Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista"— Esityksen transkriptio:

1 Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista

2 Mediatekstien erilaisia vaikutuskeinoja
1. Kielen retoriset keinot 2. Kuvan keinot 3. Tarinallisuus eli narratiivisuus 4. Huumorin ja naurun keinot 5. Myytit ja intertekstuaalisuus 6. Ideologia ja arvot 7. Perustelutavat eli argumentointi 8. Tekstin visuaalisuus: elementit, laji ja rakenne 9. Kanava, kirjoittaja 10. Muita keinoja vaikuttaa?

3 Kielen retoriset keinot (ks
Kielen retoriset keinot (ks. Kielen retoriset keinot -diaesitys ja Särmä) vastaanottajan puhuttelu alan erikoissanasto, englannin kieli täsmälliset yksityiskohdat tarkat luvut liioittelut tehokkaat sanavalinnat toistaminen sanaleikkiit kuvakieli vastakkainasettelut Retoriset kysymykset luettelot ja kolmikanta jne. ”Nyt tuli jytky” Jytky-remix

4 2. Kuvan keinot (Kertaa Särmän avulla!)
Kuvakoko ja –kulma Sommittelu Värit Muodot Suunnat Valo ja varjo Tila Kuvan elementit jne.

5 3. Tarinallisuus eli narratiivisuus
Eri mediateksteissä käytetään perinteisen kertomuksen elementtejä vaikuttamiseen: Henkilöhahmoja, eläinhahmoja Hyvä-paha -asetelmaa Tapahtumia, juonta Fiktiivisyyttä -Symbolisuutta Motiiveja Kerronnan näkökulmaa Myyttisyyttä Aikaa ja paikkaa Jne. Vaeltaja-mainos Myös uutiset kertovat tarinoita!

6 4. Huumorin ja naurun keinot
Vastakohdat Liioittelu Stereotypiat ja niiden rikkominen Yllätykset Toisto Kielellinen huumori Jne. Lue Särmästä ja vihosta lisää!

7 5. Myytit ja intertekstuaalisuus
- Ikivanhat tarut ja käsitykset naisesta, miehestä, hyvästä, pahasta, sankarista, roistosta jne. - Muiden tekstin tai kuvien yhteys toiseen tekstiin tai kuvaan Näin tehdään hyvä mainos

8 6. Tekstin ideologia ja arvot sekä faktojen valinta, näkökulma, periaatteet, tavoitteet
- esimerkiksi mainonta, iltapäivälehdistö, kansalaisjärjestöt, politiikka, puolueet Perussuomalaisen puolueen kotisivu

9 7. Perustelut eli argumentointitavat (Kertaa Särmästä!)
Järki ja tunne! Esimerkiksi: Määrällistäminen Esimerkit Kokemukset Arvot Faktat Jne. Rosa Meriläisen kolumnit

10 8. Tekstin visuaalisuus: elementit, laji ja rakenne
printtiteksti:otsikko, ingressi, kainalojuttu, sitaatit jne. sähköinen teksti: erilaiset rakenteet eri tekstilajeilla erilaiset visuaaliset käytänteet tekstin sisäinen rakenne Volvon kotisivut

11 9. Kanava ja kirjoittaja some, sanomalehti, aikakauslehti, tv… asiantuntija, toimittaja, tavis… tekijän ääni ja rooli

12 10. Muita mediatekstien keinoja vaikuttaa?
Puhujan taidot, erityisesti nonverbaliikka Musiikki Mielikuvien luominen Brändit ja imago ? Miten syntyy vaikuttava puhe? Marco Bjurströmin kertomana Presidentti Halosen puhe kouluille ”YK ja maailman tila” 2014


Lataa ppt "Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google