Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun esi- ja perusopetuksessa
Advertisements

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Opettajat Kuninkaanhaka
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ LIISA RUONTI.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Pedagoginen muutos Mitä se meiltä edellyttää?. Case Finland 2016 Yleinen osaamistason lasku, osaamisen polarisoituminen Matematiikan osaamistason lasku.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukikoulutus Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Ulla Ilomäki-Keisala
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
MATEMATIIKKA.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukikoulutus
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu

Opetussuunnitelma (OPS) on suunnitelma siitä, miten opetus järjestetään. Suomessa opetussuunnitelmat perustuvat opetushallituksen määrittämiin opetussuunnitelman perusteisiin. Opetussuunnitelma on kaiken koulutyön perusta. Se on suunnitelma siitä, mitä ja miten koulussa opiskellaan. Opetussuunnitelma ohjaa ja kehittää koulun käytännön opetus- ja kasvatustoimintaa. Se on opettajan tärkein työväline. Mikä opetussuunnitelma on?

Sirpa Oja, oppimis- ja ohjauskeskus Onerva Miksi muutosta tarvitaan?

Mikä muuttuu? MITEN OPETETAAN JA OPITAAN ON KESKIÖSSÄ.  Tavoitteena laaja-alainen osaaminen: - Ajattelu ja oppimaan oppiminen - Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu - Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot - Monilukutaito - Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen - Työelämätaidot ja yrittäjyys - Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Laaja-alainen ja ilmiöpohjainen osaaminen ja oppiminen  oppiaine- ja luokkarajojen ylittäminen -Aktiivista oppimista ja oppijuutta tukevat työtavat -Oppimaan oppimiseen ohjaaminen - Koulu oppivana yhteisönä, jossa kaikki oppivat toisiltaan: * yhteisöllisyys, yhteistoiminnallisuus, osallisuus ja demokratia -Koulun henkilökunnan yhteistoiminta esimerkiksi samanaikaisopettajuus ja muut joustavat järjestelyt

-Aktiivista oppimista ja oppijuutta tukevia työtapoja -Oppimaan oppimiseen ohjaaminen - Koulua kehitetään oppivaksi yhteisöksi, jossa kaikki oppivat toisiltaan: * yhteisöllisyys, yhteistoiminnallisuus, osallisuus ja demokratia -Koulun henkilökunnan yhteistoimintaa lisätään. Esimerkiksi samanaikaisopettajuus ja muut joustavat järjestelyt - Oppilaita osallistetaan Miten?

-Pedagoginen lähestymistapa, jossa oppiainerajat ylittäen tarkastellaan todellisen maailman ilmiöitä tai teemoja kokonaisuuksina. --> Oppilaat voivat näin hahmottaa koulussa opiskeltavien asioiden merkitystä oman elämän ja yhteisön sekä yhteiskunnan ja ihmiskunnan kannalta -Menetelmänä muun muassa monialaiset oppimiskokonaisuudet: * Mukana useampi oppiaine * Laajuus vähintään oppilaan viikkotuntimäärä * Jokaisen oppilaan osallistuttava vähintään yhteen kokonaisuuteen lukuvuodessa Opetuksen eheyttäminen

OPS-työn eteneminen Turussa On kuvattuna Turun OPS 2016 –blogiin: Puolalan koulun prosessia on kirjattu Alkuperäinen esitys 1-6 diat Seppo Mentula, ops-koordinaattori,Tuusula 2015 Dia 7, Johanna Säilä, Kops-opettaja, Puolalan koulu