Osaamispisteet työn määrittäjinä -osaamisperusteisuus ammatillisessa peruskoulutuksessa 20.4.2015 Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos Ammatillinen peruskoulutus –yksikkö
Tutkintojärjestelmän/perusteiden kehittämisen tahtotila (TUTKE 2) L 787/2014 osaamis-perusteisuus työelämä-lähtöisyys reagointikyky selkeys johdon-mukaisuus hahmottuminen kokonaisuutena joustavuus valinnaisuus yksilölliset opinto- ja tutkintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tutkinnon perusteet 52 perustutkinnolle Säädökset Tutkinnon perusteet 52 perustutkinnolle Muut määräykset Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelma/ Koko koulutusta koskevat/ tutkintokohtaiset asiat Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma yhdessä opiskelijan kanssa opiskelijan yksilöllisiin tavoitteisiin ja valintoihin perustuva päivitys koulutuksen aikana 24.12.2018
Ammatillinen peruskoulutus tutkintojen ja koulutusten uudistaminen rinnakkain TUTKE2/ Ecvet – Perustutkintojen uudistaminen TUTKE2 - lakien vahvistus 3.10.14, asetukset annettiin 9.10.14 Perustutkintojen perusteet (52 pt) ja muut määräykset ( 5 kpl) valmiiksi ja koulutuksen järjestäjille 10-11/2014, voimaan 1.8.2015 – koskevat sekä jatkavia että aloittavia opiskelijoita Perustutkinnon perusteiden ja muiden määräysten toimeenpano VALMA – Valmentavien koulutusten uudistaminen HE annettu 23.10.2014 säädökset 3/2015, voimaan 1.8.2015 Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen perusteet sekä itsenäiseen elämään ja työhön valmentavan koulutuksen perusteet 4/2015,voimaan 1.8.2015 Uudistuksen toimeenpano Perusteiden rakenteistaminen/ e-perusteet 1-3/2015
Ammatillisten perustutkintojen perusteet (52) määrittelevät tutkinnon suorittamiseksi edellytettävän osaamisen Tutkintonimikkeet Tutkinnon muodostuminen - tutkintoon sisältyvät tutkinnon osat ja niiden laajuudet osaamispisteinä Ammatilliset tutkinnon osat: ammattitaitovaatimukset, arvioinnin kohteet ja kriteerit ja ammattitaidon osoittamistavat Yhteiset tutkinnon osat/ niiden osa-alueet ja osa-alueiden osaamispisteet sekä osaamistavoitteet, arvioinnin kohteet ja kriteerit(1-3) Vapaasti valittavat tutkinnon osat
Muut määräykset – annettu omina asiakirjoina Todistuksiin ja niiden liitteisiin merkittävät tiedot Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteet sekä arvosanojen muuntaminen ( ml. siirtymävaiheen ratkaisut) Opiskelijan terveydentilaa koskevat vaatimukset, koskevat vain SORA- tutkintoja Suunnitelmat opiskelijoiden suojelemiseksi ja kurinpitokeinojen käyttämiseksi Kodin ja oppilaitoksen yhteistyön ja opiskelijahuollon keskeiset periaatteet .
Toimeenpanon tuki Osaamisperusteisuus - todeksi tukimateriaali (julkaistu) Todistusmallit ja ohjeet sekä kansainväliseen käyttöön tarkoitetut liitteet (tarkistus) Perusteiden toimeenpano-opas ( tarkistus viimeisteltävänä) Opiskelijan arviointiopas ( tarkistus, sivuilla - tulee vielä pieniä tarkistuksia viimeisimmistä säädösmuutoksista johtuen) Työpaikalla tapahtuvan opiskelun opas (valmisteilla) Ns. SORA-opas (tarkistus keväällä) Ns. ECVET-opas (koulutuksen järjestäjät, työelämä, opiskelijat) Tiedotus ja koulutus ( maksuton ja maksullinen) – tietoa www.oph.fi/ampe ja www.oph.fi/yrkesgrund sivustot 24.12.2018
Osaamisperusteisuus
Osaamisperusteisuus ja TUTKE2 Osaamisperusteisuus todeksi - mitä muutoksia Osaamisperusteisuus ja TUTKE2 Säädökset ja muut ohjausjärjestelmät Tutkinnon perusteet Muut määräykset Koulutuksen järjestäjä / toiminnan ohjaus – Strat./ operat.taso Tutkinto = osaamiskokonaisuus/ osaamisalat Tutkinnon muodostuminen - osaamisperusta Koulutuksen järjestäjän ops/ hops:t Perustutkinnon tavoitteena työelämässä vaadittava osaaminen, yleissivistys, jatko-opinto- valmiudet Osaamispisteet tutkintojen ja tutkinnon osien mitoituksena Oppimis-, opetus-, ohjaus- ja arviointiprosessit Työssäoppiminen - osaamisen hankintaa Osaamisperusteiset tutkinnon osat, ammattitaitovaatimukset/ osaamistavoitteet ja arviointi Osaamisen arviointi - laadunvarmistus
