Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hurtig 2015-2016 Terveysviestintä. =terveyteen, sairauteen, lääketieteeseen ja terveydenhuoltoon liittyvää viestintää Esim. potilaan lääkäriltä saamat.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hurtig 2015-2016 Terveysviestintä. =terveyteen, sairauteen, lääketieteeseen ja terveydenhuoltoon liittyvää viestintää Esim. potilaan lääkäriltä saamat."— Esityksen transkriptio:

1 Hurtig 2015-2016 Terveysviestintä

2 =terveyteen, sairauteen, lääketieteeseen ja terveydenhuoltoon liittyvää viestintää Esim. potilaan lääkäriltä saamat tiedot, hoitohenkilökunnan keskinäinen viestintä, viralliset tiedotteet, ohjeet ja suositukset = kaikki terveyteen ja sairauteen liittyvä julkinen ja yksityinen viestintä Kanavia:televisio, radio, sanoma- ja aikakauslehdet, internet, ihmisten väliset keskustelut

3 Terveysjournalismi = terveyteen ja sairauteen sekä niiden hoitoon ja tutkimukseen liittyvää asiapitoista viestintää (esim. oppikirjat, tieteelliset julkaisut, päivälehdet) Vaikuttaa yhteiskunnan tasolla, sillä se 1)käynnistää, 2)ylläpitää ja 3)ohjaa julkista keskustelua esimerkiksi julkisilla varoilla hoidettavista terveyspalveluista.

4 Terveysviihde muokkaa ihmisten käsityksiä - muokkaa ihmisten käsityksiä terveydestä, elintavoista ja sairaudesta voi tukea hyviä terveysvalintoja – voi tukea oikealla tiedolla ihmisten hyviä terveysvalintoja paljon väärää tietoa – voi myös sisältää paljon väärää tietoa, kannustaa riskikäyttäytymiseen ja johtaa harhaan paljon tuotemainontaa – käyttää paljon tuotemainontaa / ohjain / alusta televisiosarjat ja elokuvat tietokone- ja konsolipelit Kauniit ja rohkeat kuudessa minuutissa

5 Kotitehtävä 1 1.Tarkastele television ohjelmatarjonnasta, millaisissa ohjelmissa käsitellään terveyteen liittyviä teemoja? 2.Missä näistä on terveysviihteen piirteitä? 3.Millaisia terveysviestejä löytämissäsi terveysviihde- ohjelmissa esitetään ja miten niitä perustellaan? 4.Onko tällä hetkellä markkinoilla konsoli- tai tietokonepelejä, joilla voisi olla terveyden edistämiseen pyrkiviä tavoitteita?

6 TEHTÄVÄ: Muodostakaa 4-5 hengen ryhmiä Etsikää jokin terveyteen liittyvä - Pienoisohjelma (App-storesta, tms.) - Video (youtubesta tms..) - Uutinen/lehtiartikkeli (lehtien sivuilta) - Mainos (esim. facebookista, lehtien sivuilta tai keskustelupalstoilta) Valmistaudu esittelemään löydöksesi muille. 1. Mihin viestinnällä pyritään? 2. Mitä tehokeinoja viestissäsi käytetään? - Kts. OTE s. 12 3. Mikä on totta? - http://www.iltalehti.fi/ruoka/20120814159 53448_ru.shtml http://www.iltalehti.fi/ruoka/20120814159 53448_ru.shtml 4. Mikä on luotettavaa, mikä on epäluotettavaa? - Luotettavia lähteitä esim. OTE s. 9

7 Esimerkkejä erilaisista terveysviestinnän tavoista http://www.youtube.com/watch?v=rVogg_0Hhus http://www.hs.fi/fingerpori/1329104473323 http://www.kaypahoito.fi/web/kh/etusivu http://www.iltalehti.fi/ruoka/2012081415953448_ru.shtml http://brandmix.blogspot.fi/2011/11/australias-new-cigarette-law-bans.html

8 Terveysmainonta tarjoaa mielikuvia: - menestys - suosio - kauneus - terveys - viehätysvoima - onnellisuus Terveysmainonta vetoaa ominaisuuksiin: - vaivattomuus - helppous - nopeus Terveysmainonnassa korostuvat: - vapaa-aika - passiivisuus, rentous - nautinnot ja hyvät hetket

9 TIEDON LUOTETTAVUUTEEN LIITTYVIÄ TEKIJÖITÄ: Kirjoittaja/kertoja: Päiväys: Tarkoitus: Tuottaja: Mahdollinen sponsorointi: Luotettavia terveystiedon lähteitä: OTE s. 9 Onko tiedon kirjoittaja/kertoja mainittu? Onko hänen ammattinsa mainittu? Onko hän alansa asiantuntija? Onko tieto päivätty? Onko tieto vanhentunutta? Onko tarkoituksena esim. mainostaminen, mielipiteen ilmaisu vai tiedon jakaminen? Kuka on tiedon tuottaja ja levittäjä? Vaikuttaako sponsorointi annettuun näkökulmaan? Pyritäänkö tiedon avulla myymään jotain?

