Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Säädöksistä arjen toiminnaksi
Ammatillisen koulutuksen vuosittainen ajankohtaisseminaari Lappeenrannassa Riitta Karusaari
2
KOULUTUK-SEN JÄRJES-TÄJÄN
Johdantoa KOULUTUK-SEN JÄRJES-TÄJÄN STRATEGIA UUDIS-TAMI-NEN Valmistautumista tutkesta reformiin Reformista uuteen ammatilliseen koulutukseen PedaLean > koulutuksen järjestämisen prosessit > toiminnan näkökulma > asiakkuuksien näkökulma Säädökset prosesseissa > REDUn toimintatavat Toimijoiden tehtävät ja roolit prosesseissa, uudistetuissa toimintatavoissa
3
LAKI ammatillisesta koulutuksesta 531/2017 ASETUS ammatillisesta koulutuksesta 673/2017 REDUN TOIMINTATAVAT (”siirtymävaiheesta toimintakäsikirjaan”) Koulutustarjonta Tiedottaminen, markkinointiviestintä, neuvonta ja ohjauspalvelut Hakeutuminen ja opiskelijaksi ottaminen Henkilökohtaistaminen - HOKS Osaamisen hankkiminen Osaamisen arviointi Opiskelijan oikeuksista ja velvollisuuksista Tietojen käsittely ja luovuttaminen
4
Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case
Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Hakeutuminen ja opiskelijaksi ottaminen Henkilökohtaistaminen mm. L 37§, 43§ Hakeutuminen, hakumenettelyt, päätös opiskelijaksi ottamisesta PÄÄTÖKSET OPISKELIJAVALINNOISTA TODISTUKSEN ANTOPÄIVÄT mm. L 44§, 45§ HOKS, laadinta ja hyväksyminen A 9§ HOKSiin merkittävät tiedot Opiskelijan oppimisprosessi Jatkuva haku ALOITUSVALMENNUKSET HOKS I / HOKS II VAIHEET
5
Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case
Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Henkilökohtaistaminen Osaamisen osoittaminen, osaamisen arviointi mm. A 10§ Tutkintokoulutuksen opiskelijan aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen L 54§ Osaamisen arvioijat Vanhat ammatillisen tutkinnon perusteet Perustutkinnon perusteet, voimaantulo TUNNUSTAMINEN OSAAMISEN ARVIOINTI Osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelma mm. L 52§ - 53§ Osaamisen osoittaminen, osaamisen arviointi Osaamisen hankkiminen Osaamisen osoittaminen ARVIOINTIKESKUSTELU ARVIOINTIPÄÄTÖS DOKUMENTOINTI
6
Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case
Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Henkilökohtaistaminen Urasuunnittelu mm. A 9§ Urasuunnitelma Opiskelijan HOKS-prosessi Työpaikalla järjestettävä koulutus URAVALMENNUKSET Ennakointitieto Kansainvälistyminen HOKStorit OPO -vastaanotto
7
Säädökset Toimintatavat Tehtävät, roolit ja vastuut
HENKILÖKOHTAISTAMISEN ASIAKASLÄHTÖISEN KOKONAISPROSESSIN NÄKEMINEN JA KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄN TOIMIJOIDEN TEHTÄVIEN JA VASTUIDEN TARKISTAMINEN
8
Säädöksistä arjen toiminnaksi Asiakaslähtöinen pedagogiikka
Yksittäisiä poimintoja väitöskirjatutkimuksen tuloksista ”Asiakaslähtöinen pedagogiikka ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanossa” Tutkimuksen pääkysymys: Miten ammatillisen koulutuksen eri osapuolet käsittävät asiakaslähtöisen pedagogiikan osaamisperusteisen ammatillisen koulutuksen järjestämisessä ja miten he määrittelevät sen sisältöjä ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanossa? Tutkimuksen alakysymysten ovat: Mitkä ovat asiakaslähtöisen pedagogiikan ydinalueet? Miten henkilökohtaistaminen näyttäytyy osana asiakaslähtöistä pedagogiikkaa? Mitkä pedagogiset ratkaisut edistävät tutkinnon työelämän kompetenssien saavuttamista osana opiskelijan henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa?
9
Monimutkaisuuden takaa pitää löytää yksinkertaisuus.
(E.Valtaoja) KIITOS
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.