Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET."— Esityksen transkriptio:

1 Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET

2 OHJAUKSEN PERUSTEET Laki ammatillisesta peruskoulutuksesta (630/98) 29 § Oikeus saada opetusta ja opinto-ohjausta Opiskelijalla on oikeus saada opetusta ja ohjausta, joka mahdollistaa tutkinnon tai koulutuksen perusteiden mukaisten ammattitaitovaatimusten ja osaamistavoitteiden saavuttamisen. Opiskelijalla on oikeus saada henkilökohtaista ja muuta tarpeellista opinto-ohjausta. 29 a § Opiskelijan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma Koulutuksen järjestäjän tulee laatia yhdessä opiskelijan kanssa opiskelijan yksilöllisiin tavoitteisiin ja valintoihin perustuva henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, jota päivitetään opiskelun aikana.

3 Ohjauksen merkitys OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO Ohjaus on jatkuvaa, vuorovaikutteista ja tavoitteellista toimintaa, joka edesauttaa opintojen etenemistä ja uravalintoihin liittyviä päätöksiä.  Tutkintouudistus, reformi, työelämän muutos »Hyvän ohjauksen merkitys korostuu  Tuloksellisuus- ja vaikuttavuusrahoitus »Ohjaukseen panostaminen palkitsee koulutuksen järjestäjää tutkinnonosien ja tutkintojen suorittamisesta sekä työllistymisen tai jatko-opintoihin sijoittumisesta

4 Taustalla… OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO  Opetushallituksen hyvän ohjauksen kriteerit »…voi käyttää joko sellaisenaan tai muokattuna. »…osaksi koulutuksen järjestäjän laatujärjestelmää. »…koulutuksen järjestäjät voivat tarkastella omaa toimintaansa suhteessa kriteerien teemoihin. » …tarkastelun perusteella määritellään paikallisen ohjauksen kehittämisen keskeiset toimenpiteet.

5 Tietoa tilasta ja kehittämistarpeesta OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO  Opetushallitukselle tieto ohjauksen valtakunnallisesta tilasta  Koulutuksen järjestäjille työkalu laatujärjestelmän mukaisen toiminnan kehittämiseen »Ohjauksen laadun varmistaminen ja kehittäminen »Ohjauksen vaikuttavuuden arviointi »Teemojen löytäminen, joita kehittämällä ohjauksen laatua voidaan paikallisesti parantaa »Monipuolisen ja tarpeisiin osuvan ohjauksen saatavuus »Yhtenäisiä valtakunnallisia toimintamalleja

6  Luotu kyselypatteristot Opiskelijat, ohjauksen toteuttajat Ei päällekkäisyyksiä THL:n kyselyn kanssa Päällekkäisyyksien minimointi opetuksen kanssa  Patteristojen käyttö Laajaversioita Opiskelijat 2-3krt / 3v Oppilaitos 4-5 vuoden välein tai isojen muutoksien aikaan Oppilaitoskohtaisia taustatietoja Toteutus OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO

7 Hyvän ohjauksen varmistaminen OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO  Ennen opiskelua »perusasteen ja toisen asteen yhteistyö SUJUVA SIIRTYMÄ  Opiskelun aikana »keskeyttämisten väheneminen SUJUVA SIIRTYMÄ  Opiskelun jälkeen »sijoittuminen läpäisyn jälkeen

8 Prosessi  Kyselyjen aktivointi  Kyselyjen suorittaminen  Koonnit  Tulkinnat ja toimenpiteet OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO

9  Toimipaikkakohtainen kehittäminen Tuloksissa toimipaikkaa verrataan koko kouluun. 1. Valitkaa yksi kohta, joka tuloksien mukaan vaatisi kehittämistä. Tulkinnat ja toimenpiteet I 2. Mitä toimenpiteitä tekisitte tuloksien perusteella ko. asian parantamiseksi?

10 OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO  Hyvän ohjauksen kriteerien teemat »Ohjausresurssit ja/tai panokset yhteistyö, ammattitaitoinen henkilöstö, ohjaussuunnitelma, tiedottaminen »Ohjausprosessit riittävä ja monipuolinen ohjaus, osallisuuden tukeminen, ohjaus koulutukseen, uravalintoihin liittyvien päätösten tuki »Ohjauksen tulos uravalintoihin liittyvien päätösten tuki, yhdenvertaisuuden edistäminen, koulutuksen nivelvaiheet, työelämätaidot

11 OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO  Koulutus- ja opintoalakohtainen kehittäminen Tuloksissa koulutusalaa ja opintoalaa verrataan koko kouluun. 1. Miten kehittäisitte ko. koulutusalaa käyttäen jakoa; Ohjausresurssit ja/tai panokset, Ohjausprosessit, Ohjauksen tulos? Tulkinnat ja toimenpiteet II 2. Miten kehittäisitte ko. opintoalaa?

12 Toimintaprosessi 2016  Yhteys Ville Virtaseen / Saku ry  Kyselyjen aktivointi »Koulutuksenjärjestäjäkohtaiset taustatiedot Toimipaikat / yksiköt Voimassaoloajat Käyttäjätunnukset / salasanat »Koontitavat? OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO

13  Kyselyt »Opiskelijat ja ohjauksen toteuttajat »Tukimahdollisuus suotavaa »Kyselyjen sijainti: http://www.arjenarkki.fi/kyselythttp://www.arjenarkki.fi/kyselyt  Koonnit »Yhteenvetovertailun kohteet »Koulutuksenjärjestäjäkohtaisesti Pdf, Power point, Excel, Word Vapaakentät  Tulkinnat ja toimenpiteet OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO


Lataa ppt "Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google