Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJoel Seppälä Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen 18.2. 2) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä
2
Taustaa Tutkintouudistus tuli voimaan 1.8.2015 –Osaamisperusteisuus –Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelma tekeminen siitä mitä osaamista jo on ja mitä pitää lisätä Stadin ammattiopiston avoimet opinnot –Mahdollisuus olla sivutoimisena opiskelijana ja saada osaamispisteitä työkokeilun aikana Ammatillisen koulutuksen reformi –Poistetaan koulutuksen päällekkäisyyksiä. –Poistetaan nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen raja-aidat ja kootaan koulutustarjonta, rahoitus ja ohjaus yhtenäiseksi kokonaisuudeksi opetus- ja kulttuuriministeriön alle. (Mika Tammilehto, OKM, 16.2.)
3
Käsitteet Oppimisympäristön tunnistaminen = opinnollistamisen 1. vaihe –oppimisympäristön tunnistamisraportti –Yleisimmillään tehdään pajaympäristössä Osaamisen tunnistaminen = opinnollistamisen 2.vaihe –Voi tehdä ennen opintojen alkua –Oppilaitoksen ulkopuolinen oppimisympäristö Osaamisen dokumentointi = osaamistodistuksen kirjoittaminen –Saavutettu osaaminen kirjataan näkyväksi Osaamisen tunnustaminen = osaaminen osaksi opintoja –Edellyttää arviointia (opettaja) –Saavutetut osaamispisteet
4
Tämän hetken prosessi (opetusvirasto) ”asiakas” ilmoittaa kiinnostuksen saavuttaa opintoja muussa kuin oppilaitosympäristössä Oppilaitoksen työntekijä (meillä opettaja) lähtee tunnistamaan oppimisympäristön (jos sitä ei vielä tehty) Jos ympäristöstä tehty tunnistamisraportti kyseinen työntekijä etsii paikalle soveltuvan opettajan tekemään osaamisen tunnistamisen ja kerryttämisen suunnitelman Laaditaan ”hops” jonka mukaan osaamista kerrytetään systemaattisesti 2) Kirjoitetaan osaamistodistus/ annetaan osaamismerkkejä 1) Järjestetään ammattiosaamisen näyttö/ tutkintotilaisuus Mahdollisuus jatkaa tutkinto- opiskelijana
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.