Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen."— Esityksen transkriptio:

1 ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen seminaari Paasitorni, Helsinki

2 Hanketta toteuttamassa
Kanneljärven Opisto (nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinto) Kankaanpään Opisto Kaustisen Evankelinen Opisto (lapsi- ja perhetyön perustutkinto) Pohjois-Savon Kansanopisto (viittomakielisen ohjauksen perustutkinto)

3 Hankkeen tavoitteet Tavoite: Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden läpäisyn parantaminen ja keskeyttämisen vähentäminen. Toiminta: Kehitetään pedagogisia malleja ja oppimis- ja työjärjestelyjä, jotka mahdollistavat yksilölliset oppimispolut. Järjestelyillä mahdollistetaan sujuva opiskelun vaihtelu oppilaitoksessa ja työelämässä. Tavoite: Luoda erityisopiskelijaa, häntä ohjaavaa opettajaa ja työelämän edustajia palveleva malli työssä tapahtuvan oppimisen suunnittelun ja toteutuksen tueksi. Tavoitteena on käyttää monipuolisesti uusia ja jo kokeiltuja mobiilisovelluksia ja laitteita. Toiminta: Ohjaavat opettajat osallistuvat erityisopiskelijan opiskelun suunnitteluun työpaikoilla ja mallintavat työssäoppimisen suunnitteluprosessin. Hankekumppanit kehittävät työssäoppimista tukevia vertaismentorointimalleja. Ohjauksen tukena käytetään erilaisia mobiilijärjestelmiä.

4 Toiminta Keväällä 2016 kysely erityisopiskelijoille nykytilanteen kartoittamiseksi Keväällä 2016 hankeverkoston tapaaminen: toimintatapojen jakaminen, vertaisoppiminen Skype-tapaamiset, yhteistyö sopivien mobiililaitteiden valinnassa Joulukuussa 2016 hankesikermä: työelämän ja koulutuksenjärjestäjien edustajia kommentoimassa ja työstämässä erityisopiskelijan ohjaamisen mallia Jatkuvasti erityisopiskelijoita työssäoppimassa

5 Lähtökohtia Erityisopiskelijoiden määrä kasvaa tasaisesti: jokainen opettaja ja työpaikkaohjaaja tarvitsee työkaluja erityisopiskelijan ohjaamiseen Syyt erityisen tuen tarpeeseen vaihtelevat suuresti: jokainen opiskelija on erityinen ja erilainen, samat tukitoimet eivät auta kaikkia Yksilölliset opintopolut ovat arkea: eroaako erityisopiskelijan opintopolun suunnitteleminen jotenkin muiden opiskelijoiden opintopoluista? Milloin on tarpeen korostaa erityisopiskelijastatusta?

6 Työssäoppimisen sujumisen kannalta keskeisiä onnistumisen kohtia
Valmistelu aloitettava hyvissä ajoin Tiedonsiirto: työssä tapahtuvan oppimisen kannalta tärkeän tiedon siirtäminen hyvissä ajoin – opiskelijan suostumus ja ymmärrys Hahmotus siitä, mikä työssäoppimispaikka sopii juuri nimenomaiselle opiskelijalle Tavoitteellisen prosessin luominen yhdessä opettajan, opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa Luonteva, jatkuva palautteenanto ja yhteydenpito mahdollistettava Opettajan ja opiskelijan luottamuksellinen ja pitkäjänteinen suhde

7 Työelämä toivoo Lisää osaamista ja tietoa hojks-asioista
Välineitä tehdä paremmin ammattiosaamisen näyttöjen ohjausta Koko työyhteisön sitoutumista opiskelijan tukemiseen ja ohjaamiseen Oppilaitoksen roolin- ja vastuunottoa sora-asioita lähenevissä asioissa ja tiedonsiirrossa

8 Uusia kokeiluun otettavia toimintatapoja
Työpariajattelu Ohjaava opettaja ja työpaikkaohjaaja työparina Kaksi opiskelijaa samassa työssäoppimispaikassa: mestari-kisälli –ajattelu, vertaistuki ”Kevennetty” työssäoppiminen = harkittu työssäoppiminen Keskitetään voimavarat opiskelijan tavoitteiden saavuttamiseen: lyhyempi työpäivä voi mahdollistaa syvemmän oppimisen Vahvuusajattelusta liikkeelle Työssäoppiminen voi olla mahdollisuus tuoda erityisopiskelijan vahvuudet esiin kouluympäristöä paremmin Jokaisella on omat vahvuutensa, joiden varaan on hyvä rakentaa Reflektiopäivät ja jaetut oppimispäiväkirjat Kokemusten jakaminen, oppimisen syventäminen Ryhmän vertaistuki ja kuuluvuudentunne

9 Yhteydenpito Opiskelijoiden yksiselitteinen toive: ei yhtään uutta ohjelmistoa, ei kirjautumista vaativia järjestelmiä Opettajien toive: jotain mistä voi helposti seurata, kommentoida ja muistuttaa Työpaikkaohjaajien toive: jotain mihin ei vaadita tunnuksia, jotain mistä työpaikkaohjaajakin saisi tiedon, miten opettaja on ohjeistanut opiskelijaa Jotain mikä mahdollistaa viestinnän muutenkin kuin kirjoittamalla: kuvat, videot, ääni - ilman erityisosaamista tai ohjelmistoja. Tällä hetkellä WhatsApp

10 Yhteenvetoa Työssäoppiminen voi olla erityisopiskelijalle mahdollisuus loistaa ja löytää motivaatio opiskeluun muutenkin Työssäoppiminen voi olla erityisopiskelijalle haaste, kun ei ole ryhmää ja opettajaa jatkuvasti vieressä. Uuden ympäristön toimintatavat voi olla vaikea ottaa haltuun Halu työvaltaiseen oppimiseen on suuri – työssäoppimisen haastavuus tulee usein opiskelijalle yllätyksenä: töissä on oltava jatkuvasti ”työrooli” päällä Erityisopiskelija tarvitsee hieman enemmän tukea arvioitaessa sitä, mikä oppimisympäristö hänelle parhaiten sopii.

11 Askelmerkit ohjaavalle opettajalle
1. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty 2. Hyvä alku auttaa eteenpäin 3. Tukea etäältä ja läheltä 4. Palautteella paremmaksi 5. Osaaminen näkyviin

12 Yksilöllinen osaamispolku ei saa olla yksinäinen osaamispolku


Lataa ppt "ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google