HUIPPU Elokuu 2017.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Advertisements

- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Työssäoppimisen ohjaus
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Lapin matkailuopisto, Levi-Instituutti Yksilölliset ja joustavat opintopolut Anne Grön-Keskiniva, Susanna Koskenniska, Taina Koskinen ja Sanna Pensonen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Tämä diasarja on tarkoitettu opojen käyttöön.
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Opiskelijan ohjaaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
TIIMITOIMINTAMALLI AUTOALALLA SATAEDU KORJAMOSSA
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Anne Raasakka -
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Vantaan ammattiopisto Varian strategia ja projektit
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Esityksen transkriptio:

HUIPPU Elokuu 2017

Miten valmistaudumme reformiin? Mahdollistamme opiskelijoille yksilölliset ja joustavat opintopolut -Kehitämme digitaalisen  ohjauksen ja palautteenannon välinettä (Workseed) -Päivitämme opetus- ja toteutussuun- nitelmia (Amosaa) -Kehitämme Top-ohjaajakoulutusta -Päivitämme opiskelijan, opettajan ja  top-ohjaajan työssäoppimista koskevat palautelomakkeet -Päivitämme ja terävöitämme palautteen- keruun prosessia Varmistamme työpaikkaohjaajien ja opettajien ohjaus- ja arviointiosaamisen Varmistamme työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja näyttöjen laadun

TUTKINNON PERUSTEET  (Opetushallitus) Opintojen sisällöt, arviointi, ohjaaminen, dokumentointi Variassa Koulutuksen järjestäjäkohtainen toteutussuunnitelma opettajan oma työsuunnitelma Osaamisen arviointia koskeva suunnitelma AMOSAA Tutkinnossa vaadittava osaaminen kerrotaan selkeinä työtehtävinä, jotka etenevät vaiheittain. Opiskelija seuraa omaa etenemistään, opettaja/ top-ohjaaja antavat palautetta. Prosesseista, työtehtävistä ja -välineistä kerrotaan selkokielellä, kuvilla ja videoilla. OPA ei ole oppimisympäristö. Varian pilotissa sovelluksena: Workseed OPA etenemisen seuraamisen väline Opiskelijahallinto-järjestelmä (nyt winha) eHOS Tulee valtakunnallinen lomake

Opintojen eteneminen Workseedissä (esim. Auton tai moottoripyörän huoltaminen 45 osp) Tekniset perusteet -perehdyin työturvallisuusohjeisiin -leikkasin peltiä, mittasin ja porasin reiät jne… Ohjausta/palautetta Ohjausta/ palautetta Rengastöiden tekeminen -tein auton kevennyksen ja varmistamisen -irrotin pyörät jne.. Digitaaliset ympäristöt Auton kokonaisrakenne -nostin auton nosturilla -irrotin renkaat -poistin nesteet ja öljyt… Työpaikka Digitaaliset ympäristöt Oppilaitos Työpaikka oppiminen Ohjausta/ palautetta oppiminen Oppilaitos oppiminen oppiminen oppiminen Työpaikka Oppilaitos Sähkön perusteet -perehdyin sähkön eri käsitteisiin -tein jännitemittauksia -merkitsin pyörät -mittasin rengaspaineet -pesin pyörät oppiminen oppiminen Ohjausta/ palautetta oppiminen Ohjausta/ palautetta Ammattiosaamisen näyttö -irrotin ovat ja penkit -irrotin moottorin ja vaihteiston

Workseedin pilotointi 200 lisenssiä ASTE- ja HUIPPU-hankkeissa Alat: Logistiikka, 1 ensimmäisen vuoden opiskelijoiden ryhmä (yksi tutkinnon osa: kuorma-auton tavarankuljetusten hallinta) Autoala, 1-2 ryhmää, ensimmäisen vuoden opiskelijoita (yksi tutkinnon osa: auton tai moottoripyörän huoltaminen) ICT-ala, 2 ryhmää tiimiopetuksessa, projektioppimisen kokeilu Sosiaali- ja terveysala, aikuisopiskelijat osa ryhmästä ja työssäoppimisen aikana toisesta ryhmästä osa (haaste: avataan ja testataan uusilla perusteilla) Hotelli-, ravintola- ja catering ala: uutena mukaan, tarkentuu Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com

WORKSEED – opettajan näkymä Etusivu: Tapahtumat Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com

WORKSEED – opettajan näkymä Tutkinnon osa: työtehtävät ja ammattitaitovaatimusten ympyrä Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com

WORKSEED – opettajan näkymä Listaus ryhmän tilanteesta: Taidot Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com

WORKSEED – opiskelijan näkymä Viimeaikaiset harjoitteet eli työtehtävät: Tapahtumat Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com

WORKSEED – opiskelijan näkymä ”Harjoitteet” eli työtehtävät, jotka kyseiselle opiskelijalle on avattu Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com

WORKSEED – opiskelijan näkymä Kyseisen tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset-ympyrä: Taitoni Anne Raasakka - anneraasakka@gmail.com