Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma."— Esityksen transkriptio:

1 Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma

2 Laaja-alainen osaaminen Valtioneuvoston asetusten mukaan tiedonalakohtaisen osaamisen lisäksi tulee tavoitella oppiainerajat ylittävää ja yhdistävää osaamista. Tarve laaja-alaiselle oppimiselle nousee ympäröivän maailman muutoksesta Laaja-alainen osaaminen on kuvattu tavoitteita käsittelevässä luvussa kolme ja määritelty siinä kunkin osaamisalueen yleiset tavoitteet (löytyy sinisestä kirjasta alkaen sivulta 33) Tavoitteet on purettu vuosiluokkakokonaisuuksittain tärkeimpiin tavoitteisiin luvuissa 13,14 ja 15.

3

4 Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1) Miksi? –Perusta muun osaamisen kehittymiselle ja elinikäiselle oppimiselle, tarvitaan kaikilla elämänalueilla Miten? –Tutkiva ja luova työskentelyote, yhdessä tekeminen, mahdollisuus syventymiseen ja keskittymiseen –Kannustava ja ohjaava palaute, rohkaisu –Tilaa oppilaan omalle ajattelulle, luovuudelle, osallisuudelle –Vuorovaikutus, leikit, pelillisyys, fyysinen aktiivisuus Mitä? –Ongelmanratkaisu, argumentointi, päättely, johtopäätösten tekeminen, analysointi, vaihtoehtojen huomaaminen ja yhdistely, uusien ideoiden keksiminen, systeeminen ja eettinen ajattelu… Sininen kirja s. 20

5 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ilmaisu (L2) Miksi? –Maailman moninaisuus, kulttuurisesti kestävä elämäntapa edellyttää ihmisoikeuksien kunnioittamiselle perustuvaa kulttuurista osaamista Miten? –Ohjaaminen, kannustaminen ympäröivän maailman havainnointiin ja kulttuuristen merkitysten tunnistamiseen ja pohdintaan –Yhteistyön tekeminen kouluyhteisössä ja koulun ulkopuolella –Mahdollisuuksien luominen itse tekemiseen, kokemuksiin, harjaantumiseen, rohkaisu mielikuvituksen käyttöön ja kekseliäisyyteen Mitä? –Oma kulttuuri-identiteetti, kulttuurinen moninaisuus, taide, kulttuuri ja kulttuuriperintö –Ihmisoikeudet, erityisesti lapsen oikeudet, arvostava kohtaaminen, hyvät tavat –Vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, itsensä ilmaisemisen taidot Sininen kirja s. 21

6 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisesta, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia oppilaat saavat tilaisuuksia harjoitella toimimaan omasta ja toisen turvallisuudesta huolehtien eri tilanteissa Sininen kirja s. 22

7 Monilukutaito (L4) taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, edistää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymistä Sininen kirja s. 22

8 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) TVT osana monilukutaitoa neljä pääaluetta: 1) oppilaita ohjataan ymmärtämään TVT käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittämään käytännön tvt taitojaan omien tuotostensa laadinnassa 2) oppilaita opastetaan käyttämään … Sininen kirja s. 23

9 Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) Miksi? –Työelämän, ammattien ja työn luonteen muutos –Osaamisvaatimusten ennakointi vaikeaa, tarvitaan yhteisiä valmiuksia, jotka edistävät kiinnostusta ja myönteistä asennetta Miten? –Tietoperustan rakentaminen, tutustuminen, kokeileminen, merkitysten hahmottaminen –Harjoittelu, työ itsenäisesti ja yhdessä, projektit –Rohkaisu avoimuuteen, aloitteellisuuteen, joustavuuteen, luovuuteen, sisukkuuteen, työn arvostamiseen… Mitä? –Lähialueen elinkeinoelämä ja keskeiset toimijat –Vastuullisuus, työn ja yritteliäisyyden merkitys, yrittäjyyden mahdollisuudet ja yrittäjämäinen toimintatapa –Työelämässä tarvittavat yhteistyötaidot, käyttäytyminen, vuorovaikutustaidot, ennakointi, pettymysten sieto… Sininen kirja s. 23

10 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7) yhteiskunnan toimintaan osallistuminen ja vaikuttamisen taidot vastuullinen suhtautuminen tulevaisuuteen ympäristön suojeleminen säännöt ja sopiminen luottamus Sininen kirja s. 24

11 Laaja-alainen osaaminen oppiaineiden tavoitteissa Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) –Auttaa oppilasta ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille (liikunta 7-9, T12, Sininen kirja s. 434) Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1), Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2),Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5), Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) –Rohkaista oppilaita improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotisia sävellyksiä ja monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin ja myös tieto- ja viestintäteknologiana käyttäen (musiikki3-6, T5, Sininen kirja s. 263)

12 Laaja-alainen osaaminen oppiaineiden tavoitteissa Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu(L2), Monilukutaito(L4), Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen(L5), Työelämätaidot ja yrittäjyys(L6) –Ohjata oppilasta vahvistamaan tekstin tuottamisen prosesseja, tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä rohkaista oppilasta vahvistamaan taitoa antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana(äidinkieli 7-9, T12, Sininen kirja s. 290)

13 Laaja-alainen osaaminen oppiaineiden tavoitteissa Ajattelu ja oppimaan oppiminen(L1) ja Monilukutaito(L4) –Ohjata oppilasta käyttämään ja arvioimaan kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisemaan ja perustelemaan erilaisia näkemyksiä fysiikalle omainaisella tavalla (fysiikka 7-9, T12, Sininen kirja s. 390) Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu(L2), Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen(L7) –Ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen(musiikki 1-2, T1, Sininen kirja s. 141)

14 Laaja-alainen osaaminen Kauhavalla Kauhavan kouluissa painotetaan ja arvioidaan yhtä opetuksen järjestäjän määrittämää laaja- alaisuutta lukuvuosittain: lukuvuonna 2016-2017 L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen oppiaineittain kaikki laaja-alaisen osaamisen alueet tulevat koulun arkeen koulukohtaisesti voidaan lisäksi painottaa jotakin omaa kokonaisuutta (painotus kirjataan koulun vuosisuunnitelmaan ja toimintakertomukseen)

15 Laaja-alainen osaaminen aineryhmissä aineryhmätapaamisissa tutustukaa valtakunnalliseen OPSiin = Siniseen kirjaan ja omaan oppiaineeseen miettikää sisältöjä aukilukien laaja-alaista osaamista juuri oman aineen tavoitteiden kannalta kirjatkaa ryhmittäin käytännön vinkkejä kuinka tavoitteet toteutetaan


Lataa ppt "Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google