Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lähihoitajakoulutuksen uudet haasteet Lähihoitajakoulutuksen 20 – vuotisjuhlaseminaari Kuopio 9.10.2013 Opetusneuvos Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lähihoitajakoulutuksen uudet haasteet Lähihoitajakoulutuksen 20 – vuotisjuhlaseminaari Kuopio 9.10.2013 Opetusneuvos Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus."— Esityksen transkriptio:

1 Lähihoitajakoulutuksen uudet haasteet Lähihoitajakoulutuksen 20 – vuotisjuhlaseminaari Kuopio Opetusneuvos Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus -yksikön päällikkö

2 Lähihoitajakoulutus edellä kävijänä ammatillisessa peruskoulutuksessa
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja 1993 aluksi kaksi ja puolivuotisena, sittemmin 3- vuotisena/120 ov:n laajuisena Tutkinto tuottaa sekä laaja-alaisen että erikoistuneemman osaamisen – työllistyminen alan moninaisiin tehtäviin ja ammattitaidon kehittäminen

3 Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja, jossa
10 koulutusohjelmaa/ osaamisalaa: Asiakaspalvelu- ja tietohallinto Ensihoito Kuntoutus Lasten ja nuorten hoito ja kasvatus Mielenterveys- ja päihdetyö Sairaanhoito- ja huolenpito Suun terveydenhoito Vammaistyö Vanhustyö Jalkojenhoito (2011)

4 Tutkinnot 2011/ Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto
Tutkintoja yhteensä Asiakaspalvelun ja tietohallinnan ko 99 Ensihoidon ko 419 Kuntoutuksen ko 568 Lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen ko 1767 Mielenterveys- ja päihdetyön ko Sairaanhoidon ja huolenpidon ko Suu- ja hammashoidon ko 169 Vammaistyön ko 456 Vanhustyön ko 1 907

5 Lähihoitajakoulutuksen aloittajatarpeet Lähde: OPH:n julkaisu 12/2011 Koulutus ja työvoiman kysyntä 2025 Keskimääräinen aloittajatarve vuosina nuorten koulutuksessa Peruskehitys 10 140, optimistinen luku, jossa ei ole otettu huomioon tuottavuuden kasvua. Tavoitekehitys 8 250,  tässä on otettu huomioon tuottavuuden kasvu, siis lukuna oikeampi. Kokonaistarve Peruskehitys 11 140 Tavoitekehitys 9 110

6 Tutkinto- ja koulutusohjelma kokeiluja tulossa
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, perustason ensihoidon koulutusohjelma/osaamisala, tutkintonimike ensihoitaja (pt) tai ensihoitaja, perustaso Tutkinnon perusteita muutetaan kokeiluohjelmassa niin, että tutkintoa on mahdollista painottaa nykyistä enemmän ensihoito-osaamiseen. Välinehuoltoalan perustutkinto, välinehuollon koulutusohjelma/osaamisala, tutkintonimike välinehuoltaja (pt) (perustutkintokokeilu sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla) Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto, sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinto sekä kone- ja metallialan perustutkinto, hyvinvointiteknologiaan painottuva koulutusohjelma/osaamisala. (koulutusohjelma-/osaamisalakokeilu tekniikan ja liikenteen alalla).

7 Tavoitteena ammatillisen peruskoulutuksen saavutettavuuden ja läpäisyn parantaminen
Nuorisotakuu ( koulutustakuu ja yhteiskuntatakuu) Ammatillisen peruskoulutuksen riittävä tarjonta ja nuorten aikuisten osaamisohjelma, työpajat, avoin ammattiopisto jne Toisen asteen sähköinen haku- ja koulutustietojärjestelmä - Uuusi yhteishakuasetus ja valintaperusteasetus ja niiden toimeenpano perusopetuksesta tuleville ja ilman toisen asteen tutkintoa oleville etusija Yhdenmukaiset pääsy- ja soveltuvuuskokeiden(2014 pilotointi), kielikokeiden(2014) ja oppimisvalmiuksia mittaavan kokeen mallit( ) koulutuksen järjestäjille (VAKUVA 2) Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma va 4 milj. euroa/ vuosina Läpäisyaste 63 prosenttiin vuonna ja 78% 2020(n. 60 % 2010) Keskeyttämisaste 7,5 prosenttiin vuonna 2013 ( 9,1 % v.2010). Opintojen etenemisen tuki ja tutkinnon suorittaminen tavoiteajassa

