Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu"— Esityksen transkriptio:

1 Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Vanhempainilta ti TERVETULOA!

2

3 Kasvatus- ja opetuslautakunta

4 Mikä muuttuu? • Arvoperusta ja tehtävä
• Koulun ja opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan • Arvoperusta ja tehtävä • Oppimisen ja osaamisen määrittely • Oppimiskäsitys, pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen • Tapa toimia • Toimintakulttuuri ja kouluntyön käytännön järjestäminen • Perusopetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen • Vuosiluokkakokonaisuudet, monialaiset oppimiskokonaisuudet

5 Miksi uudet opetussuunnitelman perusteet?
Kasvatus- ja opetuslautakunta

6 Opetussuunnitelman rakenne
Yleinen osa Opetus vuosiluokilla 1-2 Opetus vuosiluokilla 3-6 Opetus vuosiluokilla 7-9 Oppimistavoitteiden kuvaamiseen panostettu Oppisisällöt esitetty yleisemmällä tasolla Kasvatus- ja opetuslautakunta

7 Arvoperusta ja toimintakulttuuri
Elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen Hyvinvoinnin ja demokratian edistäminen Aktiivinen toimijuus yhteiskunnassa Kulttuurinen moninaisuus Kestävä elämäntapa Toimintakulttuurin ytimenä: Oppiva yhteisö Kasvatus- ja opetuslautakunta

8 Kasvatus- ja opetuslautakunta

9 Kasvatus- ja opetuslautakunta

10 KÄSITYS OPPIMISESTA Oppilas on aktiivinen toimija
Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys Kasvatus- ja opetuslautakunta

11 Kasvatus- ja opetuslautakunta

12 Ilmiöitä ja aihekokonaisuuksia
Monialaiset oppimiskokonaisuudet Oppiainerajat ylittäviä Ilmiöpohjaisia Vuosittain jokaista oppilasta koskettavia Opettajien yhteistyötä lisääviä Oppilaita osallistavia Sidosryhmäyhteistyötä tukevia Kasvatus- ja opetuslautakunta

13 Tuntijako - mikä muuttuu?
Kielten opiskelu rytmittyy uudella tavalla A1-kieltä (englanti) siirretty alakoulun puolelle 1 vvt yläkoulun puolelta (Mikkelissä 2. luokalta alkaen) B1-kielen (ruotsi) opiskelu alkaa jo alakoulun puolella (6.lk) Yhteiskuntaoppia myös alakoulun puolella Taito- ja taideaineissa osa valinnaisia ja osa yhteisiä tunteja Valinnaisaineiden määrää vähennetty (- 4 vvh) ja osa siirretty alakoulun puolelle Uskontoa/elämänkatsomustietoa 1 vvh vähemmän Kasvatus- ja opetuslautakunta

14 Tuntijako Peitsarin koulu
Mikkelin kaupunki: Perusopetuksen tuntijako alkaen Aine 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Yht. Äidinkieli ja kirjallisuus 42 A-kieli 16 B-kieli 1,5 Matematiikka 32 Ympäristöoppi Biologia- ja maantieto Fysiikka ja kemia Terveystieto Uskonto/Elämänkatsomustieto 10 Historia Yhteiskuntaoppi Musiikki Kuvataide 11 Käsityö 15 Liikunta 20 Kotitalous Taide- ja taitoaineiden valinnaiset Valinnaiset aineet Oppilaanohjaus 0,5 Tuntijako Peitsarin koulu Kasvatus- ja opetuslautakunta

15 Luokat 1-2 1-2 luokilla opetettavat aineet 20 tuntia:
Äidinkieltä (7), matematiikkaa(3), ympäristöoppia (2), uskontoa tai elämänkatsomustietoa(1) Käsitöitä (2), musiikkia(1), liikuntaa (2), kuvataidetta (2-1) 2. luokalla englantia (1) Kasvatus- ja opetuslautakunta

16 3-4 luokat 3. luokalla 22 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (3), ympäristöoppi (3), uskonto (1), englanti (2), musiikki (2), kuvataide (2), liikunta (2) ja käsityö (2) 4. luokalla 24 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto (2), englanti (2), musiikki (1), kuvataide (2), liikunta (3) ja käsityö (2) Kasvatus- ja opetuslautakunta

17 5-6 luokat 5-6 luokilla 25 tuntia: äidinkieli (4), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto (1), englanti (2), historia (2-1), yhteiskuntaoppi (1), musiikki (2-1), kuvataide (1), liikunta (2) ja käsityö (2) valinnaisaine (1) 6. luokalla ruotsi (2) Kasvatus- ja opetuslautakunta

18 Valinnainen aine Oppilas valitsee kaksi 0,5 vuosiviikkotunnin kestoista valinnaisainetta. Valinnaisaineissa 5-6 luokkien oppilaat jakaantuvat kolmeen ryhmään eli ryhmäkoko on noin 13-16/ ryhmä. Opetus järjestetään joko 1h/vko tai joka toinen viikko 2h/vko. Kasvatus- ja opetuslautakunta

19 Valinnaisaineet Oppilailta on kysytty toiveita
Opettajat ovat tehneet toiveiden pohjalta 6 eri valittavaa ainetta. Yksi valinta kolmesta toteutuu syys- sekä kevätlukukaudella. Kasvatus- ja opetuslautakunta

20 Arviointi Arvioinnin kohteet:
Arviointi kohdistuu oppilaan oppimiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Luotettava arviointi edellyttää näiden osa-alueiden monipuolista havainnointia ja dokumentointia. Kasvatus- ja opetuslautakunta

21 Kasvatus- ja opetuslautakunta

22 Kasvatus- ja opetuslautakunta

23 Kasvatus- ja opetuslautakunta

24 Mikä muuttuu ja painottuu
Suunnitelmallisuus lisääntyy Hyvinvoinnin korostaminen Menetelmien monipuolisuus, oppiminen yksin ja yhdessä, oppimisympäristöjen monimuotoisuus Teknologian käyttö oppimisessa Kasvatus- ja opetuslautakunta

25 Miten OPS rakentuu Mikkelissä
Opetussuunnitelman perusteet (peda.net) Kuntakohtaiset täydennykset ja suunnitelmat (peda.net) Koulukohtaiset täydennykset ja suunnitelmat lukuvuosisuunnitelmassa (wilma) Lisäksi ohjeistuksia ja vinkkejä peda.netissä Kasvatus- ja opetuslautakunta

26 Työskentelyalusta Peda.net-palvelu  on otettu Mikkelin perusopetuksen työskentelyalustaksi Mikkeliops.net –sivusto : ajankohtaista, koulutuksia, linkkejä, muistioita Kasvatus- ja opetuslautakunta


Lataa ppt "Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google