Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnnikki Lehtilä Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN AJATTELUUN JA TULKINTOIHIN SEKÄ TUNTEISIIN JA ASENTEISIIN > YLEENSÄ KÄYTTÄYTYMISEEN ESIMERKKEJÄ MEDIASTA : LEHDET, PERINTEISET SÄHKÖISET VIESTIMET, INTERNET JA UUDET VUOROVAIKUTTEISET MEDIAYMPÄRISTÖT (>VIRTUAALITODELLISUUS) ESIMERKKEJÄ MEDIAN VAIKUTUKSISTA : MAINONTA, PROPAGANDA (>IDEOLOGINEN), UUTISOINNIN VAIKUTUKSET (ESIM. GLOBAALI VASTUU, VÄLILLISET TRAUMAT), ERITYISESTI IHMISEN IDENTITEETIN JA MEDIAN VÄLINEN SUHDE (>MINÄIHANTEET) MEDIATAIDOT JA NIIDEN MERKITYS: KÄYTTÖTAIDOT(>TEKNIIKKA), MEDIALUKUTAITO (VALIKOINTI) > AKTIIVINEN JA KRIITTINEN SUHTAUTUMINEN MEDIAAN VUOROVAIKUTTEINEN UUSMEDIA > ESIMERKIKSI OPPIMIS- JA KESKUSTELUYMPÄRISTÖT MEDIAN AIHEUTTAMAT ONGELMAT: ERILAISET RIIPPUVUUDET (>NETTI, PELI), PASSIIVISUUS, MEDIAVÄKIVALTA; MYÖS VIRTUAALISEN HAVAINTOMAAILMAN ONGELMA
2
YMPÄRISTÖPSYKOLOGIA YMPÄRISTÖPS TUTKII IHMISEN JA HÄNEN FYYSIS-SOSIAALISEN YMPÄRISTÖNSÄ (>ELINYMPÄRISTÖNSÄ) SUHDETTA KESKEISTÄ TUOTTAA SELLAISTA TIETOA, JOKA EDISTÄÄ IHMISLÄHEISEMPIEN YMPÄRISTÖJEN MUODOSTUMISTA FYYSINEN YMPÄRISTÖ: ESINEET, MATERIAALIT, RAKENTEET, RAKENNUKSET SEKÄ RAKENNETUT JA LUONNONYMPÄRISTÖT SOSIAALINEN YMPÄRISTÖ: IHMISET JA YHTEISÖT KESKEINEN KYSYMYS: MITEN IHMISEN KOKEMUKSET ERI PAIKOISTA MUODOSTUVAT (>ESIM. KAUPUNKI, ASUINALUE, OSTOSKESKUS, KOULU, VAPAA-AJAN YMPÄRISTÖ) YMPÄRISTÖN MUUTOKSEN JA IHMISEN TOIMINNAN MUUTOKSEN AIHEITA: ARKKITEHTUURI, SISUSTAMINEN, YKSITYISYYS JA YHTEISÖLLISUUS, VÄRIT, SYMBOLIT, YKSILÖN VASTUU YMPÄRISTÖSTÄÄN, SUHDE LUONTOON KYTKENTÖJÄ PSYKOLOGISIIN KYSYMYKSIIN, ESIM. KEHITYS- JA KOGNITIIVINEN PSYKOLOGIA; MIELENTERVEYS JA STRESSI
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.