Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ 12.3. 2016 LIISA RUONTI.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ 12.3. 2016 LIISA RUONTI."— Esityksen transkriptio:

1 Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ 12.3. 2016 LIISA RUONTI

2 Yksi monialainen oppimiskokonaisuus vuodessa -yhteistyö eri oppiaineissa -yhteistyö koulun ja muun yhteiskunnan välillä -käsiteltävien asioiden paikallisuus, ajankohtaisuus, yhteiskunnallinen merkittävyys -oppilaiden osallistuminen suunnitteluun

3 Toteutus -voidaan toteuttaa opiskelemalla kahdessa tai useammassa aineessa samaan teemaan liittyviä asioita samanaikaisesti -jaksottamalla eli järjestämällä samaan teemaan liittyvät asiat peräkkäin opiskeltaviksi -toteuttamalla aktiviteetteja, kuten teemapäiviä, erilaisia tapahtumia, kampanjoita jne -suunnittelemalla monialaisia, pitempikestoisia oppimiskokonaisuuksia

4 Nummenpakka valinnaisaineet 4-6lk Monialaiset oppimiskokonaisuudet: Oppilaat opiskelevat valinnaisuudessa oppiainerajoja ylittäviä pidempiaikaisia aihekokonaisuuksia. Ne auttavat oppilaita hahmottamaan opiskeltavien asioiden välisiä suhteita ja yhdistämään eri tiedonaloja. 45min/ 60min/ 1,5h Tavoitteena laaja-alainen osaaminen

5 ”Pompi, popsi ja pelaa” o liikuntakasvatus o itsestä huolehtiminen o arjen taidot o liikunta- ja terveystieto o tutustuminen liikuntalajeihin o liikuntaleikit ja -pelit o ensiapu o terveellinen ruokailu

6 ”Kielireppu” o eurooppalaisiin kieliin tutustuminen (ranska, espanja, saksa…) o globaalikasvatus o kulttuurinen osaaminen o leikit o laulut o ruokakulttuuri

7 ”Teknotaito” o tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen o arjen taidot o modernin teknologian hyödyntäminen arjessa

8 ”Monimedia” o monilukutaito o medialukutaito o kirjaesitelmät o sarjakuva o pienet esitykset o lyhytelokuvat o käsikirjoitus o oman kirjan tekeminen o lukeminen o luova kirjoittaminen

9 ”Taidekasvatus” o taiteen tuottaminen o draama o kuvataide o musiikki o muotoilu o arkkitehtuuri o yrittäjähenkisyys o uuden tuottaminen

10 ”Luonto” o kestävä kehitys o ekologisuus o luonnontieto o tutkiminen o luonnon monimuotoisuus o vaikuttaminen

11

12

13 Elokuvaprojekti - keskeisten asioiden opetus: tekniikka, valaistus, kuvakoot, kuvakäsikirjoitus, käsikirjoitus, mainostus, musiikki - roolit: kuvaaja, näyttelijät, ideanikkari, puvustaja, lavastaja, tekstittäjä -kuvaus, editointi, tallennus, traileri, sponsori, tuottaja, mainos. äänet -Oscar-gaala, ensi-ilta, pukeutuminen,juomat, herkut, äänestykset: paras elokuva, miespääosa, puvustus …jne -AI, KU, TS, TN, LI, MU, EN, RU, KT, YH, ILM.TAITO, MA,HI, ATK,

14

15 Pohdi 1)Mikä aihekokonaisuus olisi toimiva, mitkä oppiaineet voisivat sitä toteuttaa? 2) Miten yläkoulussa on mahdollista toteuttaa valinnaisissa monialaisia oppimiskokonaisuuksia ? Huom! Valinnaisuuden lukujärjestystekninen toteutus on ”rehtorin päänsärky”. Alakoulussa tod.näköisesti tunnit tulevat olemaan perjantaisin klo 12.15 alkaen.


Lataa ppt "Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ 12.3. 2016 LIISA RUONTI."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google