Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammatillisen koulutuksen reformi ja vaikutus ohjaukseen Ohjaamoprojektipäällikköpäivä, Helsinki Ulla-Jill Karlsson 17.5.2017.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammatillisen koulutuksen reformi ja vaikutus ohjaukseen Ohjaamoprojektipäällikköpäivä, Helsinki Ulla-Jill Karlsson 17.5.2017."— Esityksen transkriptio:

1 Ammatillisen koulutuksen reformi ja vaikutus ohjaukseen Ohjaamoprojektipäällikköpäivä, Helsinki Ulla-Jill Karlsson

2 Osaaminen ja koulutus: Ammatillisen koulutuksen reformi 2015 -2018
”Ammatillinen koulutus uudistetaan osaamisperusteiseksi ja asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi. Lisäksi lisätään työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja sekä puretaan sääntelyä ja päällekkäisyyksiä.” - Toimintasuunnitelma strategisen hallitusohjelman kärkihankkeiden ja reformien toimeenpanemiseksi

3 Miksi ammatillinen koulutus uudistetaan?
Työ- ja elinkeinoelämän osaamistarpeet muuttuvat yhä nopeammin. Opiskelijoiden tarpeet yksilöllistyvät, eikä nykyinen järjestelmä kaikilta osin mahdollista eikä kannusta joustavien ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamiseen. Huono-osaisuus kasautuu, ja osa nuorista syrjäytyy jo varhaisessa vaiheessa, joten kaikille nuorille pitää löytää koulutuspaikka heti peruskoulun jälkeen (koulutustakuu). Myös keskeyttämistä pitää edelleen vähentää. Suomen talouden kasvu ja kilpailukyky edellyttävät, että koulutukseen suunnatut resurssit saadaan tehokkaaseen käyttöön -> ohjauksen ja opinto-ohjauksen merkitys kasvaa pääsee

4 Uudistusta on valmisteltu avoimesti ja osallistavasti
Hallituksen esitysluonnoksesta saatiin yli 200 lausuntoa. Valmistelua on tehty tiiviissä yhteistyössä sidosryhmien ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Yli henkilöä on osallistunut työpajatyöskentelyyn ja verkkokommentointiin (opettajia, koulutuksen järjestäjiä, työ- ja elinkeinoelämän edustajia, opiskelijoita sekä muiden hallinnonalojen edustajia). Toimenpide-ehdotuksia on valmisteltu virkamiestyöryhmissä (OKM, OPH, TEM, ELY-keskus) ja käsitelty laajapohjaisessa seurantaryhmässä. Lisäksi työpajoissa ja verkon kautta on saatu paljon palautetta, jota on hyödynnetty hallituksen esityksen valmistelussa.

5

6 Yksi laki ammatillisesta koulutuksesta
Ammatillista koulutusta koskevat säädökset kootaan yhteen lakiin eli annetaan uusi laki ammatillisesta koulutuksesta. Ammatillisesta peruskoulutuksesta ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetut lait kumotaan. Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettua lakia sekä eräitä muita lakeja muutetaan. Osa työvoimakoulutuksesta siirretään opetus- ja kulttuuriministeriön vastuulle ja osaksi ammatillisen koulutuksen lainsäädäntöä. Muu ammatillinen koulutus: - ammatillista osaamista syventävää tai täydentävää koulutusta, jonka tavoitteena ei ole tutkinnon tai tutkinnon osan suorittaminen - ammatilliseen tehtävään valmistavaa koulutusta, joka valmistaa lennonjohtajan tehtäviin tai kaupunkiraideliikenteen kuljettajien tehtäviin

7 Ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen tarkoitus
2 § kohottaa ja ylläpitää väestön ammatillista osaamista kehittää työ- ja elinkeinoelämää edistää työllisyyttä antaa valmiuksia yrittäjyyteen ja työ- ja toimintakyvyn jatkuvaan ylläpitoon sekä tukea elinikäistä oppimista ja ammatillista kasvua tukea opiskelijoiden kehitystä hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa myös harrastusten ja persoonallisuuden kehittymisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja

8 Joustava hakeutuminen ja koulutukseen pääsy
Jatkuvasta hausta tulee koulutukseen hakeutumisen pääväylä. Perusopetuksen päättävät ja muut toisen asteen tutkintoa vailla olevat hakevat yhteishaussa. Myös valmentaviin koulutuksiin ja erityisopetukseen haetaan valtakunnallisessa hakumenettelyssä. Yksilöllä oikeus hakeutua vapaasti suorittamaan haluamaansa koulutusta tai tutkintoa Poikkeukset vapaasti hakeutumisoikeudesta: henkilöstökoulutus ja työvoimakoulutus Ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen yhteishaku sekä yhteiset hakumenettelyt valmentaviin koulutuksiin ja erityisopetukseen (= valtakunnalliset hakumenettelyt) säilytetään samana vuonna perusopetuksen päättäneiden sekä muiden vailla perusasteen jälkeistä ammatillisesti suuntautunutta tutkintoa olevien hakuväylänä

