Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät 6.4.2017 ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät 6.4.2017 ylitarkastaja Sanna Hirsivaara."— Esityksen transkriptio:

1 Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara

2 Sosiaalialan kehittäminen
Opetus- ja kulttuuriministeriön ja ammattikorkeakoulujen sopimusneuvottelut Ammattikorkeakoulu arvioi vuoden 2017 loppuun mennessä yhdessä muiden sosionomi (AMK) tutkintonimikkeeseen johtavaa koulutusta antavien ammattikorkeakoulujen kanssa sosiaalialan koulutusta siten, että syntyy nykyistä vahvempia yksiköitä työelämän tarpeita vastaavasti. Lastentarhanopettajien koulutusmääriä on sovittu lisättäväksi yliopistoissa.

3 Taustalla Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän uudistus – vaikutukset osaamistarpeisiin Korkeakoululaitoksen visiotyö 2030 – korkeakoulutuksen ja tutkimuksen tavoitteista, sisällöstä ja rakenteista. Laadukas, vaikuttava ja kansainvälisesti kilpailukykyinen korkeakoulujärjestelmä. Korkeakoulujen yhteistyön, painoalojen ja profiilin kehittäminen.

4 Mitä dialogilla tavoitellaan – nostoja
Miten reagoida muutoksiin ja omalla toiminnalla vahvistaa muutosta Yhteistyön lisääminen, parhaiden resurssien jakaminen Profiili ja painotukset voivat ilmetä useilla tasoilla, myös TKI, erikoistumiskoulutus, täydennyskoulutus, ylempi ammattikorkeakoulututkinto Voisiko kaikilla olla osa-alueet, johon syventyä? Maakunnillakin erilaiset tarpeet Digitalisaatio osaamisen jakamisen tueksi

5 Mitä dialogilla tavoitellaan - nostoja
Sosiononimi (AMK) koulutuksen ja geneerisen osaamisen tarve Ihminen kokonaisuutena – pois siiloista Toiminnan luonteen, vaikuttavuuden ja talouden ymmärtäminen kokonaisuutena - samalla asiakkaan polku ja etu esiin Kansalliset tarpeet palvelujen kehittämisessä, katvealueiden tunnistaminen (TKI) Sosionomikoulutuksen osaamisen ja sosiaalialan merkityksen näkyväksi tekeminen

6 SOTE-uudistus ja osaamisen muutos – eräitä muutosvoimia
Kuva osaamistarpeen muutoksesta perustuu tällä hetkellä alueellisiin hankkeisiin ja asiantuntijapuheenvuoroihin. Tavoite sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiosta Palvelujen ja asiakkaiden ohjaus Kustannustietoisuus – vaikuttavat käytännöt Digitalisaatio voimavarana Moniammatillinen tiimityöskentely, professiokeskeisyydestä asiakaskeskeisyyteen

7 Tehtäväkuvien kehittäminen ja mahdolliset tehtäväsiirrot
Yksityiset toimijat tulevina työnantajina Henkilökohtainen budjetointi Korkeakoulusektorien rooli, tutkintojen rakenne ja sisällöt, tutkinnon jälkeen suoritettava koulutus, TKI-toiminta. Aloitteita siitä, että OKM ja STM ottaisivat valtakunnallista roolia koordinaatiossa, osaamistarpeen muutoksen tunnistaminen ja koulutuksen ja TKI:n kehittämisprosessin tuki

8 Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää sosiaali- ja terveysalan koulutuksen kehittämisen
Sote-uudistuksen onnistuminen ja järjestelmän laatu ja vaikuttavuus perustuvat henkilöstön ammattitaitoon. Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää sote-osaamisen kehittämisprosessin, jossa kartoitetaan osaamisen uudistamisen tarpeet ja varmistetaan niihin vastaaminen korkeakouluissa ja ammatillisessa koulutuksessa. Sote-palvelujen integraatio, asiakaslähtöiset palvelut ja valinnanvapaus muuttavat palveluita, työnjakoja ja osaamistarpeita. Ammattilaisten osaaminen on otettava täysimääräisesti käyttöön, ja mahdollisuus uudistaa omaa osaamistaan joustavasti on erittäin tärkeää.

9 Opetus- ja kulttuuriministeriön tehtävänä on valtakunnan tasolla varmistaa, että koko maassa nykyinen ja tuleva koulutusjärjestelmä vastaa yhteiskunnan tarpeita. Palvelujen uudistuessa ja toimintatapojen muuttuessa ei saa päästä syntymään osaamisvajeita. Ministeriö on tunnistanut jo erityisiksi haasteiksi neuvonnan ja ohjauksen sekä kustannustietoisuuteen liittyvät osaamistarpeet. Jotta sote-uudistuksesta kaavaillut hyödyt toteutuvat, palveluohjaukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota myös koulutuksessa. Tulevien maakuntien ja sote-toimijoiden johdossa ja keskijohdossa taas tarvitaan terveystaloudellista osaamista.

10 Ympäri maan on jo käynnistetty erilaisia sote-uudistuksen tarvitsemaan osaamiseen keskittyviä hankkeita, mutta valtakunnallinen koordinaatio koulutusjärjestelmän tasolla on puuttunut. Käynnistyvää valtakunnallista prosessia tukemaan asetetaan yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa korkean tason ohjausryhmä, joka käy läpi tarvittavat uudistustarpeet sekä tutkintoon johtavassa koulutuksessa että täydennyskoulutuksessa. Opiskelijoiden soveltuvuus sote-alalle varmistetaan

11 Ammattikorkeakoulujen koulutus- ja TKI-toiminta nyt
- Arenen organisoimana käynnistymässä selvitys sosiaalialan koulutuksesta  tuottaa ammattikorkeakoulujen näkökulmasta kuvan nykytilasta ja muutoksen tarpeista - Miltä tilanne näyttää tänään?


Lataa ppt "Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät 6.4.2017 ylitarkastaja Sanna Hirsivaara."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google