8 Opiskelijavalintojen kehittäminen
Opiskelijavalintoja kehitetään tukemaan koulutustakuuta Uusi yhteishakuasetus ja valintaperusteasetus ja niiden toimeenpano perusopetuksesta tuleville ja ilman toisen asteen tutkintoa oleville etusija Valintojen periaatteelliset muutokset – karsivasta valinnasta ohjaavaan – paikka kaikille Yhdenmukaiset pääsy- ja soveltuvuuskokeiden (2014 pilotointi) kielikokeiden (2014) ja oppimisvalmiuksia mittaavan kokeen ( 2015 ) mallit koulutuksen järjestäjille (VAKUVA 2) – tiedote koulutuksen järjestäjille

9 Tutkintojärjestelmän ja perusteiden kehittäminen (TUTKE 2)
Työelämän muuttuviin osaamistarpeisiin ja yksilöiden tarpeisiin vastaava tutkintojärjestelmä ammatillisten tutkintojen työelämävastaavuuden, osaamisperusteisuuden ja joustavuuden vahvistaminen työnjohtokoulutuskokeilut ja työnjohto-osaamista tuottavat tutkinnot valmistavien ja valmentavien koulutusten kokonaisuuden selkiyttäminen (VALMA) 2015 HE- luonnos /Tutkintojärjestelmän, tutkintojen ja perusteiden kehittämisehdotukset /kuuleminen Hallituksen esitys säädösmuutoksiksi 11/2013 Tutkintorakennemuutosesitykset ja perusteiden tarkistaminen alkaen Toimeenpano alkaen, uudet yhteiset osat 2015 ja VALMA 2015

10 Tutkintojärjestelmän kehittämisen tahtotila (TUTKE 2)
joustavuus valinnaisuus yksilölliset opinto- ja tutkintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen osaamis-perusteisuus työelämä-lähtöisyys reagointikyky selkeys johdon-mukaisuus hahmottuminen kokonaisuutena

11 Osaamispisteet ammatillisten perustutkintojen ja tutkinnon osien mitoitusperusteeksi
Mitoituksen peruste on osaamispiste (ammatillinen peruskoulutus). Ammatillisen perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä. Vuoden aikana keskimäärin saavutettu osaaminen vastaa 60:tä osaamispistettä Tutkinnon osien osaamispisteet määräytyvät sen mukaan, mikä on niihin sisältyvän osaamisen kattavuus, vaikeusaste ja merkittävyys suhteessa koko tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin ja osaamistavoitteisiin. Ammatillinen peruskoulutus on järjestettävä siten, että opiskelija voi suorittaa tutkinnon sen laajuutta vastaavassa ajassa.

12 Ammatillisen perustutkinnon muodostuminen (Uusi VN:n asetus 2015?)
Ammatillisena peruskoulutuksena suoritettava ammatillinen perustutkinto sisältää ammatillisia tutkinnon osia (135 osaamispistettä , joista 15 osaamispistettä voi olla ammatillisia valmiuksia syventäviä tai laajentavia tutkinnon osia, yhteisiä tutkinnon osia tai lukio- opintoja) yhteisiä tutkinnon osia (35 osaamispistettä) vapaasti valittavia tutkinnon osia (10 osaamispistettä). Tutkintoon sisältyy vähintään yksi pakollinen ammatillinen tutkinnon osa ja vähintään yksi valinnainen ammatillinen tutkinnon osa –valinnaisuuden lisääminen