9 Selkeämpi tutkintojärjestelmä
Vähemmän ja paremmin työ- ja elinkeinoelämän tarpeisiin vastaavia tutkintoja (351 -> 164) Uutta osaamistarvetta varten ei ole enää tarpeen luoda kokonaan uutta tutkintoa, vaan valinnanmahdollisuudet tutkintojen sisällä lisääntyvät. Edelleen kolme tutkintotyyppiä: ammatillinen perustutkinto, ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto. Tutkinnot muodostuvat pakollisista ja valinnaisista ammatillisista tutkinnon osista, ammatillisiin perustutkintoihin sisältyy myös yhteisiä tutkinnon osia. Jatko-opintokelpoisuus korkeakouluihin säilyy. Mahdollisuus suorittaa lukio tai lukio-opintoja säilyy, samoin oikeus osallistua ylioppilastutkintoon. Valinnaisuus tutkintojen sisällä lisääntyy

10 Osaamista voi vahvistaa
ammatillisilla tutkinnoilla ammatillisten tutkintojen osilla ammatilliseen koulutukseen valmentavalla koulutuksella työhön ja itsenäiseen elämään valmentavalla koulutuksella valmentavien koulutusten osilla muulla tutkintoon johtamattomalla ammatillisella koulutuksella Muu ammatillinen koulutus: - ammatillista osaamista syventävää tai täydentävää koulutusta, jonka tavoitteena ei ole tutkinnon tai tutkinnon osan suorittaminen - ammatilliseen tehtävään valmistavaa koulutusta, joka valmistaa lennonjohtajan tehtäviin tai kaupunkiraideliikenteen kuljettajien tehtäviin

11 Käytännönläheisestä näytöstä tutkinnon suoritustapa
Ammattitaito osoitetaan näyttämällä se ensisijaisesti käytännön työtilanteissa työpaikoilla (= näyttö). Yhteisten tutkinnon osien osaaminen voidaan osoittaa myös muulla tavoin kuin näytössä. Osaaminen arvioidaan tutkinnon tai koulutuksen osittain. Ammatillisten tutkinnon osien osaamisen arvioivat opettaja ja työelämän edustaja yhdessä. Yhteisten tutkinnon osien ja niiden osa-alueiden sekä valmentavien koulutusten osien osaamista arvioi opettaja. Työ- ja elinkeinoelämä saa vahvan roolin osaamisen laadun varmistamisessa: työelämän edustaja on toinen näyttöjen arvioija, uudet työelämätoimikunnat varmistavat laadun valtakunnallisesti. Myös muut näyttöympäristöt ovat mahdollisia perustelluista syistä. Valmentavien koulutusten osaaminen osoitetaan aina muulla tavoin kuin näytöllä. yhteisten tutkinnon osien osalta osaaminen voidaan arvioida myös osa-alueittain.

12 Yksilöllinen opintopolku kaikille
Tavoitteet osaamisen kehittämiseksi kirjataan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan (= HOS). Opettaja laatii suunnitelman yhdessä opiskelijan kanssa. HOSin laadintaan osallistuvat tarpeen mukaan myös esim. työnantaja tai muu työpaikan edustaja tai muut yhteistyötahot. Suunnitelmaan kirjataan mm. aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, puuttuvan osaamisen hankkiminen, näytöt ja muu osaamisen osoittaminen sekä tarvittava ohjaus ja tuki. Opiskelu sekä niihin liittyvä ohjaus ja tuki vastaavat opiskelijan tavoitteita, tarpeita, elämäntilannetta ja edellytyksiä. Koulutusaikoja lyhennetään keskittymällä opiskelijalta puuttuvan osaamisen hankkimiseen hänelle sopivimmalla tavalla. Osaamisen tunnustamisesta tulee koulutuksen järjestäjien velvollisuus. - Koulutuksen järjestäjä vastaa HOSin laatimisesta ja päivittämisestä. Opiskelu ja näytöt suunnitellaan tutkinnon osa kerrallaan. Aiemmin monia erilaisia henkilökohtaistamisprosesseja ja -asiakirjoja.

