Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista"— Esityksen transkriptio:

1 Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Kaikki keinot käyttöön!

2 Tekstien erilaisia vaikutuskeinoja
1. Kielen retoriset keinot 2. Kuvan keinot 3. Tarinallisuus 4. Myytit ja intertekstuaalisuus 5. Ideologia 6. Perustelutavat eli argumentointi 7. Tekstin visuaalisuus: elementit, laji ja rakenne 8. Kanava, kirjoittaja

3 Tekstien vaikutuskeinoja
1. Kielen retoriset keinot (ks. Kielen retoriset keinot, KK s. 52) vastaanottajan puhuttelu alan erikoissanasto, englannin kieli täsmällisiä yksityiskohtia tarkat luvut liioittelua sanavalinta, erityisesti ns. plussanat ja tehokkaat adjektiivit toistaminen liioittelu sanaleikki vastakkainasettelu kysymys polarisointi kolmikanta jne.

4 Tekstien vaikutuskeinoja
2. Kuvan keinot (ks. KK s. 32) Kuvakoko ja –kulma Sommittelu Värit Muodot Suunnat Tila Kuvan elementit Jne.

5 Tekstien vaikutuskeinoja
3. Tarinallisuus Eri tekstilajeissa käytetään perinteisen kertomuksen elementtejä avuksi: mm. Henkilöhahmoja, eläinhahmoja Hyvä-paha -asetelmaa Tapahtumia, juonta Fiktiivisyyttä -Symbolisuutta Motiiveja Kerronnan näkökulmaa Myyttisyyttä Aikaa ja paikkaa Jne.

6 Tekstien vaikutuskeinoja
4. Myytit ja intertekstuaalisuus (KK s. 26, 289) - Ikivanhat tarut ja käsitykset naisesta, miehestä, hyvästä, pahasta, sankarista, roistosta jne. - Muiden tekstin tai kuvien yhteys toiseen tekstiin tai kuvaan

7 Tekstin vaikutuskeinoja
5. Tekstin ideologia: mm. faktojen valinta, arvot, periaatteet, tavoitteet - esimerkiksi mainonta, iltapäivälehdistö, järjestöt, politiikka

8 Tekstien vaikutuskeinoja
6. Perustelut eli argumentointitavat (KK s.44) Järki ja tunne! Esimerkiksi: Määrällistäminen Esimerkit Kokemukset Arvot Faktat Jne.

9 Tekstin vaikutuskeinoja
7. Tekstin visuaalisuus: elementit, laji ja rakenne otsikko, ingressi, kainalojuttu, sitaatit jne. kolumni, mainos, uutinen, arvostelu jne. tekstin sisäinen rakenne (KK s )

10 Tekstin vaikutuskeinoja
8. Kanava ja kirjoittaja some, sanomalehti, aikakauslehti, tv… asiantuntija, toimittaja, tavis… tekijän ääni ja rooli, näkökulma

11 Esimerkkitehtäviä Analysoi (ja arvioi) kolumnin / mainoksen / yleisönosastokirjoituksen argumentointia. Arvioi mainoksen / kolumnin / uutisen vaikuttavuutta. Erittele, millaisin keinoin teksti pyrkii vaikuttamaan lukijaansa. Osoita keinoja, joilla tekijä pyrkii saamaan tekstistään vakuuttavan. Tutki, mihin teksti pyrkii vaikuttamaan ja miten. Erittele retorisia keinoja, joilla pyritään vaikuttamaan lukijan tunteisiin / vahvistamaan argumentaatiota.

12 Mistä kerrata? KV 8 s. 41-45 KK s. 44-50, 50-56


Lataa ppt "Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google