Medioituva ympäristö mediaympäristö = viestintävälineet (esim. sanomalehdet, televisio, mobiililaitteisiin ladattavat sovellukset ja ohjelmat) sekä niiden.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Otamme kantaa! Tavoitteena on saada nuoret aktiivisesti itse ottamaan kantaa tupakanpolttoa vastaan. Kannanotoissa voi hyödyntää laajempien aihekokonaisuuksien.
Advertisements

Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media.
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
=terveyteen ja sairauteen sekä niiden tutkimiseen tai hoitoon liittyvää viestintää.  Voi perustua tietoon, tunteisiin tai kokemuksiin  Fiktiivistä tai.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Terveysosaaminen ja media
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Kuinka rakennan Semppi-terveyspisteen? Semppi on kaikille avoin, maksuton terveyspiste, jossa on tutkittua tietoa terveydestä ja vinkkejä oman terveydentilan.
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Terveysosaaminen ja media
Koulussa elämää opettelemassa
 aihealue on selkeästi rajattu ja rajausta on perusteltu  valittu näkökulma on innovatiivinen ja uutta luova  käsiteltävä aihe on kuvattu tarkoin mutta.
Kulttuuri osana terveyden edistämistä Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelma seminaari/kuulemistilaisuus
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Ops seminaari Askola.
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
TE4 Terveystieto ja sen kriittinen tulkinta Hurtig 2016.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
VaVe-koulutus Sininauhaliitto Vapaaehtoistoiminnan muodot Psykososiaalista tukea tuottava vapaaehtoistoiminta Tukea tuottava toiminta esim. tukihenkilötoiminta.
Hurtig Terveysviestintä. =terveyteen, sairauteen, lääketieteeseen ja terveydenhuoltoon liittyvää viestintää Esim. potilaan lääkäriltä saamat.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
TE3 TERVEYDEN, TOTTUMUSTEN JA TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI JA SEURANTA Hurtig
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Terveyden määritelmät
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
PRECEDE-PROCEED –malli
Sanna Heino lehtori Koulutuskeskus Tavastia
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Terveyskulttuuri.
Tutkielman teko-ohjeet
Essee – tekstien jalokivi
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
Mainonnan vaikutuskeinoja
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
2 Terveysosaaminen.
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Logot ja brändit; näkökulmia mediakasvatukseen
Näkökulmia vastaamiseen
Lääkehoidon päivä 2018 Teemana järkevä lääkehoito Vuonna 2018 Lääkehoidon päivä toteutetaan osana Rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman laajaa.
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Volitioprosessi, tahdon!
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Esityksen transkriptio:

Medioituva ympäristö mediaympäristö = viestintävälineet (esim. sanomalehdet, televisio, mobiililaitteisiin ladattavat sovellukset ja ohjelmat) sekä niiden tuottamat sisällöt (esim. musiikki, elokuvat, uutiset käyttäjien terveydentilasta kerätty tieto ) medioituminen = median merkityksen kasvaminen arjessa mediavälineiden ja -sisältöjen käyttö lisääntyy ihmisten välinen vuorovaikutus tapahtuu usein median välityksellä → mediahuomion saamisesta on tullut tärkeä vaikuttamisen keino mediataidot kansalaisen perustaitoja kyky lukea, tuottaa ja tulkita erilaisia mediasisältöjä kriittisyys: Kuka viestii? Mitä viestitään? Miksi viestitään? Kenelle viesti on suunnattu? Mitä jätetään sanomatta? kyky toimia turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti mediassa

Mediankäytön terveysvaikutukset kokonaisuuden kannalta tärkeä huomioida, millaisia vaikutuksia mediankäytöllä on yksilön arkeen ja miten suuren osan media siitä vie → liikunta-, ravitsemus- ja unisuositusten mahdollinen laiminlyönti ja elämäntapojen huonontuminen → myös elämäntapojen parantuminen mahdollista positiivisia vaikutuksia: erilaiset liikuntapelit ja -sovellukset kehittävät mm. motoriikkaa ja voivat motivoida liikkumaan aktiivisesti uusien kontaktien luominen, ystävyyssuhteiden ylläpitäminen ja vertaistuki kohentavat psykososiaalista terveyttä oman itsensä kehittäminen ja uuden oppiminen tukevat kognitiivista terveyttä tiedonsaanti mm. terveysaiheista helpottuu, mikä lisää terveysosaamista pelit ja sosiaalinen media sekä digitaalisissa ympäristöissä toimiminen valmentavat työelämään

Mediankäytön terveysvaikutukset negatiivisia vaikutuksia: liiallinen istuminen ja huono ergonomia voivat aiheuttaa mm. niska- ja hartiavaivoja sekä johtaa pitkän ajan kuluessa fyysisen terveyden ja toimintakyvyn heikkenemiseen mobiililaitteiden sinivalo voi vaikuttaa vireystilaan ja aiheuttaa uniongelmia, joista seuraa mm. päiväväsymystä liiallinen pelaaminen tai esim. yksilön ikätasoon sopimaton sisältö, kuten väkivalta tai päihteiden käytön ihannointi, voivat aiheuttaa mm. ärtyneisyyttä, pelkoja, keskittymiskyvyn heikkenemistä ja sosiaalisia ongelmia mediaan voi kehittyä riippuvuus