13 Monipuolisemmat oppimisympäristöt
Järjestäjällä on laajat mahdollisuudet hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä ja pedagogisia ratkaisuja (esim. perinteistä lähiopetusta, simulaattoreita ja muita digitaalisia oppimisympäristöjä sekä työpaikkoja). Koulutuksen järjestäjä vastaa ja päättää koulutuksen sisällöstä ja toteuttamisesta. Koulutuksen sisällön tulee noudattaa tutkinnon tai valmentavan koulutuksen perusteita. Koulutuksen järjestäjä päättää koulutuksen toteuttamistavoista.

14 Enemmän ohjattua oppimista työpaikoilla
Koulutus työpaikalla käytännön tehtävien yhteydessä järjestetään oppisopimuskoulutuksena tai koulutussopimukseen perustuvana koulutuksena. Oppisopimus säilyy keskeisiltä osin nykyisellään: Perustuu määräaikaiseen työ- tai virkasuhteeseen (status työllinen). Opiskelijalle maksetaan palkkaa ja työnantajalle koulutuskorvausta. Voidaan sopia koko tutkintoon tai tutkinnon osaan. Koulutussopimus korvaa nykyisen työssäoppimisen: Opiskelija ei ole työsuhteessa (status opiskelija). Ei makseta palkkaa opiskelijalle eikä koulutuskorvausta työpaikalle. Sovitaan tutkinnon osa kerrallaan. Opiskelija voi siirtyä joustavasti koulutussopimuksesta oppisopimukseen, kun edellytykset oppisopimuksen solmimiseen saavutetaan. Lisäksi työpaikalla voidaan toteuttaa muuta HOSissa suunniteltua oppimista ja opiskelua, joka ei edellytä erillistä sopimusta.

15 Opetus ja ohjaus Opiskelijalla on oikeus saada sellaista opetusta ja ohjausta, joka mahdollistaa tutkinnon tai koulutuksen perusteiden mukaisten ammattitaitovaatimusten ja osaamistavoitteiden saavuttamisen. Ohjausta on saatava eri oppimisympäristöissä ja myös henkilökohtaisesti (§ 53) Lain yksityiskohtaisissa perusteluissa on todettu, että käytettävä ohjaus-termi kattaa myös opinto-ohjauksen - opiskelijan oikeuteen saada opinto-ohjausta ei ole tulossa muutosta. Tavoitteena on korostaa opinto-ohjauksen sekä muun tarvittavan ohjauksen merkitystä osaamisen hankkimisen eri vaiheissa, kun opiskelijoiden opintopolut tulevat olemaan jatkossa nykyistäkin yksilöllisempiä.

16 Ohjaus Koulutuksen ja tutkinnon aikaisella ohjauksella tarkoitetaan osaamisen hankkimisen aikana ja erilaisissa oppimisympäristöissä annettavaa jatkuvaa, vuorovaikutteista ja tavoitteellista toimintaa opiskelijan osaamisen hankkimisen, kasvun ja kehityksen sekä työuraan liittyvien päätösten tueksi – kaikkien toimijoiden ohjauksellinen työote! Koulutuksen järjestäjän tulee järjestää riittävät ja laadukkaat ohjauspalvelut kaikessa ammatillisessa koulutuksessa: opintojen haku- ja valintavaiheessa, osaamisen hankkimisen aikana ja erityisesti siihen liittyvissä siirtymävaiheissa sekä osaamisen osoittamisen aikana sekä työ- tai jatko-opintoihin siirryttäessä. Opiskelijan osaamisen hankkimisen kehittämissuunnitelmaan kirjataan myös opinto-ohjaus sekä muu tarpeellinen ohjaus.

17 Opettajan työstä tulee ohjaavampaa
Opettajat ovat pedagogisia asiantuntijoita, jotka rakentavat yhdessä ja myös yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän kanssa motivoivia opintopolkuja opiskelijoille. Yksilöllinen opintopolku tekee opiskelijan ohjauksesta ja tuesta entistä tärkeämpää. Opettajan työssä painottuu ohjaava ja valmentava ote. Opiskelijan osaamistavoitteet ohjaavat tuloksellisiin oppimista tukeviin ratkaisuihin. Opiskelijoita opetetaan ja ohjataan yhä enemmän myös muissa oppimisympäristöissä kuin oppilaitoksessa, erityisesti työpaikoilla.

