Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisella soteen! TEHY

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisella soteen! TEHY"— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisella soteen! TEHY 4.2.2019

2 Osaamisella soteen -hankkeen tilanne
Opetus- ja kulttuuriministeri asetti sosiaali- ja terveysalan koulutuksen kehittämiseksi sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän uudistuksen tarpeisiin hankkeen Osaamisella soteen. Uusia osaamistarpeita syntyy sekä sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteen että palvelujen uudistamisesta. Tavoitteena ovat nykyistä asiakaslähtöisemmät, vaikuttavammat, kustannustehokkaammat ja paremmin yhteen sovitetut palvelut, mikä heijastuu myös osaamistarpeisiin täydennyskoulutuksessa ja tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Hankkeen ohjausryhmässä keskeiset ministeriöt, Opetushallitus sekä ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulujen edustajat. Laaja asiantuntijaverkosto ja virkamiesryhmä valmistelun tukena. Väliraportti täydennyskoulutustarpeista on julkaistu maaliskuussa vuonna

3 Osaamisella soteen -hankkeen tilanne
Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus Osaamista uudistamalla soten tavoitteisiin – sotella uudet puitteet osaamisen kehittämiseen - Osaamisella soteen -hankkeen politiikkasuositukset syksy 2018. Tutkintoon johtavan koulutuksen muutostarpeet, väliraportti valmistumassa arviolta maaliskuussa 2019 5 seminaaria TA-alueilla. 7.2 Uudenmaan YTA-alueen seminaari Tikkurilassa, yhteistyössä Laurea –ammattikorkeakoulun kanssa

4 Tutkintoon johtavan koulutuksen kehittäminen, esiin nousseita teemoja
SOTE-uudistuksen nousevat keskeiset osaamistarpeet Koulutuksen sisällölliset uudistustarpeet Koulutuksen toteuttamistavan uudistustarpeet, erityisesti ammattien välinen yhteistyö ja harjoittelu Koulutuksen uudistaminen siten, että se toteutustapa ja rakenteet vastaisivat joustavasti jatkuvan oppimisen tarpeisiin Ennakointi Opintopolut ja tutkintorakenne sosiaali- ja terveysalalla Geneerisen osaamisen tarve ja erikoisosaamisen tarve Työelämän ja koulutuksen vuorottelu

5 SOTE –ja maakuntauudistuksen muutosohjelma OKM:n hallinnonalalla, TKI&O –muutosohjelma
Seuraa, tukee ja tarvittaessa linjaa maakuntien tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä osaamisen varmistamista ja uudistumista; tukee tarvittavien rakenteiden syntymistä, arvioi ja levittää yhteistyömalleja Osakokonaisuudet: tutkimus- ja innovaatiojärjestelmä, tki-rahoitus, innovaatioympäristöt ja osaaminen (Osaamisella soteen –hanke) Laajasti poikkihallinnollinen ja tiivis yhteistyö erityisesti STM:n, VM:n ja TEM:n kanssa, VM-rahoituspäätös vuosille

6 Osaamisella soteen –hankkeessa tunnistettuja haasteita
yhdyspinnat sosiaali- terveys perus - erikois kunta-maakunta uuden järjestelmän ja lainsäädän-nön ymmärrys palveluohjaus ja asiakkaan osallisuuden tukeminen kustannus-vaikuttavuus-osaaminen ja eettinen osaaminen, kestävä kehitys ammattien välinen yhteistyö ja sen johtaminen asiakas- lähtöisyys, toiminta-kulttuurin muutos, palvelumuotoilu tietoon ja näyttöön perustuva toiminta kaikilla tasoilla digitaalisuus tiedon hallinta ja hyödyntäminen, asiakkaiden palvelu Kuva opiskelijoista Mika Huisman / Helsingin yliopisto

7 Maakunnan järjestämisvastuuseen kuuluva uudenlainen sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaaminen edellyttää monialaista tutki­mukseen perustuvaa koulutusta. Uuden sote-tuotannon johtamisen ja kehittämisen osaaminen edellyttää palve­lujen tuottajien johdolle suunnattua koulutusta. Tehtäväkuvia tulee laajentaa ja uudistaa. Korkeakoulujen erikoistumis- ja täydennyskoulutuksilla tuotetaan osaa­mista vaativasta palveluohjauksesta ja palvelujen yhteensovittamisesta, sairaanhoitajien, terveydenhoitajien, suuhygienistien ja fysioterapeuttien tehtäväkuvien laajentamisesta sekä sosiaalihuollon uusista toimintatavoista. Koko henkilöstölle suunnatuilla koulutuksilla tuotetaan jaettua osaamista uudesta sote-järjestelmästä, siinä toi­mimisesta ja toimintakulttuurin muutoksesta. Koulutusmoduuleja toteutetaan digitaalisina ja integroidaan työ­elämässä tapahtuvaan oppimiseen. Maakunnat ja työnantajat vastaavat täydennyskoulutuksesta yhdessä korkea­koulujen ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien kanssa. Osaamisen kehittämisen rakenteet työelämässä, osaamisen johtaminen ja yhteistyö koulutuksen tarjoajien kanssa.

8 Järjestämisosaamiseen korkeakoulujen erikoistumiskoulutusta
Järjestämisosaamiseen korkeakoulujen erikoistumiskoulutusta. (Ei toistaiseksi käynnistynyt.) Toteuttamisosaaminen. Ehdotetaan osaamistarpeeseen täydennyskoulutusta, erikoistumiskoulutusta, johtamisen erikoisammattitutkintoa JET. Osaamistarpeet otettava huomioon myös ylemmissä korkeakoulututkinnoissa. Erilaisia ylempiä korkeakoulututkintoja käynnistynyt tai käynnistymässä. SOTE-palvelujen kehittäjä ammattikorkeakoulujen erikoistumiskoulutus on käynnistynyt. JETtiä suunnattu osin tähän tarpeeseen. Palveluohjaajien erikoistumiskoulutuksen kehittäminen käynnistynyt ammattikorkeakoulujen yhteistyönä Laajennetut tehtäväkuvat sairaanhoitajilla, terveydenhoitajilla, fysioterapeuteilla ja suuhygienisteillä  Ammattikorkeakoulut tarjoavat täydennyskoulutusta. Säännelty sairaanhoitajien lääkkeenmääräämisen koulutus soveltuu myös tehtäväkuvien laajentamiseen. Tähän rahoitus STM:n budjetissa 2019 koulutuksen kustannuksiin työnantajille. Sosiaalihuollon uudistuvat tehtävänkuvat (maakunnan liikelaitos, sote-keskukset), täydennyskoulutusta pohdittava kun tehtäväkuvat ovat tiedossa.


Lataa ppt "Osaamisella soteen! TEHY"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google