Osaamisperusteisuutta vahvistettu – kyseessä ajattelutavan muutos Tutkinto osaamiskokonaisuus, osaamisalat koulutusohjelmien tilalle Osaamispisteet tutkintojen ja tutkinnon osien mitoitukseksi ammatillisessa peruskoulutuksessa Tutkintojen muodostuminen pakollisuus - yhteinen osaamisperusta valinnaisuus - yksilölliset polut Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ECVET- toimeenpano eurooppalainen ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmä
Osaamisperusteisuus todeksi - muutoksen johtaminen koulutuksen järjestäjän tehtävä Tarvitaan toimeenpanosuunnitelma ja askelmerkit visio 2015- nykytilasta - tavoitetilaan strateginen taso – päätökset ml. opetuksen resurssit operatiivinen taso- päätösten toimeenpano – oppimisympäristot, ko. opiskelijoiden tarvitsema opetus ja ohjaus toimijat; koulutuksen järjestäjä, oppilaitosjohto, opettajat ja muu henkilökunta, opiskelijat, sekä sidosryhmät, erityisesti työelämän edustajat toimenpiteiden ja vastuiden määrittely toimeenpanon seuranta ja arviointi ja kehittämiskohteiden määrittely 24.12.2018
Osaamisperusteisuuden toimeenpano Tarvitaan sekä ajattelutavan muutosta että toimintaprosessien ja toiminnan muutosta, jotta mm. osaamisperusteisuus, joustavat opintopolut jne toteutuvat On varmistettava, etteivät myöskään muut ohjausjärjestelmien muutokset pääse vaikuttamaan opiskelijoiden saavuttaman ammattitaidon laatua – se on kohtalokasta sekä opiskelijoiden työllistymisen että työelämän kannalta
Osaamisperusteisuus - muutoksia toiminnan ohjaukseen ja toimintaan Osaamisperusteisuus on tärkeä saada toiminnan ohjaukseen, toimintasääntöihin, toimielimen toimintaan, opetussuunnitelmiin, hopseihin, hojkseihin, arviointi- ja näyttösuunnitelmiin ja opetuksen toteuttamiseen, arviointiin, osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen Osaamisperusteisuuden toteutuminen – sekä ajattelutavan että toiminnan muutos – pois oppiaine-, sisältö- ja opetusaikakeskeisyydestä
Osaamisperusteisuus pedagogisen toiminnan lähtökohdaksi Ajattelutavan muutos keskeistä Osaamisen hankkiminen ja osaamisen laadunvarmistaminen lähtökohdaksi Osaamisen saavuttamiseksi tarvittavat oppimisprosessit/ opetus- ja ohjaus- sekä arviointiprosessit keskeisiä Oppijan osaaminen ja sen kehittymisen tuki keskiöön Opiskelijalla jo olevan osaamisen päälle tarvittavin osin uuden osaamisen hankkiminen Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tehostaminen Määrällisestä suorittamisesta osaamiseen huomio 24.12.2018
Osaamisperusteisuus ja opetus Opettaja keskeinen kuten ennenkin, mutta opettamisen ja arvioinnin lähtökohtana tulee olla osaaminen ja sen saavuttamisen tukeminen Oppiaineiden opiskelusta osaamisen hankintaan ja osaamisen osoittamiseen Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen Opiskelijoiden osaamisen kehittymisen tuki ja ammattitaidon laadun varmistaminen keskiöön Opintoviikoista osaamispisteisiin – opiskelijoille tulevista muutoksista tiedottaminen
Osaamispisteet
Ammatillisen perustutkinnon muodostuminen Ammatillisena peruskoulutuksena suoritettava ammatillinen perustutkinto (180 osaamispistettä) sisältää (VN:n asetus 801/2014 § 1-2 ja 5 ammatillisia tutkinnon osia (135 osaamispistettä) ,(joista ammatillisessa peruskoulutuksessa 15 osaamispistettä voi olla vapaasti valittavia tutkinnon osia) ja 2. yhteisiä tutkinnon osia (35 osaamispistettä) 3. vapaasti valittavia tutkinnon osia (10 osaamispistettä). Ammatillisena peruskoulutuksena suoritettavan ammatillisen perustutkinnon tulee sisältää osaamisen hankkimista työssaoppimisen kautta vähintään 30 osaamispistettä (VN:n asetus 799/2014 § 5a) Tutkinnon yksilöllinen laajentaminen ( VN:n asetus 801/2014 § 6) Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa enemmän ammatillisia tutkinnon osia, jos se on tarpeellista työelämän alakohtaisten tai paikallisten ammattitaitovaatimusten taikka opiskelijan ammattitaidon syventämisen kannalta.
Osaamispisteet korvaavat opintoviikot ammatillisessa peruskoulutuksessa Ammatillisessa peruskoulutuksessa mitoitus osaamispisteinä Ammatillisen perustutkinnon laajuus 180 osaamispistettä - vuoden aikana keskimäärin saavutettu osaaminen vastaa 60 osaamispistettä Tutkinnon perusteissa tutkinnon osien/osa-alueiden osaamispisteet määräytyvät, mikä on tutkinnon osan osaamisen kattavuus, vaikeusaste ja merkittävyys koko tutkinnosta Osaamispisteet opiskelijalle, kun hän on osoittanut osaamisensa
Osaamispisteiden määrittely Koko tutkinnon ja tutkinnon osaryhmien sekä yhteisten ja vapaasti valittavien tutkinnon osien osaamispisteiden kokonaismäärät määritelty säädöksissä Kunkin ammatillisen tutkinnon osan osaamispisteiden määrittely kriteeriperusteisesti (kattavuus, vaikeusaste, merkittävyys) tutkinnoittain Neljän yhteisen tutkinnon osan eri osa-alueille pakolliset/ valinnaiset osaamispisteet määritelty tutkinnon perusteissa. 24.12.2018
Mitä osaamispisteet määrittävät? Osaamispisteet mittaavat osaamisen laajuutta Osaamispisteet eivät määritä opiskelijan opiskeluaikaa Osaamispisteet eivät määritä järjestetyn opetuksen ja ohjauksen määrää eikä paikallisesti/ ryhmäkohtaisesti tarvittavia painotuksia
Osaamispisteet ja opettajan työ Osaamispisteitä ei voi kääntää laskennallisesti opettajan työksi Opintoviikotkaan eivät ole olleet opettajan työn määrittäjiä, vaan opiskelijan keskimäärin tarvitsemaa aikaa ko. osaamisen hankkimiseen Tarvittava opetus ja ohjaus tutkinnoille, tutkinnon osille eri oppimisympäristöissä on suunniteltava ottaen huomioon tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset/osaamistavoitteet/arviointi sekä erilaisten opiskelijoiden ohjauksen ja opetuksen tarpeet
Opetuksen ja ohjauksen raamit Rahat, jotka käytettävissä opettajien palkkaukseen Opetukseen ja ohjaukseen käytettävä kokonaisresurssi opetus/ohjaus/ arviointi Opettajan työ – ves/ tes mukaiset opettajien työn määritykset Koulutuksen järjestäjä päättää opetusresurssin jaon periaatteet Yksikkökohtaisesti/ tutkintokohtaisesti/ tutkinnon osien mukaan/ erilaisten opiskelijoiden ohjaustarpeet/ erilaiset oppimisympäristöt/ menetelmät
Opetuksen resursoinnin pohjana kokonaistuntikehys (esimerkiksi) Koulutustarjonta Opetuksen resursoinnin pohjana kokonaistuntikehys (esimerkiksi) Kokonaistuntikehys määritellään lukuvuosittain ja se perustuu budjettiin Budjetin pohjana on tutkinnoittain ennakoidut opiskelijamäärät ja HOJKSien määrät sekä koulutustarjonnassa toteutettavat tutkinnot ja tutkinnon osat Lukuvuoden 2015 -2016 kokonaistuntikehyksen määrittelyssä huomioidaan myös kuluvan lukuvuoden toteumatiedot, ettei muutoksen myötä tule mitään suuria yllätyksiä. Yllätyksiä voi tulla lukuvuoden aikana, jos opiskelijamäärä poikkeaa huomattavasti ennakoidusta opiskelijamäärästä. Silloin pohditaan korjaavia toimia – kuten nykyäänkin.
Kokonaiskehyksestä opettajien työnjakoon (esimerkiksi) Koulutustarjonta Kokonaiskehyksestä opettajien työnjakoon (esimerkiksi) Opetuksen resurssi sidotaan kokonaistunteina ammatillisiin tutkinnon osiin ja yhteisten tutkinnon osien osa-alueisiin – ei oppimistavoitteisiin. Resurssit jaetaan opetussuunnitelmassa määriteltyjen painotusten sekä opiskelijoiden valintojen ja tarpeiden mukaan kokonaistunteina. Opetuksen resurssia ei sidota matemaattisesti osaamispisteisiin. Opetus/lukujärjestykset suunnitellaan jaksoittain 9 viikolle neljän jakson järjestelmässä Tavoitteena on kohdistaa opetuksen resurssi tukemaan kokonaisvaltaisemmin ja joustavammin tutkinnon osien suorittamista yksittäisten “kurssien” sijasta.
KIITOS