Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan"— Esityksen transkriptio:

1 Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Tervetuloa Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan

2 Arvoperusta, oppimiskäsitys ja toimintakulttuuri
Arvoperusta tähdentää oppilaan ainutlaatuisuutta ja oikeutta hyvään opetukseen. Perusopetus rakentuu elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittamiselle sekä edistää hyvinvointia, demokratiaa ja aktiivista toimijuutta kansalaisyhteiskunnassa. Arvoperusta näkee kulttuurisen moninaisuuden rikkaudeksi ja painottaa kestävän elämäntavan välttämättömyyttä. Uusi oppimiskäsitys korostaa oppimisen iloa ja motivaatiota, ongelmanratkaisutaitoja sekä oppijan aktiivista roolia ja vastuullisuutta. Toimintakulttuurin ytimenä on oppiva yhteisö, ja tavoitteena on edistää oppimista, osallisuutta, hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa.

3 OPS 2016-> Mikä muuttuu? Keskeistä uudistuksessa on uusi oppimiskäsitys, joka korostaa oppilaan roolia aktiivisena toimijana ja oppimista vuorovaikutuksena. Sisältöjen sijaan korostetaan taitoja yleistavoitteeksi on asetettu laaja-alainen osaaminen eli tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostama kokonaisuus Yksi laaja-alaisista osaamistavoitteista on tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. Sitä luonnehditaan tärkeäksi kansalaistaidoksi sekä itsessään että osana monilukutaitoa. Se on siis oppimisen kohde ja väline.

4 Ops-uudistus 2016-> Mikä muuttuu kaikilla?

5 OPS 2016 Oppimisympäristöt monipuolistuvat. Opiskellaan ja työskennellään enemmän luokkahuoneen ulkopuolella tai verkkoympäristössä (esim. Pedanet). Omat henkilökohtaiset tablet-laitteet lukuvuodeksi käyttöön. Liikutaan enemmän ja istutaan vähemmän. Liikunnassa lajiosaajista liikkujaksi. Kannustetaan liikunnallisen elämäntavan ja liikunnan ilon löytämiseen. Toiminnalliset työtavat (esim. draama, roolileikit, väittelyt, oppimisleikit ja –pelit) Oppilaiden osallisuutta oppimisen suunnittelussa lisätään. Erilaiset projektit, tosielämän ongelmien ratkominen lisääntyvät Vähemmän laajoja kokeita. Enemmän palautekeskusteluja, itse- ja vertaisarviointia

6 Roolit muuttuvat: - Opettajan roolin muutos: opettaja ohjaaja, joka antaa tilaa oppilaiden ideoille ja kysymyksille - Oppilaan roolin muutos: oppilas nähdään aktiivisena toimijana, joka oppii asettamaan itselleen tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmiaan itsenäisesti ja ryhmässä. Oppilaskin voi olla opettaja. Uusi oppiaine yhteiskuntaoppi 4. Tavoite tukea oppilaiden kasvua aktiivisiksi, vastuuntuntoisiksi ja yrittelijäisiksi kansalaisiksi tn/ts -> käsityö ruotsinkielen opetus alkaa 6. luokalla Ohjelmointi eli koodaus alkaa (ei omaa oppiainetta – totetutaan esim. matematiikan opiskelussa) - Huomio yrittelijäisyyteen ja työelämäntapoihin (oppiainerajat ylittävä projektityyppinen työskentely lisääntyy)

7 Uudenlainen oppimisen ilmiölähtöisyys: Laaja-alainen oppimiskokonaisuus
Maaselän koulun luokkien monialaisen oppimiskokonaisuuden teemana on lukuvuonna ”Meidän Pieksämäkemme” Tavoitteena on tutustua omaan kotiseutuun ja oppia arvostamaan omia juuria. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta paikkakunnan historiasta ja kulttuuriperinnöstä. Kokonaisuus toteutetaan kaikkien oppiaineiden tunneilla, yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa (esim. museot, kulttuuritoimi, seurakunnat, yritykset, Pieksämäen lehti, koulutoimi). Kokonaisuuden suunnittelu toteutetaan yhdessä oppilaiden kanssa.

8 Arviointi Arviointikulttuuri muutoksessa
Yleiset periaatteet: arvioidaan suhteessa vuosiluokkaistettuihin tavoitteisiin, oppilaita EI vertailla, arviointi ei kohdistu persoonaan temperamenttiin tai muihin henk.koht. ominaisuuksiin Monipuoliset arviointimenetelmät Itsearvioinnin kehittäminen Työskentely arvioidaan osana oppiaineen arvosanaa Käyttäytyminen arvioidaan liitteessä, käyttäytyminen ei vaikuta oppiaineen arvosanaan. Käyttäytymisen arvioivat yhdessä oppilasta opettava opettajat

9 ARVIOINTI 1.-4. LUOKILLA KESKI-SAVOSSA
Väliarviointi arviointikeskusteluin loka-tammikuussa Ennen arviointikeskustelua oppilaat täyttävät lomakkeen etusivun itsearviointina koulussa Lomake käy kotona nähtävänä, palautetaan arviointikeskusteluun Wilmaan kirjataan arviointikeskustelun päivämäärä, läsnäolijat sekä kaksi yhdessä sovittua tavoitetta, paperiset lomakkeet arkistoidaan koululla

10 ARVIOINTI 4. LUOKALLA Lukuvuositodistus Sanallinen arviointi
Kaikki oppiaineet arvioidaan todistuksen lomakemalli: Käyttäytyminen arvioinnin lomakemalli: alakoulu/k%C3%A4ytt%C3%A4ytyminen

11 KESKI-SAVON ARVIOINTIVUOSIKELLO

12 Luokan omat sivut löytyvät Uudesta Pedanestistä:
4B:


Lataa ppt "Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google