Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Anne Raasakka -

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Anne Raasakka -"— Esityksen transkriptio:

1  Työkaluja osaamisen seurantaan – opintojen etenemisen visualisointi – ”Case Varia”

2 Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi
TERVETULOA! Anssi Salmi Logistiikan ammattiaineiden opettaja vuodesta 2009 Hanketöitä ohessa: Mm. Tredussa rekkasimulaattori Variassa eri tyyppisiä digihankkeita: simulaattorit + VR 51.fi/simut + Vantaan Sanomat Nopea esittäytymiskierros + (51.fi/fiilis) Anne Raasakka -

3 Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi
Tämän hetken tilanne? Miten omalla työpaikallasi seurataan osaamista tällä hetkellä? Opettaminen Joku muu prosessi Käy lisäämässä kommentti Padletiin (51.fi/mooc) Oma nimi Lyhyt kuvaus (3-5 lausetta) Aikaa n. 5 min. Mahdollista jatkaa myös esityksen aikana Anne Raasakka -

4 Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi
Viikkotehtävä Tutustu jonkun toisen osaamisen prosessiin (51.fi/mooc) ja tee kehitysehdotus/vertaile sitä omaan toteutukseesi. Mitä voitaisiin parantaa tai tehdä eri tavalla? Onko hyviä käytänteitä? 3-5 ranskalaista viivaa. HUOM, 5 maksimi! Palauta myös osoitteseen: ma mennessä! Anne Raasakka -

5 OSAAN JO! AMOSAA TUTKINNON PERUSTEET (Opetushallitus)
opettajan oma työsuunnitelma Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman toteutussuunnitelma Tutkinnon osien sisällöt, arviointi, ohjaaminen, dokumentointi Variassa​ TÄTÄ KEHITETÄÄN: Osaamisen arviointia koskeva suunnitelma Tutkinnossa vaadittava osaaminen kerrotaan selkeinä työtehtävinä, jotka etenevät vaiheittain. Opiskelija seuraa omaa etenemistään, opettaja/työpaikkaohjaaja antavat palautetta. Prosesseista, työtehtävistä ja -välineistä kerrotaan selkokielellä, kuvilla ja videoilla. Varian pilotissa sovelluksena: Workseed AMOSAA opettajan oma työsuunnitelma OPA etenemisen seuraamisen väline eHOKS Opiskelijahallinto-järjestelmä

6 Opintojen eteneminen, ohjaus ja palaute Workseedissä (esim
Opintojen eteneminen, ohjaus ja palaute Workseedissä (esim. Auton tai moottoripyörän huoltaminen 45 osp) Ohjausta ja palautetta Ohjausta ja palautetta Tekniset perusteet -perehdyin työturvallisuusohjeisiin -leikkasin peltiä, mittasin ja porasin reiät jne… Rengastöiden tekeminen -tein auton kevennyksen ja varmistamisen -irrotin pyörät jne.. Digitaaliset ympäristöt Auton kokonaisrakenne -nostin auton nosturilla -irrotin renkaat -poistin nesteet ja öljyt… Työpaikka Digitaaliset ympäristöt Oppilaitos Ohjausta ja palautetta Työpaikka oppiminen oppiminen Oppilaitos oppiminen oppiminen Oppilaitos oppiminen Työpaikka Sähkön perusteet -perehdyin sähkön eri käsitteisiin -tein jännitemittauksia -merkitsin pyörät -mittasin rengaspaineet -pesin pyörät Ohjausta ja palautetta oppiminen oppiminen oppiminen Ohjausta ja palautetta Ammattiosaamisen näyttö -irrotin ovat ja penkit -irrotin moottorin ja vaihteiston

7 Miksi OPA? Tukee yksilöllisen ja joustavan opintopolun toteutumista
Helpottaa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista Tukee Hoksin laadintaa ja päivittämistä Opiskelija voi itse seurata omien opintojensa etenemistä, myös opettaja ja top-ohjaaja näkevät opiskelijan etenemisen Mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman ohjauksen ja palautteen missä tahansa oppimisympäristössä Tuo opintoihin tavoitteellisuutta ja sitoutuneisuutta, kun opiskelija näkee, mistä hänen opinnot muodostuvat Helpottaa työssäoppimisen ja näyttöjen suunnittelua ja varmistaa niiden laatua Opettajien ja top-ohjaajien ohjaus- ja arviointiosaaminen kehittyvät, samoin opiskelijoiden itsearviointitaidot 

8 Logistiikan pilottikokeilu
Logistiikalla on kokeiltu OPA:n käytännön välineenä Workseedia Todettiin sopivaksi välineeksi -> mm. visuaalisuus Käytössä yhdellä ryhmällä (17 opiskelijaa) Variassa myös muita kokeiluryhmiä mm. auto ja sote ”Kuorma-auton tavaran kuljetusten” – tutkinnon osa jaettu noin 50 työtehtävään Osa käytännön työtehtäviä ja osa teoriapohjaisia työtehtäviä Google Classroom-kytkentä

9 Logistiikan pilottikokeilu
Mistä lähdettiin liikkeelle? Sekavat ja osittain puuttuvat toteutussuunnitelmat Yhtenäinen laatu? Viimelukuvuonna ”Oppimispäiväkirja” -> perustui leimoihin Piti sisällään noin 200 työtehtävää Toimi hyvänä referenssinä Workseedille

10 Logistiikan pilottikokeilu
Työprosessi: Tutkinnon osa on jaettu alla näkyviin kokonaisuuksiin, joita lähdettiin purkamaan pienempiin ”käytännön osiin”

11 Logistiikan pilottikokeilu
Työprosessi: Osin ryhmätöinä Kokonaisuuksien ammattiopettajat ”alan asiantuntijoina” Osin vanhojen toteutussuunnitelmien ja toteutuneiden tuntien pohjalta Classroom-kurssit

12 Työkaluja osaamisen seurantaan
Excel-taulukointi Kaaviot ja kuvat -> Visualisointi Valmiit ohjelmat -> esim. Workseed Haastattelut -> työpaikkaohjaajat, opettajat, opiskelijat Näytöt/työtehtävät Anne Raasakka -

13 ammattitaitovaatimukset on sijoitettu työtehtäviin
logistiikan pilotissa: ”Kuorma-auton tavarankuljetusten hallinta” -tutkinnonosa Yhteensä reilu 50 työtehtävää TYÖTEHTÄVÄ

14 Kytkös Google Classroomiin, jossa varsinainen tehtävä.

15 Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi
opiskelija seuraa omaa etenemistään, opettaja/työpaikkaohjaaja antavat palautetta vihreä palkki = saavutettu ammattitaitovaatimus VALMIS NÄYTTÖÖN! Anne Raasakka -

16 Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi
Viikkotehtävä Tutustu jonkun toisen osaamisen prosessiin (51.fi/mooc) ja tee kehitysehdotus/vertaile sitä omaan toteutukseesi. Mitä voitaisiin parantaa tai tehdä eri tavalla? Palauta osoitteseen: ma mennessä! Anne Raasakka -


Lataa ppt "Anne Raasakka -"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google