Terveys mediassa terveys ja hyvinvointi suosituimpia aiheita mediassa medialla nykyisin suuri vaikutus ihmisten elämään → muokkaa mm. ihmisten käsityksiä ihmisyydestä, ihmisyhteisöistä sekä terveydestä ja hyvinvoinnista terveystiedon tuottajia paljon: terveydenhuoltoalan ammattilaiset, järjestöt, lääketeollisuus, mainostajat ja tavalliset kansalaiset terveydestä saatavilla runsaasti ristiriitaista tietoa tieteellinen tieto – kokemustieto tai yksittäiset mielipiteet mediakriittisyys = tietoa tarkastellaan kriittisen kyseenalaistavasti ja uteliaasti huomioidaan mm. sisällöntuottajan asiantuntijuus, puolueettomuus sekä sisällön oikeellisuus ja ajantasaisuus

Terveysviestintä väline, jonka avulla voidaan edistää yksilön ja yhteiskunnan jäsenten terveyttä sekä ennaltaehkäistä sairauksia (WHO) välittää terveystietoa ylläpitää julkista keskustelua merkittävistä terveyskysymyksistä laaja määritelmä: kaikki viestintä, jossa tarkastellaan terveyttä ja sairautta, riippumaatta siitä, edistääkö se terveyttä vai ei mm. uutiset, televisiosarjat, elokuvat, mainokset, sosiaalinen media sisällöllisesti voi perustua tietoon, tunteeseen tai kokemukseen tai olla faktaa tai fiktiota -> Terveys myy hyvin, siksi se on jatkuvasti esillä mediassa! liittyy kulttuuriin, yhteiskuntaan, talouteen ja ympäristöön voi olla mm. tiedonsiirtoa, vuorovaikutusta, terveysosaamista, yhteisöllisyyden vahvistaja, kaupallisuuden väline sekä viihdettä ja ajankulua

TERVEYSKASVATUKSELLA tarkoitetaan terveyden edistämistä sekä kasvatuksen että viestinnän keinoin/ terveyttä edistävää terveysviestintää ja se voidaan jäsentää kolmeen osa-alueeseen: 1) Yhteiskunnan tasolla Terveysvalistus – koko väestölle tai sen osalle suunnattua terveyden joukkoviestintää ->tietoa tiedotusvälineiden kautta kaikkien saataville, suuret väestöryhmät (kirjallisuus, kampanjajulisteet, tietoiskut…) 2) Yhteisöjen tasolla Terveysopetus/-kasvatus – suunnattu tietylle opiskelija tai valmennusryhmälle (kohdeviestintää) - >terveyttä edistävien tietojen ja taitojen opettamista ja levittämistä, mm. perhe, päiväkoti, koulu ja harrastukset 3) Yksilötasolla Terveysneuvonta – henkilökohtaista (keskinäisviestintää), terveysalan ammattilaisen ja potilaan välistä sanallista, kirjallista tai sähköistä kommunikointia

Terveysviestintä monipuolistuu yhteiskunnan medioituminen on aiheuttanut uusia haasteita perinteiselle terveysviestinnälle ja sen toteuttamistavoille: Miten erottaa luotettava terveysviestintä epäluotettavasta yhä suuremmassa tietotulvassa? Tavoittaako sähköinen viestintä koko väestön? Kuinka saada esim. iäkkäät, sairaat ja vieraskieliset ihmiset sähköisten terveyspalveluiden käyttäjiksi? nykyaikaisella, monipuolisesti eri terveysviestinnän keinoja ja välineitä käyttävällä terveysviestinnällä voidaan tavoittaa suuri joukko ihmisiä ─ terveyden asiantuntijan rooli säilyy terveysalan ammattilaisilla ─ väestön terveyskäyttäytymiseen ja asenteisiin voidaan vaikuttaa suhteellisen helposti ja edullisesti

Terveys mediassa media voi vahvistaa medikalisaatiota eli lääke-tieteellistymistä ja lääketieteellisen hoidon laajenemista uusiin ja arkipäiväisiin ilmiöihin myös paramedikalisaatio eli yhteiskunnan ulkopuolelle jäävät terveyskäsitykset ja hoidot voivat saada runsaasti huomiota sosiaalinen media nykyisin tärkeä terveysviestinnän kanava mm. blogit, keskustelupalstat ja kuvien jakopalvelut mielipiteitä, neuvoja ja tukea ystäviltä ja tuntemattomilta ihmisiltä tietoa terveysasioista itsensä ilmaisu ja omien kokemusten jakaminen sosiaalisen pääoman vahvistuminen

