Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo"— Esityksen transkriptio:

1 Nokia-Viholan koulun vanhempainilta 30.08.2016 klo 18.00 ja 31.08.2016 klo 18.00

2 Nokia-Viholan koulu 401 oppilasta Nokian koulu 271 Viholan koulu 130 luokkia Nokian koulussa 15, Viholassa 6 oppilasmäärät luokissa 16-30 luokanopettajia 18, erityisluokanopettajia 3, laaja- alainen erityisopettaja, englannin- ja ruotsin kielen opettaja

3 Opetussuunnitelma astui voimaan 01.08.2016 4-portaisuus: -valtakunnalliset perusteet -seutukunnallinen osuus (oppiaineet, vuosiluokat) -Nokian kaupungin OPS -koulun vuosittainen lukuvuosisuunnitelma (Wilmassa kohdassa Lukuvuosisuunnittelu) luettavissa osoitteessa https://peda.net/nokia/ops/perusopetus

4 Arvoperusta 1.Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen -jokainen oppilas on arvokas sellaisena kuin on -kannustaminen, välittäminen, kuulluksi tuleminen, kokemus osallisuudesta -yksilöllinen tuki

5 Arvoperusta 2. Ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratia -pyrkimys totuuteen, hyvyyteen, kauneuteen, oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan -ristiriitojen käsittely eettisesti ja myötätuntoisesti -rohkeus puolustaa hyvää -itsensä ja muiden arvostaminen -hyvinvoinnin, demokratian ja aktiivisen yhteiskunnallisen toiminnan edistäminen -ihmisoikeuksien kunnioittaminen, yhdenvertaisuus

6 Arvoperusta 3. Kulttuurinen moninaisuus rikkautena -moninainen suomalainen kulttuuriperintö -oma kulttuuri-identiteetti -kiinnostus muita kulttuureita kohtaan -kunnioitus ja vuorovaikutus

7 Arvoperusta 4. Kestävän elämäntavan välttämättömyys -ihminen osana luontoa -ihmisen riippuvuus ekosysteemistä -kestävä kehitys ja kestävä elämäntapa -teknologian ohjaaminen kohti kestävää tulevaisuutta

8 Oppimiskäsitys oppilas on aktiivinen toimija oppilas oppii asettamaan tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmia itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa oppilas oppii arvioimaan toimintaansa opitaan monella eri tavalla: kieli, kehollisuus ja eri aistien käyttö oppilaan omat kiinnostuksen kohteet tärkeitä oppilasta ohjataan rohkaisevasti elinikäinen oppiminen = OPPILASLÄHTÖINEN KOULU

9 MIKSI KOULUA KÄYDÄÄN? 1.Kasvu ihmisyyteen ja yhteiskunnan jäsenyyteen 2.Tarpeelliset tiedot ja taidot 3.Sivistyksen, tasa-arvon ja elinikäisen oppimisen edistäminen

10 Laaja-alainen osaaminen tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostama kokonaisuus osaaminen on myös kykyä käyttää tietoja ja taitoja tilanteen edellyttämällä tavalla 7 laaja-alaisen osaamisen osa-aluetta eri osa-alueet voivat painottua eri vuosiluokilla ja eri oppiaineissa

11 Laaja-alainen osaaminen 1.Ajattelu ja oppimaan oppiminen 2.Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu 3.Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot 4.Monilukutaito 5.Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen 6.Työelämätaidot ja yrittäjyys 7.Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

12 Oppimisympäristöt ja työtavat monipuolisuus tilat: luokat, kirjastot, koko koulu opiskelupaikat: pulpetti, lattia, seisaallaan ulos luokasta: piha, lähiympäristö, vierailut tieto- ja viestintäteknologia eheyttäminen: väljemmät oppiainerajat, ilmiöpohjaisuus, monialaiset oppimiskokonaisuudet tutkimustehtävät käytännönläheisyys korostetaan taitojen kehittymistä tietojen omaksumisen rinnalla (tekemällä oppiminen)

13 Toimintakulttuuri yhteisöllisyys ja yhteistyö korostuvat (oppilaat, vanhemmat, koulun aikuiset) toiminnallisuus (työtavat, Liikkuva koulu) osallistuminen ja vaikuttaminen; oppilaat mukaan sisältöjen suunnitteluun itsetunnon vahvistaminen, vahvuuksien korostaminen yksilöllinen tuki; eriyttäminen

