HUIPPU Elokuu 2017
Miten valmistaudumme reformiin? Mahdollistamme opiskelijoille yksilölliset ja joustavat opintopolut -Kehitämme digitaalisen ohjauksen ja palautteenannon välinettä (Workseed) -Päivitämme opetus- ja toteutussuun- nitelmia (Amosaa) -Kehitämme Top-ohjaajakoulutusta -Päivitämme opiskelijan, opettajan ja top-ohjaajan työssäoppimista koskevat palautelomakkeet -Päivitämme ja terävöitämme palautteen- keruun prosessia Varmistamme työpaikkaohjaajien ja opettajien ohjaus- ja arviointiosaamisen Varmistamme työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja näyttöjen laadun
TUTKINNON PERUSTEET (Opetushallitus) Opintojen sisällöt, arviointi, ohjaaminen, dokumentointi Variassa Koulutuksen järjestäjäkohtainen toteutussuunnitelma opettajan oma työsuunnitelma Osaamisen arviointia koskeva suunnitelma AMOSAA Tutkinnossa vaadittava osaaminen kerrotaan selkeinä työtehtävinä, jotka etenevät vaiheittain. Opiskelija seuraa omaa etenemistään, opettaja/ top-ohjaaja antavat palautetta. Prosesseista, työtehtävistä ja -välineistä kerrotaan selkokielellä, kuvilla ja videoilla. OPA ei ole oppimisympäristö. Varian pilotissa sovelluksena: Workseed OPA etenemisen seuraamisen väline Opiskelijahallinto-järjestelmä (nyt winha) eHOS Tulee valtakunnallinen lomake
Opintojen eteneminen Workseedissä (esim. Auton tai moottoripyörän huoltaminen 45 osp) Tekniset perusteet -perehdyin työturvallisuusohjeisiin -leikkasin peltiä, mittasin ja porasin reiät jne… Ohjausta/palautetta Ohjausta/ palautetta Rengastöiden tekeminen -tein auton kevennyksen ja varmistamisen -irrotin pyörät jne.. Digitaaliset ympäristöt Auton kokonaisrakenne -nostin auton nosturilla -irrotin renkaat -poistin nesteet ja öljyt… Työpaikka Digitaaliset ympäristöt Oppilaitos Työpaikka oppiminen Ohjausta/ palautetta oppiminen Oppilaitos oppiminen oppiminen oppiminen Työpaikka Oppilaitos Sähkön perusteet -perehdyin sähkön eri käsitteisiin -tein jännitemittauksia -merkitsin pyörät -mittasin rengaspaineet -pesin pyörät oppiminen oppiminen Ohjausta/ palautetta oppiminen Ohjausta/ palautetta Ammattiosaamisen näyttö -irrotin ovat ja penkit -irrotin moottorin ja vaihteiston
Workseedin pilotointi 200 lisenssiä ASTE- ja HUIPPU-hankkeissa Alat: Logistiikka, 1 ensimmäisen vuoden opiskelijoiden ryhmä (yksi tutkinnon osa: kuorma-auton tavarankuljetusten hallinta) Autoala, 1-2 ryhmää, ensimmäisen vuoden opiskelijoita (yksi tutkinnon osa: auton tai moottoripyörän huoltaminen) ICT-ala, 2 ryhmää tiimiopetuksessa, projektioppimisen kokeilu Sosiaali- ja terveysala, aikuisopiskelijat osa ryhmästä ja työssäoppimisen aikana toisesta ryhmästä osa (haaste: avataan ja testataan uusilla perusteilla) Hotelli-, ravintola- ja catering ala: uutena mukaan, tarkentuu Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com
WORKSEED – opettajan näkymä Etusivu: Tapahtumat Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com
WORKSEED – opettajan näkymä Tutkinnon osa: työtehtävät ja ammattitaitovaatimusten ympyrä Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com
WORKSEED – opettajan näkymä Listaus ryhmän tilanteesta: Taidot Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com
WORKSEED – opiskelijan näkymä Viimeaikaiset harjoitteet eli työtehtävät: Tapahtumat Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com
WORKSEED – opiskelijan näkymä ”Harjoitteet” eli työtehtävät, jotka kyseiselle opiskelijalle on avattu Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com
WORKSEED – opiskelijan näkymä Kyseisen tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset-ympyrä: Taitoni Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com