MEDIAN LUKUTAITO on kykyä analysoida kriittisesti median tapoja vaikuttaa omiin tietoihin, asenteisiin ja mielikuviin jotta valtavasta tietomäärästä osaisi poimia itselle olennaista ja samalla luotettavaa tietoa, on tunnettava median vaikuttamisen keinot

VISUAALINEN VIESTINTÄ KUVAN KOKO RAJAUS, mitä mukana, mitä jätetty pois SOMMITTELU, miten kuvan eri osat sijoittuvat toisiinsa nähden (keskellä-reunoilla, lähellä-kaukana) KUVAKULMA (alhaalta-ylhäältä) KUKA KUVASSA ESIINTYY VALITTU YMPÄRISTÖ VÄRIT, VALOT, SÄVYT, KONTRASTIT KOHTEEN ILMEET, ELEET JA ASENNOT, LIIKE, KOHTEEN IMAGO -> KAIKKI OVAT VIESTEJÄ!

Mainoksen arviointi Onko kyse tiedotuksesta vai markkinoinnista? KUKA on viestin lähettäjä ja MIKÄ on hänen TAVOITTEENSA? Mikä on viestin KOHDERYHMÄ? Mihin mainos VETOAA, järki/tunteet Mitä TEHOKEINOJA käytetään: värit, logot, kuvan ja tekstin koko, symbolit, äänet, huumori, kliseet… Mihin vedotaan: RYHMÄÄN kuuluminen, RATKAISU PULMAAN, LUPAUS MUUTOKSESTA KETKÄ tehosta VAKUUTTAVAT (asiantuntija/joku muu?) Kehitystyön tehnyt (epämääräinen) organisaatio (terveysinstituutti/tutkimuslaitos?) ja professori (jolla ehkä komea titteli ja nimi, mutta ei selviä yhteystietoja eikä lähdeviitteitä?

Tiedon luotettavuuden arviointi Aloita TUOTTAJAN etsimisen kautta Vrt. esim. Kannabisyhdistys ja A- klinikkasäätiö Vertaa erilaisten materiaalien sisältöjä, sanaston käyttöä, kuvitusta yms. tekijöitä keskenään ja suhteessa kirjoittajan motiiveihin

Luotettavuuden arvioinnin pääkohtia: TIEDON OIKEELLISUUS – sisällölliset virheet ja puutteet, oikeakielisyys, tekstin yksityiskohtaisuus ja syvyys (tietotekstiä, mielipidetekstiä vai viihdettä?) AUTORATIIVISUUS – kuka tekstin/materiaalin on tuottanut: millä pätevyydellä, onko materiaali käynyt läpi asiantuntija- arvioinnin, mikä on taustaorganisaation tavoite? OBJEKTIIVISUUS – onko tekstissä markkinointitarkoituksia, aatteellisuutta, tunnepitoisuutta jonkin asian puolesta, onko mainoksia tiedon joukossa? AJANTASAISUUS - onko tieto uutta, verkkosivu päivitetty, toimivatko linkit?

Luotettavuuden arviointi jatkuu… KATTAVUUS - tuodaanko kaikki/useimmat näkökulmat asiasta esiin, korostetaanko jotain ja häivytetäänkö toista, mitä on jätetty pois, onko valinta perusteltu? VARMISTETTAVUUS - onko lähteet ilmoitettu ja mahdollisuus tarkastaa niiden käyttö, onko kirjoittajan yhteystiedot saatavissa vai epämääräinen professori USA:sta, onko tutkimuksen teosta annettu niin paljon tietoa, että se olisi mahdollista toistaa, jos teksti sisältää ohjeita, ovatko ne riittäviä, että voi toimia niiden mukaisesti? MATERIAALIN YLEISILME JA ULKOINEN LAATU INTERNET-LÄHTEIDEN PYSYVYYS - onko sivut käytettävissä vielä ensi viikolla, kenelle sivut tarkoitettu? ONKO PIILOVIESTEJÄ

- mitä mainos myy, kenelle ja millä keinoin? TERVEYDEN MEDIALUKUTAIDON TEHTÄVÄ PARITTAIN: Valitkaa terveyteen liittyvä a) mainos b) lehtiartikkeli tai uutinen a) Arvioi - mitä mainos myy, kenelle ja millä keinoin? - mitkä asiat mainoksessa liittyvät terveyteen ja millä tavalla? - minkälaisia tehokeinoja mainoksessa on käytetty? - miten mainos voisi olla vieläkin tehokkaampi, vaikuttavampi? - onko mainos mielestäsi luotettava - perustele? mihin terveyden aihepiiriin artikkeli liittyy? miten huomiosi kiinnitetään ja mielenkiintosi pidetään yllä kuka sisällön on tuottanut ja miksi? mistä artikkelin tieto on peräisin millaisia näkökulmia ja arvoja sisältö välittää kuinka luotettavana pidät artikkelia, millä perusteilla – mitkä asiat lisäisivät artikkelin luotettavuutta mitä sisällöstä jätetään pois – miksi? Mitä muita tietoja artikkeli voisi sisältää? vastaako artikkelin sisältö otsikkoa