14 Arviointi tavoitteiden kirkastaminen itsearviointia ja yhteistyötä huoltajien kanssa korostetaan jatkuva palaute tärkeää kannustavaa, ohjaavaa, kehitystä tukevaa vertaispalaute

15 Arviointi kohdistuu oppimiseen työskentelyyn käyttäytymiseen

16 Arviointi Itsearviointi kaikilla vuosiluokilla vähintään 2 kertaa vuodessa valmiille kaavakepohjalle (omat lomakkeet 1-2 luokille ja 3-9 luokille) Itsearviointilomake toimii arviointikeskustelun pohjana (oppilas, huoltaja, opettaja) oppilaan lisäksi myös opettaja ja huoltajat täyttävät lomakkeet vuosiluokilla 1-6 väliarviointi toteutetaan arviointikeskusteluin marras- helmikuussa (ei enää joulutodistuksia) vuosiluokalla 6 oppilaalle annetaan välitodistus pyydettäessä huoltajan ilmoitettava kirjallisesti, mikäli on estynyt tulemaan keskusteluun

17 Arviointi lukuvuosiarviointi keväällä luokilla 1-4 sanallinen arviointi 1-2: käyttäytyminen, äidinkieli ja matematiikka 3-4: edellisten lisäksi kielet, ympäristöoppi, uskonto/elämänkatsomustieto, yhteiskuntaoppi 5-9: numeroarviointi taito- ja taideaineet: hyväksytty/hylätty valinnaisaineet: hyväksytty/hylätty

18 Valinnaisaineet luokilla 4-9 oppilaat saavat vaikuttaa valinnaisaineiden sisältöihin etukäteen ja kurssin aikana alakoulussa 1h/viikko toteutetaan meidän koulussa 4 jaksona ja kaksoistunteina (kaikilla samana iltapäivänä) jokaisella oppilaalla 2 neljännesvuoden mittaista jaksoa eli ½ h/kurssi näin valintatarjotin saatiin laajemmaksi

19 Käytännön muutoksia 1. luokilla 19 h / viikko, 3. luokilla 23 h / viikko, 5-6 luokilla 25 h / viikko (nyt siirtymävuonna 26 h / viikko) ruotsin kielen opetus alkaa 6. luokalla, ennen 7. luokalla yhteiskuntaoppia opiskellaan jo alakoulussa (historia ja yhteiskuntaoppi) tänä vuonna 4. luokilla 1h, 5. luokilla 2h (+ 1h historiaa), 6. luokilla 2h (+ 1h historiaa) jatkossa 4. luokilla 1h, 5. luokilla 1h (+ 1h historiaa), 6. luokilla 2h historiaa ympäristöoppi korvaa ympäristö- ja luonnontiedon sekä biologia ja maantiedon

20 Käytännön muutoksia fysiikkaa ja kemiaa ei opiskella alakoulussa enää erillisenä oppiaineena vaan osana ympäristöoppia uskontoa on peruskoulun aikana 1 vuosiviikkotunti vähemmän; kaikilla muilla luokilla alakoulussa 1h/viikko, 3. luokilla 2h/viikko englantia 2h/viikko, 3. luokilla 3h/viikko liikuntaa 5. luokilla 3h/viikko liikunnassa painopisteenä eivät ole enää lajien opetteleminen vaan oppilaan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn tukeminen käsityö on yksi yhtenäinen aine, ei enää tekstiilityö ja tekninen työ

21 Muutoksen eteneminen paljon asioita on viime vuosina jo toteutettu uuden opetussuunnitelman hengessä sisäänajovuosi hankitaan kokemuksia ja jaetaan niitä vanhempainyhdistysten merkitys korostuu iloista pöhinää koulussa jo parin ensimmäisen viikon aikana: esim. kertotaulujen metsästys, mustikkapäivä, hyvinvointimessut innokkaina, iloisina ja luottavaisina katsomme eteenpäin!

22 Kodin ja koulun päivä perjantaina 30.09. Lämpimästi tervetuloa mukaan koulun nykyaikaiseen arkeen!


Lataa ppt "Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google