10 Terveysmainonta 1)informatiivisiin 2)mielikuvamainoksiin. Terveysmainonta voidaan jakaa 1)informatiivisiin ja 2)mielikuvamainoksiin. Terveysmainonta pyrkii vaikuttamaan 1. tiedollisella tasolla (vakuutetaan faktoilla) ‏ 2. sosiaalisella tasolla (ryhmäjäsenyyteen, vertaisryhmään, julkisuuden henkilöihin liittäminen) ‏ 3. tunnetasolla (ratkaise ongelmia, paranna maailmaa. Tuotteen tarpeellisuus ja välttämättömyys.) ‏

11 Tehtävä terveysviestinnästä: Päättele Päättele katsottuasi kolme videota, mikä niistä on tiedollisella-, mikä sosiaalisella ja mikä tunnetasolla mielipidevaikuttamista ja perustele lyhyesti vastauksesi. http://www.youtube.com/watch?v=RKp6SZKshRU&list=FL4B KjxkUDb0KoDGIM9gXm8g&index=3 http://www.youtube.com/watch?v=RKp6SZKshRU&list=FL4B KjxkUDb0KoDGIM9gXm8g&index=3 http://www.youtube.com/watch?v=gLx-xnBEswo http://www.youtube.com/watch?v=mQvA1QGcb8s

12 Terveysinformaatiota tulvii tänä päivänä kaikkialla ympärillämme Miten erotetaan Oikea tieto oletuksista Hyödyllinen tieto humpuukista Asiallinen informaatio mainosviesteistä Ja mistä löydetään luotettavaa tietoa?

13 Terveysinformaatiota on runsaasti saatavilla: mahdollisuuksia saada ja välittää tietoa. 1.Tietoyhteiskunta antaa mahdollisuuksia saada ja välittää tietoa. korvaa yksilöiden välistä vuorovaikutusta. 2.Tietoyhteiskunta korvaa yksilöiden välistä vuorovaikutusta. 3.Oletuksena on, että kaikilla on mahdollisuus saada tietoa. → Näin ei todellisuudessa ole, sillä verkkopalvelujen ja tietokantojen käyttömahdollisuudet vaihtelevat. / raportit

14 Medialukutaitoinen Medialukutaitoinen ihminen 1. Määrittelee tarvittavan tiedon luonteen ja laadun. 2. Hakee tarvittavan tiedon tehokkaasti. 3. Arvioi tiedonlähteitä ja tietoa kriittisesti, liittää tiedon omaan aiempaan tietopohjaansa. 4. Käyttää tietoja tehokkaasti hyväkseen. 5. Käyttää tiedonlähteitä ja tietoa eettisesti ja laillisesti.

15 Tehtävä Millaisia terveyteen liittyviä aiheita sanomalehdissä käsitellään? Millaisia kantoja lehdet tuovat esille kyseessä olevista asioista?

16 Tiedon hakeminen ja lähdekritiikki 1. Avaa tyhjä asiakirja google driveen. (Linkitä kaikki seuraavassa etsimäsi materiaali asiakirjaan ja merkitse lähde) Etsi netistä esimerkki terveystekstistä, joka edustaa terveysainontaa terveysuutista asiantuntijalausuntoa/valitusta mielipidekirjoitusta 2. Millä tavoin terveysmainontaa edustava artikkeli pyrkii vaikuttamaan lukijaansa eli millaisia vaikuttamisen keinoja siinä käytetään? 3. Valitse jokin teksti ja arvioi sen luotettavuutta saamasi kriteereiden perusteella. LÄHDEKRITIIKKI

17 Kotitehtävä 2 1.Tutustu kolmeen erilaiseen terveysaiheiseen portaaliin: www.paihdelinkki.fiwww.paihdelinkki.fi www.vaestoliitto.fi www.liikenneturva.fi www.savustuskoppi.fi www.terveyskirjasto.fi 2.Kuvaile verkkoportaalin informaatiota. 3.Kuvaile verkkoportaalin palveluita. 4.Arvioi verkkoportaalin luotettavuutta.


Lataa ppt "Hurtig 2015-2016 Terveysviestintä. =terveyteen, sairauteen, lääketieteeseen ja terveydenhuoltoon liittyvää viestintää Esim. potilaan lääkäriltä saamat."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google