18 Tarkistetaan prosentit!

19 Työvoimakoulutus osaksi uutta ammatillista koulutusta
Tutkintotavoitteinen ja osa tutkintoon johtamattomasta työvoima- koulutuksesta siirretään osaksi uutta ammatillista koulutusta 2018. Koulutuksen järjestäjälle voidaan myöntää oikeus järjestää ammatillisia tutkintoja ja koulutusta työvoimakoulutuksena. Työvoimakoulutukseen kohdennetaan tietty osa talousarviossa päätetyistä opiskelijavuosista. Opiskelijaksi ottamisessa säilyy työ- ja elinkeinoviranomaisen tekemä työvoimapoliittinen harkinta. Työvoimakoulutusta suunnatessa koulutuksen järjestäjä tekee yhteistyötä työ- ja elinkeinohallinnon sekä alueiden kanssa. Koulutusta järjestettäessä järjestäjä kuulee työ- ja elinkeinohallintoa. Opetushallinto vastaa koulutuksen laadusta ja rahoituksesta. – Työvoimakoulutuksen tehtävän saaneen koulutuksen järjestäjän opiskelijavuosimäärästä tietty osa varataan työvoimakoulutukseen. - Koulutuksen järjestäjä toteuttaa koulutusta työ- ja elinkeino- viranomaisen osoittamille asiakkaille em. opiskelijavuosimäärän puitteissa.

20 Uudistus hyödyTtää kaikkia osapuolia

21 Opiskelija pääsee työelämään nopeammin
Koulutukseen pääsee joustavasti läpi vuoden, kun jatkuvasta hausta tulee pääväylä, perusopetuksen päättävien pääsy koulutukseen turvataan yhteishaulla. Opinnoissa otetaan nykyistä paremmin huomioon opiskelijan yksilölliset tavoitteet, tarpeet, edellytykset ja elämäntilanne. Opiskeluajat lyhenevät ja työelämään tai jatko-opintoihin voi siirtyä nopeammin, kun hankitaan vain puuttuvaa osaamista. Ohjattu oppiminen työpaikoilla alentaa työllistymisen kynnystä. Opiskelijat saavat osuvaa ohjausta ja tukea eri vaiheissa opintoja: opetusta ja ohjausta eri oppimisympäristöissä palautetta osaamisen kehittymisestä opintojen aikana henkilökohtaista ja muuta tarpeellista opinto-ohjausta erityistä tukea tarvittaessa myös ammatti- ja erikoisammattitutkintojen opiskelijoille.

22 Työelämä saa tarvitsemiaan ammattiosaajia
Ammatillisen koulutuksen järjestelmästä tulee selkeämpi ja helpommin lähestyttävä. Ammatilliset tutkinnot ja koulutus perustuvat aiempaa paremmin työelämän osaamistarpeisiin. Yritykset ja julkisen sektorin työpaikat saavat kokonaisvaltaisempaa palvelua koulutuksen järjestäjiltä. Ammatillinen koulutus saa yhdenmukaiset prosessit ja toimintaperiaatteet, mikä sujuvoittaa yhteistyötä koulutuksen ja työ- ja elinkeinoelämän välillä. Työ- ja elinkeinoelämä tulee vahvemmin mukaan varmistamaan koulutuksen laatua ja työelämälähtöisyyttä, hallinnollisen työn hoitaa koulutuksen järjestäjä Mitäs sanaa me mietittiin ”täsmäkoulutettujen” tilalle?

23 Koulutuksen järjestäjälle lisää valtaa ja vastuuta
Järjestäjät saavat lisää toimivaltaa rakentaa koulutusratkaisuja ja enemmän vastuuta siitä, että koulutus vastaa työ- ja elinkeinoelämän sekä yksilöiden tarpeita. Toiminta tehostuu, kun päällekkäinen ja rinnakkainen työ vähenee. Hallinnollinen työ kevenee, kun sopimuksia, suunnitelmia ja toimielimiä vähennetään. Hallinto sujuvoituu digitaalisilla palveluilla ja järjestelmillä. Toimintaa organisoidaan uudelleen, jotta opiskelija saa tarvittavan osaamisen nopeasti ja tehokkaasti. Resursseja suunnataan tulosten, vaikuttavuuden ja laadun varmistamiseen, kun rahoitus määräytyy aiempaa vahvemmin niiden perusteella. Toimiva toimintajärjestelmä laadunhallinnan perustana. Vastuu enemmän tukea tarvitsevista ei häviä mihinkään. Koulutusviennin esteet puretaan: tutkintojen myynti ETA-alueen ulkopuolisille ja ulkopuolella mahdolliseksi. aukeaako toimintajärjestelmä vai vaatiiko selventämistä?

24 Uusi laki ammatillisesta koulutuksesta tulee voimaan 1.1.2018.
Lisätietoa verkkosivuiltamme: Kalvolla ehdotus aikajanan sisällöksi


Lataa ppt "Ammatillisen koulutuksen reformi ja vaikutus ohjaukseen Ohjaamoprojektipäällikköpäivä, Helsinki Ulla-Jill Karlsson 17.5.2017."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google