Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Logot ja brändit; näkökulmia mediakasvatukseen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Logot ja brändit; näkökulmia mediakasvatukseen"— Esityksen transkriptio:

1 Logot ja brändit; näkökulmia mediakasvatukseen
Pom31Ak, Nieminen,Marttila,Tani

2 1 MEDIAKASVATUKSESTA OSA ARKISTA ELÄMÄÄMME – JO VAUVOILLA
MEDIAYMPÄRISTÖN KÄYTÖSTÄ JA SIELLÄ TOIMIMISESTA KANSALAISTAITO - ENTÄ VIESTIEN TULKINTA JA YMMÄRTÄMINEN MEDIOIDEN YHTÄAIKAINEN KÄYTTÖ – HAASTE MEDIALUKUTAIDOLLE (Kerhokeskus 2009, 8)

3 LOGOT JA BRÄNDIT VISUAALISESSA MEDIAKULTTUURISSA
LAAJEMPI VIITEKEHYS; TUOTANTO JA VASTAANOTTO ESIM. TUOTANTO; HYÖDYKKEEN TUOTEMERKISTÄ MIELIKUVIEN , ARVOJEN JA IDEOIDEN LUOMISEE N (Herkman 2007, 151)

4 TAVOITTEET JA AVAINALUEET
”KEHITTÄÄ TAITOJA”, ”EDISTÄÄ YMMÄRTÄMISTÄ” ”OSALLISTUVUUS, VUOROVAIKUTTEISUUS, YHTEISÖLLISYYS” (OPS 2004) AKTIIVINEN OSALLISTUVA – KRIITTISYYS OSAA JA SA NAUTTIA MEDIATEKSTEISTÄ (pom11ai ; M. Hankala, E. Kostiainen)

5 Oppilaiden mediakasvatus ja markkinoiden toiminta
Mediataidot: - veistintäteknologia- ja välineet - tiedon ja viihdykkeen arviointi ja analysointi - viestintä ja viestintävälineet itseilmaisun keinoina - yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus - poliittinen ja yhteiskunnallinen aktiivisuus (Herkman, 2007,48)

6 Lapsille suunnattun kyselyn tavoite
Toimia kriittisen arvioinnin pohjana Tietoisuus brändeistä ja logoista Lisätä tietoisuutta logoista yritysten toiminnan tunnuksina ja brändeistä elämäntavan ja markkinoiden toiminnan kuvaajina Ihmisen arvon ja markkina-arvon erottaminen

7 Markkinoiden toiminta
Yritysten tavoitteena on kasvaa ja tuottaa voittoa Logot osa yritystoimintaa-> yritysten tunnus Uusien tuotteita brändätään-> luodaan tarpeita ja markkinoidaan

8 Erilaisia tuotteita ja palveluita Bostonin malli
pieni suuri pieni Kasvu suuri Markkinaosuus (Salonen & Vahvaselkä,1994) Kysymysmerkki Tähti Koira Lypsylehmä

9 TULOKSET Suurin osa logoista olivat lapsille tuttuja
Tunnetuimpia logoja roskis ja Coca Cola Lapsilla onkin todettu olevan entistä enemmän vaikutusvaltaa suhteessa perheen ostopäätöksiin, jolloin markkinointi on kannattavaa suunnata yhä nuorempiin lapsiin.(Quart, 2003,78,79.)

10 Huonoiten tunnettuja merkkejä olivat Lacoste ja Expert> syynä mahdollisesti etäisyys lapsen maailmaan /kokemukseen Vastauksissa oli havaittavissa jonkin verran sukupuolisidonnaisuutta; pojat tunnistivat Audi- ja Opel – merkit tyttöjä paremmin ja vastaavasti taas tytöt tunnistivat hieman paremmin eri vaatemerkit.

11 Suosituin merkki sekä tytöillä ja pojilla oli Lacoste, vaikkei sitä tunnistettukaan hyvin. Suosiota perusteltiin mm. ”koska se on niin hyvän / pelottavan näköinen.” Inhokkimerkkejä olivat tytöillä WC ( 5 kpl) koska:” en halua olla wc.” Pojat taas eivät pitäneet Opel- merkistä ( 4kpl) koska: ”Opel on huono” ja ”Opel on surkea.” Kakkos inhokki oli Muumi ( 3kpl) koska: ” Se on huono” ja ” Se on kauhee”.

12 Tytöt olisivat toivoneet merkeiksi vaatemerkkejä, kuten Puma, H&M tai Ny ”Se on niin hieno vaatemerkki”. Pojilla toivomusmerkkejä olivat jääkiekkojoukkueiden logot tai automerkit. Tytöt toivat esiin toivemerkkejä kysyttäessä heidän muodikkaita vaatemerkkejään. Perusteluina olivat mm. koska se on kallis.

13 MEDIA JA VAIKUTUS IDENTITEETTIIN
Kuinka paljon esim. tytöt sisäistävät markkinoidun pinnallisen identiteetin vaikkapa joidenkin vaatemerkkien kautta? Entä pojat ja heille markkinoitu käsitys menestymisestä, vahvuudesta liitettynä tavoiteltuihin asioihin, kuten tiettyihin kalliisiin automerkkeihin?

14 KRIITTISEN MEDIAKASVATUKSEN TÄRKEYS!
Herkman (2007,36.) esittämä ajatus kriittisestä mediakasvatuksesta onkin yllättävän tärkeää, ettei varhaisnuori joudu liikaa markkinavoimien muokkaamaksi jo kehittyvältä identiteetiltäänkin. Tarvitaan kyseenalaistavuutta ja kriittisyyttä, taitoa nähdä pinnan alle ne todelliset arvot joita yritetään markkinoida.


Lataa ppt "Logot ja brändit; näkökulmia mediakasvatukseen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google