Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI"— Esityksen transkriptio:

1 YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
-EI edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä. Aloitetaan heti tuen tarpeen ilmetessä. TOIMENPITEET esim.: yksittäiset pedagogiset ratkaisut, opettajien keskinäinen (&muun henkilöstön) yhteistyö, ohjaus, opetusryhmien joustava muuntelu, tukiopetus ja tarvittaessa osa-aikainen erityisopetus (ei säännöllinen/jatkuva) -Oppilaalle voidaan laatia oppimissuunnitelma -Pidemmälle edistyneen oppilaan opiskelua voidaan syventää & laajentaa oppimissuunnitelman avulla YLEINEN TUKI Jos yleinen tuki EI riitä Moniammatillinen käsittely PEDAGOGINEN ARVIO -Luokanopettaja/aineenopettaja/luokanvalvoja vastaa pedagogisen arvion laatimisesta -Osoitetaan tehostetun tuen tarve -Tehdään yhteistyötä oppilaan ja huoltajan kanssa, mutta pedagogisen arvion laatimista varten ei tarvitse järjestää erillistä palaveria Moniammatillinen käsittely Jos tehostettu tuki EI ole enää tarpeen TEHOSTETUN TUEN OPPIMISSUUNNITELMA -Luokanopettaja/aineenopettaja/luokanvalvoja vastaa oppimissuunnitelman laatimisesta. Konsultoi tarvittaessa erityisopettajaa tai muita opettajia/asiantuntijoita. -Laaditaan pedagogisen arvion pohjalta -Laaditaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa, ellei siihen ole ilmeistä estettä -Uudet tavoitteet laaditaan syyslukukauden aikana ja toteutuminen arvioidaan kevätlukukauden loppupuolella. Mikäli oppilaan tilanne muuttuu selkeästi vuoden aikana, päivitetään oppimissuunnitelma vastaamaan tilannetta (palaveri tarvittaessa). Arviointi vähintään kerran vuodessa, jolloin todetaan mahdolliset muutokset -Mikäli tehostetun tuen aikana huomataan, että oppilas tarvitsee tehostettua tukea myös jossain muussa oppiaineessa, päivitetään pelkkä oppimissuunnitelma. EI tarvitse tehdä uutta pedagogista arviota. TEHOSTETTU TUKI KÄYTÄNNÖSSÄ: -Säännöllistä tukea ja/tai samanaikaisesti useita eri tukimuotoja -Laadultaan ja määrältään oppilaan yksilöllisten tarpeiden mukaista - Voidaan käyttää helpotettua oppikirjaa eli ns. E-kirjaa, kunhan se on yleisopetuksen ops:n mukainen -Voidaan käyttää kaikkia perusopetuksen tukimuotoja, paitsi erityisen tuen päätöksen perusteella annettavaa erityisopetusta ja oppiaineiden oppimäärien yksilöllistämistä -Tukimuodoista osa-aikaisen erityisopetuksen, opintojen yksilöllisen ohjauksen ja kodin kanssa tehtävän yhteistyön merkitys korostuu ja oppilashuollon osuutta vahvistetaan TEHOSTETTU TUKI Jos tehostettu tuki EI riitä Moniammatillinen käsittely PEDAGOGINEN SELVITYS -Luokanopettaja/aineenopettaja/luokanvalvoja vastaa pedagogisen selvityksen laatimisesta. Konsultoi tarvittaessa erityisopettajaa ja/tai muita opettajia tai muita oppilashuollon ammattilaisia. -Hyödynnetään myös aiemmin laadittuja pedagogista asiakirjoja, kuten pedagogista arviota, oppimissuunnitelmaa ja muita mahdollisia lausuntoja/asiakirjoja -Pedagoginen selvitys lähetetään ennen palaveria kotiin nähtäväksi. -Pidetään palaveri yhdessä oppilaan huoltajien kanssa, mikäli siihen ei ole ilmeistä estettä. -Pedagoginen selvitys käsitellään moniammatillisesti oppilashuoltoryhmässä. -Vuoden 2017 alusta rehtori tekee päätöksen erityisestä tuesta. Siihen saakka päätöksen tekee kasvatusjohtaja. Varhaiskasvatuksessa päätöksen tekee kasvatusjohtaja. Moniammatillinen käsittely & rehtorin virallinen päätös ERITYINEN TUKI Jos erityinen tuki EI enää tarpeen HOJKS -Oppilaan opettajat laativat HOJKSin yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa, ellei siihen ole ilmeistä estettä -Kirjallinen suunnitelma oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tavoitteista, sisällöistä, käytettävistä opetusjärjestelyistä, pedagogisista menetelmistä ja oppilaan tarvitsemasta tuesta ja ohjauksesta. Kaikki oppilaan tuki kirjataan HOJKSiin. -Perustuu pedagogisessa selvityksessä tuotettuun tietoon ja erityisen tuen päätöksen sisältöön. Voidaan hyödyntää tehostetun tuen oppimissuunnitelman sisältöä ja muita asiakirjoja -Jos yksilöllistettyjä oppianeita, kirjataan niiden sisällöt ja tavoitteet sekä arviointi -Mikäli erityisen tuen aikana huomataan, että täytyy antaa tehostettua tukea johonkin muuhun oppiaineeseen, kirjataan tehostettu tuki suoraan hojksiin (ei tarvita siis uutta ped. arviota) -Mikäli pitää yksilöllistää jonkin muun aineen oppimäärä, laaditaan pedagoginen selvitys uudestaan. -Uudet tavoitteet laaditaan syyslukukauden aikana ja toteutuminen arvioidaan kevätlukukauden loppupuolella. Mikäli oppilaan tilanne muuttuu selkeästi vuoden aikana, päivitetään hojks vastaamaan tilannetta (palaveri tarvittaessa). -Jos TAO-oppilas niin kirjataan toiminta-alueittain opiskelevan oppilaan yksilölliset tavoitteet ja sisällöt ERITYINEN TUKI KÄYTÄNNÖSSÄ: -Opiskelee hojksissa asetettujen tavoitteiden mukaisesti -Opetus voi tapahtua täysin yleisopetuksen luokassa tai osittain pienryhmässä erityisopettajalla tai kokonaan erityisopetuksen pienryhmässä -Yleisopetuksessa erityinen tuki on yleensä siksi, että oppimääriä on yksilöllistetty. Joskus erityisen tuen perusteena voi olla myös mm. aistivamma tai vaikeat käyttäytymisen ongelmat.


Lataa ppt "YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google