Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa 18.-20.11.2015 Opettajan ajattelun ja toiminnan muutos ammatillisessa peruskoulutuksessa 19.11.2015 Merja Lahdenkauppi, opetusneuvos Opetushallitus
Ajankohtaista Opetushallituksesta Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus, Esa Karvinen Perustutkinnon perusteiden ja muiden määräysten toimeenpanon seuranta jatkuu Perusteiden rakenteistaminen ja e-perusteet jatkuu Perustutkintojen perusteiden uudistaminen jatkuu hotellipalvelun osaamisalan siirto matkailualan perustutkinnon kolmanneksi osaamisalaksi, uudistukset 2016 aikana. Kokin osaamisalan nimi muuttuu 1.1.2016 Ruokapalvelun osaamisala Lukion uudet opsit 1.8.2016 OKM on 4/2015 asettanut työelämän ohjausryhmän ohjaamaan ja seuraamaan tutkintorakenteen kehittämistä kokonaisuutena (at ja eat).
Ammatillisen koulutuksen reformi Poistetaan koulutuksen päällekkäisyyksiä. Poistetaan nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen raja-aidat ja kootaan koulutustarjonta, rahoitus ja ohjaus yhtenäiseksi kokonaisuudeksi okm:n alle Yhdistetään nykyiset lait ammatillisesta peruskoulutuksesta ja aikuiskoulutuksesta uudeksi laiksi, jossa keskeisenä lähtökohtana on osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys Tehdään ammatillisen koulutuksen rahoitus- ja ohjausjärjestelmästä yhtenäinen kokonaisuus
Ammatillisen koulutuksen reformi Kannustetaan koulutuksen järjestäjiä toiminnan tehostamiseen Lisätään työpaikoilla tapahtuvaa oppimista. Uudistetaan ammatillisen koulutuksen järjestäjärakenteita sekä toimintaprosesseja Digitaaliset palvelut ja oppimisympäristöt, opetushenkilöstön osaamisen vahvistaminen Lakiesitykset lausuntokierrokselle 11/2016 , Eduskuntaan 2017, lait voimaan 1.1.2018. osaamisperusteisuus, asiakaslähtöisyys, tuloksellisuus, tehokkuus, vaikuttavuus, laatu
Osaamisperusteinen ja asiakaslähtöinen koulutus – mitä tavoitellaan? ammatillisen koulutuksen roolin vahvistamista työ- ja elinkeinoelämän kehittämisessä ja innovaatiotoiminnan tukemisessa nopeampaa ja joustavampaa vastaamista työ- ja elinkeinoelämän osaamistarpeisiin tarjontalähtöisyydestä kysyntälähtöisyyteen opintopolkujen rakentamista yksilön tarpeiden ja edellytysten mukaisesti ottaen huomioon työnantajan tarpeet ryhmäkeskeisistä koulutusratkaisuista yksilölliset valinnat mahdollistaviin opintopolkuihin oppiaineista ja opetussisällöistä oppimistuloksiin
Osaamisperusteinen ja asiakaslähtöinen koulutus – mitä tavoitellaan? koulutusprosessien ja resurssien käytön tehostamista - koulutusaikojen lyhentäminen keskittymistä koulutuksessa yksilöltä puuttuvan osaamisen hankkimiseen, osaamisen varmistamiseksi tarvittavaan opetukseen ja ohjaukseen joustavia, monipuolisia ja tehokkaita koulutuksen toteuttamistapoja aiemmin ja eri tavoin hankitun osaamisen tunnustamisen tehostamista painopisteen siirtämistä osaamisen laadun varmistamiseen koulutuksen sisällön tai keston tarkastelun sijaan
Osaamisperusteisuus koulutuksen järjestäjän toiminnassa – mihin vaikuttaa? Toimintaprosesseihin ja pedagogisiin käytäntöihin Opetushenkilöstön tehtäväkuviin ja toimintamuotoihin Opetushenkilöstön osaamisvaatimuksiin Koulutuksen järjestäjän organisaatiorakenteeseen Resurssien käyttöön (rahoitus, henkilöstö) Työelämäyhteistyöhön Asiakkaille tarjottaviin palveluihin Tietojärjestelmiin Koulutuksen järjestäjän toimintajärjestelmään ja laadunhallinnan menettelyihin
Osaamisperusteisuus Oppiainelähtöisyydestä työelämälähtöisyyteen ja osaamisperusteisuuteen Ajasta osaamiskokonaisuuksiin Teoria ja käytäntö-erottelusta osaamiskokonaisuuksiin Opetuksesta oppimiseen ja osaamisen hankkimiseen, työssäoppiminen on osaamisen hankkimista Osaamisen saavuttamisessa tarvittavien oppimisprosessien, opetus-, ohjaus- ja arviointiprosessien suunnittelu Osaamisen laadunvarmistaminen
Opettajan ajattelun ja toiminnan muutos Opiskelijalla Yksilöllisen osaamisen hankkimisen ja osoittamisen mahdollisuus Yksilölliset valinnan mahdollisuudet Oppimista edistävää toimintaa Tutkintokohtaisessa osassa toteuttamistavat, - ajat ja oppimisympäristöt sekä oppimis-, opetus- ja ohjausprosessit Eri opettajat ovat tehneet yhteistyötä Te- edustajat ovat mukana suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa