustutkinnon tulee sisältää osaamisen hankkimista työssaoppimisen kautta vähintään 30 osaamispistettä (VN:n asetus 799/2014 § 5a) Tutkinnon yksilöllinen laajentaminen ( VN:n asetus 801/2014 § 6) Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa enemmän ammatillisia tutkinnon osia, jos se on tarpeellista työelämän alakohtaisten tai paikallisten ammattitaitovaatimusten taikka opiskelijan ammattitaidon syventämisen kannalta.  

Osaamispisteet korvaavat opintoviikot ammatillisessa peruskoulutuksessa Ammatillisessa peruskoulutuksessa mitoitus osaamispisteinä Ammatillisen perustutkinnon laajuus 180 osaamispistettä - vuoden aikana keskimäärin saavutettu osaaminen vastaa 60 osaamispistettä Tutkinnon perusteissa tutkinnon osien/osa-alueiden osaamispisteet määräytyvät, mikä on tutkinnon osan osaamisen kattavuus, vaikeusaste ja merkittävyys koko tutkinnosta Osaamispisteet opiskelijalle, kun hän on osoittanut osaamisensa

Osaamispisteiden määrittely Koko tutkinnon ja tutkinnon osaryhmien sekä yhteisten ja vapaasti valittavien tutkinnon osien osaamispisteiden kokonaismäärät määritelty säädöksissä Kunkin ammatillisen tutkinnon osan osaamispisteiden määrittely kriteeriperusteisesti (kattavuus, vaikeusaste, merkittävyys) tutkinnoittain Neljän yhteisen tutkinnon osan eri osa-alueille pakolliset/ valinnaiset osaamispisteet määritelty tutkinnon perusteissa. 24.12.2018

Mitä osaamispisteet määrittävät? Osaamispisteet mittaavat osaamisen laajuutta Osaamispisteet eivät määritä opiskelijan opiskeluaikaa Osaamispisteet eivät määritä järjestetyn opetuksen ja ohjauksen määrää eikä paikallisesti/ ryhmäkohtaisesti tarvittavia painotuksia

Osaamispisteet ja opettajan työ Osaamispisteitä ei voi kääntää laskennallisesti opettajan työksi Opintoviikotkaan eivät ole olleet opettajan työn määrittäjiä, vaan opiskelijan keskimäärin tarvitsemaa aikaa ko. osaamisen hankkimiseen Tarvittava opetus ja ohjaus tutkinnoille, tutkinnon osille eri oppimisympäristöissä on suunniteltava ottaen huomioon tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset/osaamistavoitteet/arviointi sekä erilaisten opiskelijoiden ohjauksen ja opetuksen tarpeet

Opetuksen ja ohjauksen raamit Rahat, jotka käytettävissä opettajien palkkaukseen Opetukseen ja ohjaukseen käytettävä kokonaisresurssi opetus/ohjaus/ arviointi Opettajan työ – ves/ tes mukaiset opettajien työn määritykset Koulutuksen järjestäjä päättää opetusresurssin jaon periaatteet Yksikkökohtaisesti/ tutkintokohtaisesti/ tutkinnon osien mukaan/ erilaisten opiskelijoiden ohjaustarpeet/ erilaiset oppimisympäristöt/ menetelmät

Opetuksen resursoinnin pohjana kokonaistuntikehys (esimerkiksi) Koulutustarjonta Opetuksen resursoinnin pohjana kokonaistuntikehys (esimerkiksi) Kokonaistuntikehys määritellään lukuvuosittain ja se perustuu budjettiin Budjetin pohjana on tutkinnoittain ennakoidut opiskelijamäärät ja HOJKSien määrät sekä koulutustarjonnassa toteutettavat tutkinnot ja tutkinnon osat Lukuvuoden 2015 -2016 kokonaistuntikehyksen määrittelyssä huomioidaan myös kuluvan lukuvuoden toteumatiedot, ettei muutoksen myötä tule mitään suuria yllätyksiä. Yllätyksiä voi tulla lukuvuoden aikana, jos opiskelijamäärä poikkeaa huomattavasti ennakoidusta opiskelijamäärästä. Silloin pohditaan korjaavia toimia – kuten nykyäänkin.

Kokonaiskehyksestä opettajien työnjakoon (esimerkiksi) Koulutustarjonta Kokonaiskehyksestä opettajien työnjakoon (esimerkiksi) Opetuksen resurssi sidotaan kokonaistunteina ammatillisiin tutkinnon osiin ja yhteisten tutkinnon osien osa-alueisiin – ei oppimistavoitteisiin. Resurssit jaetaan opetussuunnitelmassa määriteltyjen painotusten sekä opiskelijoiden valintojen ja tarpeiden mukaan kokonaistunteina. Opetuksen resurssia ei sidota matemaattisesti osaamispisteisiin. Opetus/lukujärjestykset suunnitellaan jaksoittain 9 viikolle neljän jakson järjestelmässä Tavoitteena on kohdistaa opetuksen resurssi tukemaan kokonaisvaltaisemmin ja joustavammin tutkinnon osien suorittamista yksittäisten “kurssien” sijasta.

KIITOS