Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAleksi Kyllönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
2
=terveyteen ja sairauteen sekä niiden tutkimiseen tai hoitoon liittyvää viestintää. Voi perustua tietoon, tunteisiin tai kokemuksiin Fiktiivistä tai tosiasioihin perustuvaa
3
Yhteiskuntataso: Joukkoviestintä, kuten television, radion ja lehtien terveysjournalismi, lääkemainokset, terveysmainokset, internet-sivustot, terveysviihde, elokuvat Yhteisötaso: Terveydenhuollon viestintä erilaisista hoitomahdollisuuksista ja –keinoista Yksilötaso: Internetin keskustelupalstat tai kysymys- vastauspalstat, terveydenhuollon ammattilaisen ja potilaan välinen valistus ja neuvonta, ihmisten väliset keskustelut sairaudesta ja terveydestä
4
Osaa ajatella itsenäisesti ja eritellä median tapoja vaikuttaa sekä pystyy suodattamaan ja arvioimaan vastaanottamaansa tietoa Kriittisyys = kyselevää, uteliasta suhtautumista maailmaan ja pyrkimystä asioiden syvällisempään ymmärtämiseen
5
Perhe, sukulaiset, kaverit Lääkärikirjat sekä muu terveyttä ja hyvinvointia käsittelevä kirjallisuus Television, radion tai sanoma- ja aikakauslehtien terveysohjelmat tai –palstat Uutiset, mainokset, sarjat, elokuvat taio fiktiiviset tarinat muokkaavat näkemystämme Terveyskasvatus, kampanjat, luennot, messut Keskustelut lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa Terveysjärjestöt internet
6
Julkaisija: Kuka tai mikä taho on tiedon takana? Millainen asiantuntija julkaisija on? Miksi aineisto on tehty? Aineiston laatu: Onko faktat erotettu selvästi mielipiteistä tai mainoksista? Korostetaanko jotain näkökulmaa erityisesti, jätetäänkö jotain sanomatta? Onko aineisto selkeää ja yksityiskohdat virheettömiä ja täsmällisiä? Onko kieliasu virheetön ja teksti helppolukuista? Onko nettiaineisto helppokäyttöistä? Löytyykö käyttäjätukea? Päivitetäänkö nettiaineistoa? Varmistettavuus: Onko lähteet mainittu? Ovatko lähteet luotettavia? Kuinka tuoreita ne ovat? Löytyykö sama tieto useista toisistaan riippumattomista lähteistä? Onko aineiston arvioinut joku asiantuntija?
7
www.tervesuomi.fi www.thl.fi www.stm.fi www.terveyskirjasto.fi www.terveysportti.fi www.kaypahoito.fi www.stat.fiwww.stat.fi = tilastokeskus www.ttl.fi www.laakelaitos.fi
8
Kriteerejä uutisten valintaan: Paikallisuus Laajuus Koskettavuus Merkittävyys Poikkeuksellisuus Viihdyttävyys Todenmukainen, ajankohtainen, tärkeä terveystieto vs. asenteellinen, virheellinen, vain tietystä näkökulmasta Pohdi: kuinka todenmukainen kuva terveysilmiöstä tai – asiasta annetaan, mitä painotetaan, mitä on jätetty pois?
9
Lääkkeet, uudet ja erilaiset hotimuodot, yksityiset terveyspalvelut, hygieniatuotteet, elintarvikkeet, urheiluvälineet, terveyttä edistävät huonekalut Tehtävänä herättää huomiota ja kiinnostusta, luoda kulutustarpeita sekä herättää ostohalua
10
TOSIASIOILLA JA JÄRKISYILLÄ VETOAMALLA TUNTEISIIN Taloudellinen etu, rahansäästö Tutkitut faktatiedot Vertailut muihin tuotteisiin Uutuus, erikoisuus Terveysongelmien ratkaisu Yleisyys Tapa, historia Perustarpeet: turvallisuus, itsensä toteuttaminen, sosiaaliset suhteet, seksi Vahvistamalla itsetuntoa Huumori, ironia Pelko, syyllisyys Vastuuntunto Kulttuurisymbolit Auktoriteetti Kauneus/komeus, laihuus/lihaksikkuus, tuttuus ja samanlaisuus Asian harvinaisuudella tai rajoitetulla saatavuudella Liioittelu
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.