Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen"— Esityksen transkriptio:

1 Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen

2 Oikeaan osuvaa ohjausta- projektissa tavoitteenamme on hyödyntää ohjaukseen kehitettyjä hyviä käytäntöjä ja upottaa niitä oppilaitoksen normaalitoiminnan prosesseihin erityisesti hyvän ohjauksen kriteerin näkökulmasta. Projektin aikana 20 opinto-ohjaajaa käy yhden viikon mittaisen työelämäjakson. Lisäksi projektissa toteutetamme yhden vuoden mittaisen työnohjausryhmän ja järjestämme neljä seminaari/koulutuspäivää. Presentation name

3 Presentation name

4 TOTEUTTAJAT: Oulun seudun koulutuskuntayhtymä, Oulun seudun ammattiopisto (koordinointi) Rovaniemen koulutuskuntayhtymä/Lapin ammattiopisto, Lapin matkailuopisto ja Lapin urheiluopisto Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia/ Ammattiopisto Lappia Yhteystiedot: Merja Paloniemi, koulutuspäällikkö p , twitter.com/osaotweet Presentation name

5 Oulun aikuislukio Tarja Mäkipaaso
Presentation name

6 Tutumiskohteita Tutustuin jakson aikana yhteensä 13 eri alan yritykseen tai opiskelualaan. Tutustumiskohteita olivat mm. Asianajotoimisto Honka ja Vesala Business Kitchen Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät Laturi Oppisopimus Presentation name

7 Tutustumisten merkitys ohjaukseen
Yritystutustumisten yhteydessä pääsin haastattelemaan yrityksen työntekijöitä. Mielenkiintoista oli saada tietää mm. työntekijöiden opiskeluhistoria, opiskelumenestys, lukio-opiskelussa valitut aineet, työtehtävät, työtehtävien hoitamisen kannalta suotava kiinnostus eri alojen asioihin, esim. yhteiskunnalliset asiat, politiikka, hakeutuminen yritykseen. Presentation name

8 Tutustumisten merkitys ohjaukseen
Yrityksiin ja opiskelualaan tutustumisten yhteydessä pääsin tutustumaan ko. alojen henkilöihin. Täten pystyn helpommin yritykseen tai oppilaitokseen olemaan yhteydessä, järjestämään tarvittaessa tutustumisen Hankkeessa mukana oleminen oli tosi tarpeellista ohjauksen kannalta. Presentation name

9 Opojen työelämäjaksojen kokemuksia, Rovaniemen koulutuskuntayhtymä Anne Grön-Keskiniva, Anne Kangas, Sirkka Salmi, Henna Yli-Huikku Presentation name

10 Työelämäjaksojen työpaikat
Presentation name

11 Nivelvaiheen ohjaus Peruskoulusta toiselle asteelle Kolmas sektori
Tutustumisen ja ajantasaisen tiedon tärkeys Toiminnallisuus tutustumisissa Tet-jaksot oppilaitoksissa Kokemuksellisuus Kolmas sektori Harrastukset, vapaa-aika, muut palvelut Toiselta asteelta korkea- asteelle Ajantasaisen tiedon tärkeys Konkreettisten asioiden esiin nostaminen Erilaiset väylät jatko-opintoihin, mm. Avoimen ammattikorkeakoulun opinnot, ammattikorkeakouluopintojen sisällyttäminen ammatilliseen perustutkintoon, taitaja-kisoissa menestyminen.. Hot-prosessi Opiskeluvalmiudet, kielelliset ja matemaattiset taidot korkea- asteen opintoja varten

12 Työelämään ohjaus Työssäoppimisen merkitys korostuu Työnhaun kanavat
Top-paikkojen riittävyys Työpaikoilta innostuneita työpaikkaohjaajia Työnhaun kanavat Top-jaksot Oppilaitoksiin jalkautuminen Opettajien työelämäjaksot Työelämätaidot Sitoutuminen työhön muuttumassa Yritysten jalkautuminen oppilaitoksiin työelämätaitojenkin osalta

13 : 6. Seurasitko työelämäpäivän/päivien aikana seuraavia:
Vastaajien määrä: 41, valittujen vastausten lukumäärä: 54 : N Prosentti Työssäoppimissopimuksen solminen 4 9,76% Oppisopimuksen sopiminen 1 2,44% Oppijan/aikuisopiskelijan työpaikalla tapahtuvaa oppimista 20 48,78% Työpaikkaohjaajan/työpaikkakouluttajan ohjausta 23 56,1% Työpaikalla tapahtuvan oppimisen varmistaminen (työssäoppimista ohjaava opettaja ja koulutussuunnittelija) 5 12,2% Ammattiosaamisen näytön kolmikantaista arviointikeskustelua 0% Tutkintotilaisuuden kolmikantaista arviointikeskustelua (näyttötutkinnot ja oppisopimukset)

14 sisällöt näkyvät työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa:
vastaajien määrä: 41, valittujen vastausten lukumäärä: 96 N Prosentti Osaamisperusteisuus 16 39,02% Ytoaineet 14 34,15% Työllistyminen 26 63,41% Jatko-opinnot Kansainvälisyys

15 13. Suositteleisitko muille opoille työelämäjaksolle osallistumista?
Vastaajien määrä: 41 N Prosentti Kyllä: 40 97,56% Ei: 0% En osaa sanoa: 1 2,44%

16 Kiitos. Pidetään yhteyttä!
Merja Paloniemi, Opiskelijapalvelut Puhelin Presentation name


Lataa ppt "Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google