Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA Turvapeda Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjaus Lähtökohtana aiemmin laadittu alakohtaistettu opiskelijan työssäoppimisen perehdytyssuunnitelma Työssäoppimispaikan oma perehdytyssuunnitelma ensisijainen Painotus työturvallisuus asioilla
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjaus Työssäoppimisen perehdytyssuunnitelma hotraca-ala Tässä suunnitelmassa käydään läpi yleisiä asioita ja työturvallisuuden kannalta oleellisia asioita Läpikäydyt asiat kuitataan Ylimääräiset poistetaan, puuttuvat lisätään Onko opiskelija ymmärtänyt kuittaamansa asiat ?
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjaus Erityisopiskelijoille on omia pienryhmiä mutta heitä on myös integroituina ns. normaali ryhmissä Edellä mainittu perehdytyksen ymmärtäminen korostuu erityisopiskelijoiden kohdalla Pienryhmissä on mukana erityisopettajat, joilla parempi ymmärrys asioista Työssäoppiminen koskee kaikkia, myös erityisopiskelijoita, integroitujakin
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjaus Työturvallisuuteen liittyvät riskit erilaisia alasta riippuen Opiskelijoilla erilaisia mielenkiinnon kohteita alasta riippuen Oman osaamisen korostuminen erilaista mielenkiinnon kohteesta riippuen Miksi en minä jos nuokin ?
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjaus
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjaus
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjaus
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjaus Erityisopiskelijan kohdalla tukitoimien tarkoitus saattaa opittava asia sellaiseen muotoon että se on helpommin omaksuttavissa -> työvaltaisuus -> rutiininomaisuus -> turvallisuus Mukauttaminen on keino, jolla tarkoitetaan tavoitteen yksilöllistämistä ja madaltamista opiskelijan tarvitsemalle oppimisen tasolle, jolloin hän saa opintoihinsa tarpeeksi haastetta, mutta myös tarvittavan helpotuksen hänelle haasteellisiin osiin
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjaus Työtehtävät ja tuentarve määräytyvät opiskelijan ja hänen osaamisensa mukaan Opettajan ja opiskelijan välinen toistensa tunteminen ja luottamus nousevat tärkeään rooliin Tämä edellä mainittu on jotenkin hallinnassa oppilaitos ympäristössä ja pienryhmissä, mutta miten saada tämä tuki , tuttuus ja turvallisuus integrotuihin ryhmiin ja työssäoppimispaikoille
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjaus Työssäoppimispaikalla ? Tavoitteena työllistyä, arvio mahdollisuuksista Rehellinen kuvaus mitkä työt sujuvat, mitkä vaativat ohjausta, ei diagnoosia Työpaikkaohjaaja, jolla todella resurssia ohjata Ohjaavalla opettajalla oltava myös resurssia ohjeistaa, ei vain perehdyttää
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjaus Työkalut tähän edellä kuvattuun ? Lähtökohtana on Työssäoppimisen arviointi Edellä kuvatut arviointikriteerit huomioiden on laadittu erityisopiskelijan perehdytys suunnitelma, jossa lähtökohtana on opettajan tietämys mitä opiskelija osaa eri tasoilla ja tältä pohjalta käydään läpi mitä saa tehdä ohjattuna, itsenäisesti tai ei ollenkaan, kuittaus työpaikkaohjaajalta