Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuVäinö Kinnunen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra
2
Internetin alkuajoista sosiaalisuuteen Vaikka netinkäyttö aluksi oli lähinnä verkkosivujen lukemista, mukana oli myös keskustelupalstoja ja reaaliaikaisia chat-palveluita. Yhteisöllisyys, osallistaminen ja vuorovaikutus tulivat 2000-luvulla niin keskeisiksi, että alettiin puhua sosiaalisesta mediasta.
3
Sosiaalisen median määrittelyä Joukko erityyppisiä verkkopalveluita, joissa osallistujia kannustetaan tuottamaan palveluihin omia sisältöjä, kommunikoimaan ja verkostoitumaan keskenään. Sosiaalisen median palvelussa muodostuu sosiaalinen yhteisö jonkin keskeisen aihepiirin ympärille. Sosiaalisessa mediassa on olennaista ihmisten tapa toimia verkossa, ei tekniikka.
4
Sosiaalisen median palveluita Sosiaaliset yhteisöt: Facebook, LinkedIn, Suomi24, IRC-galleria Mikroblogit: Twitter, Qaiku Blogit: Blogger, Wordpress, Vuodatus Kuva- ja videopalvelut: Flickr, YouTube, Slideshare Wikit: Wikipedia, Wikispaces Linkkien ja uutisten jakopalvelut: Delicious, Diigo Virtuaalimaailmat: Second Life, Habbo Hotel
5
Sosiaalisen median toimintatapoja Jakaminen - jaetaan valmista sisältöä uutisia – Facebook, Twitter kiinnostavia sivustoja – Delicious, Diigo musiikkilistoja – Spotify videoita- YouTube Julkaiseminen – tehdään itse ja julkaistaan statuspäivityksiä – Facebook, Twitter blogikirjoituksia - Blogger, Wordpress tietoa - Wiki-artikkeli omia kuvia ja videoita - Flickr, YouTube
6
Sosiaalisen median toimintatapoja Suositteleminen – kirjoitetaan arvostelu suosittelupalveluun - Amazon, Tripadvisor, Eat.fi elokuvien arvostelupalveluun – IMDb Auttaminen Autetaan sisältöjen tuottamisessa – Wikipedia Autetaan ja neuvotaan keskustelupalstoilla - Suomi24 Kaupankäynti Hankitaan tietoa ostopäätöksen tueksi Ostetaan virtuaalitavaroita Pelaaminen Ajanvietepelit - Facebook Moninpelattavat roolipelit – World of Warcraft
7
Tiedonhankintaa sosiaalisessa mediassa Sosiaalinen media on muuttanut tiedonhankinnan tapaa ja tuonut uusia tiedonhankinnan kanavia. Verkossa asiantuntijatieto on saatavilla nopeasti – samoin kenen tahansa mielipiteet asioista. Jatkuvasti kasvava tiedon määrä vaatii kehittämään kykyjä arvioida tiedon luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta.
8
Tietoturva Suojaa tietokoneesi virusturvaohjelmalla ja palomuurilla sekä päivityksillä. Tee salasanoista vaikeasti arvattavia. Mieti mitä netissä kerrot ja kenelle. Älä usko kaikkea. Muista tekijänoikeudet.
9
Nykymartta sosiaalisessa mediassa Hakee blogeista ja verkkolehdistä ruokaohjeet. Katsoo käsityöohjeet videolta Youtubesta. Toimii erilaisista käsityöyhteisöissä kuten Ravelryssä. Kertoo ruuanlaitosta ja käsitöistä Facebookin statusviesteissä ja omassa blogissaan. Jakaa digikuvia marttojen tapahtumista Picasassa tai Flickrissa. Hakee kuluttajatietoa ostopäätösten tueksi erilaisista vertaa palveluista kuten Vertaa.fi.
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.