Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia."— Esityksen transkriptio:

1 Nykypropaganda Venäjällä: näkökulma lehdistönvapauden ja mielipiteiden muokkauksen tutkimiseen

2 hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia agenda-setting teorian valossa pystyy päättelemään onko media vapaata vai ei. Jos media ei ole vapaata, sen tuottamasta sisällöstä voi havainnoida merkkejä mielipiteiden muokkauksesta valtionjohdon haluamaan suuntaan eli merkkejä siitä, että valtionjohto asettaa agendat eikä media. On myös mahdollista, että on olemassa sekä vapaata mediaa että kontrolloitua, ja silloin tarkastelemalla näiden kahden suhdetta toisiinsa voi päätellä hallituksen agendan (propagandan) levinneisyyden ja sitä kautta myös vaikutusmahdollisuudet.

3 Oleelliset termit ja teoriat
Propaganda (psykologia ja kommunikaatio)  mielipiteiden muokkaus propaganda prosessina  prosessin tutkimus Agenda-Setting teoria (Median ja ihmisen välinen suhde (psykologia ja kommunikaatio)  hypoteesi massamedian vaikutuksista mielipiteisiin  Mitä media nostaa tärkeäksi & mitä yleisö kokee tärkeäksi  korrelaatio (median antama yleinen kuva vs yleisön mieltämä kuva  (huom. mitä mediaa ihminen seuraa & miten) - Vapaa media  erilaisia tärkeitä totuuksia mutta yksi ylitse muiden  vaihtoehtoisia tärkeitä totuuksia on olemassa - Ei vapaata mediaa  vain yksi tärkeä totuus  agenda-settingiä ei tapahdu sillä vaihtoehtoja ei ole.

4 Agenda-setting teoria: ei yleistä median agendaa tai kontrollia koska media on vapaa  yksittäiset toimijat  päätökset  agenda syntyy itsestään tai vahingossa (gatekeeping ns. uutiskynnys)  vaikuttaa myös päättäjiin eli kaksisuuntainen vaikutus Mitä jos media ei ole vapaata? - toimijat  agenda  propaganda - ”keinotekoinen uutiskynnys”  yksisuuntaista

5 Miten vapaata on Venäjän media?
State Commercialized (Khvostunova) mediaa kontrolloidaan ja seurataan & sallitaan vapaa kriittinen media tietyllä tasolla Tutkimus: yksi massamedian osa: sanomalehdet  mitä nostetaan tärkeäksi  mistä asioista ihmisten halutaan puhuvan ja mistä ei?  tuloksista paljastuu onko state commercialized vai ei.

6 Tutkimus Agenda-setting teorian rooli tutkimuksessa: hallituksen ja median välinen suhde Rajaus: Ulkomaan uutiset  mikä uutinen tärkein, mikä on tekstin muoto ja mitä tunteita sillä pyritään herättämään (sanavalinnat, otsikointi, informaation laatu) Luoko Rossiskaja Gazeta uutiskynnykset vai asettaako mallin ”miten pitäisi kirjoittaa”?

7 Lukuisia jatkomahdollisuuksia
Rossijskaja Gazetan sijaan asettaa tutkimuksen keskiöön uutostoimistot Tutkimuksen osa kaksi: median suhde kansalaisiin Laajentamalla aineistoa eli mediaa  sanomalehdet  televisio  sosiaalinen media  massamedia kokonaisuudessaan Tutkimalla mihin propagandalla pyritään ja mitä sillä on saavutettu Nykypropagandan kieli Vertailemalla lehdistön sisällön laatua eri presidenttien aikana & heidän suhteitaan lehdistöön Miten sosiaalinen media on valjastettu propagandan käyttöön?


Lataa ppt "Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google