13 Yhteiset tutkinnon osat uusi VN:n asetus1.8.2015?
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (11 osaamispistettä) äidinkieli toinen kotimainen kieli vieraat kielet Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen (9 osaamispistettä) matematiikka fysiikka ja kemia tieto- ja viestintätekniikka sekä sen hyödyntäminen Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen (8 osaamispistettä) yhteiskuntataidot työelämätaidot; yrittäjyys ja yritystoiminta työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto (ei oppisopimuskoulutuksessa) Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen (7 osaamispistettä) kulttuurien tuntemus taide ja kulttuuri etiikka psykologia ympäristöosaaminen jokin 2-4 momenteissa tarkoitetuista osa-alueista

14 Muut perusteisiin tulevat muutokset
tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistävien tavoitteiden lisääminen työelämän pelisääntöjen tuntemusta ja yhteiskunnallista vaikuttamista koskevan osaamisen vahvistaminen (demokratiakasvatus, osallistuminen , vaikutusmahdollisuudet ja yhteiskunnallinen lukutaito) yrittäjyysosaamisen koulutuspolkujen vahvistaminen

15 Osaamisperusteisuus Ammattitaitovaatimukset eli työelämässä vaadittava osaaminen opetuksen ja ohjauksen sekä arvioinnin ja osaamisen tunnustamisen lähtökohdaksi Pois oppiaine- ja sisältö- ja aikakeskeisyydestä - sama lähtökohta jo nykyisissä perusteissa ECVET ja osaamispisteet eivät tuo muutoksia tutkintoihin, tutkinnon osiin, ammattitaitovaatimuksiin/ arvioinnin kohteisiin/arviointikriteereihin Ammatillisessa peruskoulutuksessa opintoviikkojen tilalle tulevat pisteet - vaikutuksia koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelmiin, hopseihin ja opettajien työn suunnitteluun. ECVET= eurooppalainen opintosuoritusten siirto- ja kerryttämisjärjestelmä

16 Joustavat opintojen ja tutkinnon suorittamispolut ja kansainvälisyys
Perusteiden rakenteistaminen ja sähköistäminen perusteiden julkaisualusta sähköisten henkilökohtaisten opintopolkujen mallit oppijan verkkopalveluun Henkilökohtaisten opinto- ja tutkintopolkujen rakentamisen tuki joustavat siirtymät koulutuksen aikana toiselle alalle tai toiseen tutkintoon, henkilökohtaisia opiskeluohjelmia siirtymätilanteissa ja aiemman osaamisen tunnustamisen menettelytavat työelämän ja koulutuksen vuorottelu yrittäjyysosaamisenvahvistaminen ECVET-opintosuoritusten siirto ja kerryttäminen Kv - liikkuvuuden lisääminen Opiskelijat 30% ja opettajat 20% v:sta.2011 vuoteen 2015 mennessä 2014

17 Työvaltainen koulutus, monipuoliset oppimisympäristöt, opiskelijoiden hyvinvointi ja koulutuksen laatu Työvaltaisen koulutuksen vahvistaminen vaihtoehtoisia tapoja suorittaa ammatillinen perustutkinto yhdistämällä oppilaitoksessa, työpajassa ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista sekä oppisopimuskoulutusta – ohjauksen laatu tuettu oppisopimuskoulutus Oppimisympäristöjen monipuolistaminen digitaaliset ja muut avoimet oppimisympäristö, verkko-opetus, pilvipalvelut Opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen ja moniammatillinen ohjaus uuden opiskelijahuoltolain toimeenpano hyvän opinto-ohjauksen kriteerit Laatustrategian toimeenpano kaikilla ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on vuoteen 2015 mennessä toimiva laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukeva järjestelmä.

18 Kiitos!


Lataa ppt "Lähihoitajakoulutuksen uudet haasteet Lähihoitajakoulutuksen 20 – vuotisjuhlaseminaari Kuopio 9.10.2013 Opetusneuvos Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google