Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opettajat Kuninkaanhaka

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opettajat Kuninkaanhaka"— Esityksen transkriptio:

1 Opettajat 16.1.2015 Kuninkaanhaka
OPS2016 startti Tero Grönmarkin materiaalia mukaillen

2 Iltapäivän ohjelma Klo 12.00 Aloitus
Klo – Työskentelyä vaihtuvissa ryhmissä Klo – Ruokaa ja juomaa opehuoneessa Klo – 15 Purku opehuoneessa

3 Klo – Työskentelyä vaihtuvissa ryhmissä: tutustutaan OPS2016 perusteiden yleisen osan lukuihin I – IV Kierretään neljässä eri luokassa Aikataulua on noudatettava Kiertojärjestystä on noudatettava Luokassa tehdään Peda.netistä löytyvä tehtävä. Koneen, tykin ja sivuston voi jättää auki seuraavaa ryhmää varten. Käytetään Padlet –sovellusta dokumentoinnissa Ryhmä valitsee kirjurin, joka avaa padlet -sivun ryhmää varten ja kirjaa ryhmän tuotoksen. Luokassa on tukimateriaali huoneen otsikon mukaisesta OPS perusteiden luvusta (referoituna A4 sivun verran)

4 Klo 12.15 – 13.50 Työskentelyä vaihtuvissa ryhmissä
Klo – luokka I Klo – luokka II Klo – luokka III Klo – luokka IV Luokka (103 ue)– Opetuksen arvoperusta Luokka (105 tt)– Oppimiskäsitys Luokka (201 äi)– Toimintakulttuuri Luokka (203 äi)– Oppimisympäristö

5 klo 12.15 klo 12.40 klo 13.05 klo 13.30 Pauliina 103 105 201 203 Sanna Elina L. Jaana Annimaria Johanna Aino-Maria Outi Juuso Sinikka Erkko Laura Eeva Jari Elina S. Anu Kirsi Petri Heli Jussi Erkki Elina M. Teemu Tarja Riikka Maaria Leena Anniina Seija

6 Poimintoja OPS –ohjausryhmän materiaalista
OPS 2016 – Mikä muuttuu? avauksia keskusteluun, ajatuksia huomisen koulusta, muutos on mahdollisuus Poimintoja OPS –ohjausryhmän materiaalista

7 Minkä pitää muuttua koulussa?
Tulevaisuuden vaatimat taidot Luovuus, innovaatio, kommunikaatio, yhteistyö Oppimisen ja osaamisen määrittely Oppimiskäsitys, oppimisympäristö pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen Toimintakulttuuri (oppiva yhteisö) Tapa toimia, piilo-ops ja koulutyön käytännön järjestäminen Perusopetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen Vuosiluokkakokonaisuudet, monialaiset oppimiskokonaisuudet

8 OPS2016 – koulu on vielä parempi
OPS2004 ei riitä Miksi uudistumista tarvitaan? Miksi? Koulua ympäröivä maailma muuttuu, muutoksia lainsäädännössä ja koulutuksen rakenteissa Mitä? Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen ja yleissivistyksen sisältö muuttuu Miten? Opetuksen sisältöä, pedagogiikkaa ja toimintakulttuuria on tarpeen pohtia Oppisisällöt ovat liian laajat. Aihekokonaisuudet ovat jääneet irrallisiksi. Kasvatuksen ja oppimisen tavoitteet on selkiytettävä. Työtavat ja oppimisympäristöt ovat muuttuneet. Oppilaiden hyvinvointiin on kiinnitettävä huomiota. Arviointi on kehittynyt monipuolisemmaksi. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on muuttunut. Vuoden 2004 OPS ei vastaa koulujen ja oppimisen tulevaisuuden haasteisiin.

9 Opettajuus ja tehtävänkuva muuttuvat?
rooli tiedonjakajasta oppimisen edesauttajaksi edustaa yhä enemmän integroitunutta osaamista on eettisesti näkemyksellinen ja aktiivinen yhteiskunnan kehittäjä (Olli Luukkainen) ammatti perustuu kumppanuuteen ihmisten teknologian sekä yhteiskunnan kanssa (Hannele Niemi) moniammatillinen ja monialainen yhteistyö eri oppiaineita opettavien opettajien yhteistyö työtapoihin muutosta; Samanaikaisopetus, tiimityö jne. vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen sekä uusien toiminta- ja työskentelytapojen kehittäminen - vuorovaikutustilanteiden ja vuorovaikutuksen määrä, ajan ja työtehtävien hallinta

10 Koulutyön ja opetuksen pohtiminen kouluyhteisössä
Muutos antaa mahdollisuuden miettiä työn lähtökohtia, tavoitteita ja toteutumista. Missä ollaan nyt? Mistä halutaan pois tai mistä ollaan valmiit luopumaan? Mitä kohti halutaan mennä? Mitä pitäisi tehdä? Miltä osin toimintamme nyt toteuttaa edellä vaadittua muutosta? Video - tulevaisuuden koulu – väitteet, 7 – 9 luokkalaiset (4 min) Video – Mobiilit ja vuorovaikutteiset oppimisympäristöt, Kirsi Lonka (3,5 min)


Lataa ppt "Opettajat Kuninkaanhaka"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google