Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Uuden OPS:n henki © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
2
Yhteystiedot Petteri Elo petteri.elo@pedanow.com +358405506020
Yhteystiedot Petteri Elo © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
3
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
VÄITE # 1 ”Oppikirjat ohjaavat liikaa opetusta. Keskitymme liikaa faktojen opettamiseen.” © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
4
Luku 3.3: Tavoiteena laaja-alainen osaamisen
Ajattelun taidot ja oppimaan oppiminen (L1) Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) Monilukutaito (L4) Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen (L5) Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7) Fokuksen siirto © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
5
Maantieto 7. lk. T5 Tavoitteena on ohjata oppilasta kehittämään maantieteellistä ajattelutaitoa sekä kykyä esittää maantieteellisiä kysymyksiä. T9 Tavoitteena on harjaannuttaa oppilasta havainnoimaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä aktivoida oppilasta seuraamaan ajankohtaisia tapahtumia omassa lähiympäristössä, Suomessa ja koko maailmassa. T10 Tavoitteena on tukea oppilasta kehittämään vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä argumentoimaan ja esittämään selkeästi maantieteellistä tietoa. T11 Tavoitteena on ohjata oppilasta vaalimaan luontoa, rakennettua ympäristöä ja niiden monimuotoisuutta sekä vahvistaa oppilaan osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
6
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ajatteluntaitoja - vertailu - luokittelu ja käsitehierarkiat - syy/seuraussuhteiden ja asioiden välisten yhteyksien löytäminen, ymmärtäminen ja soveltaminen - systemaattisuus ja tarkkuus - omien mielipiteiden muodostaminen - argumentointi ja oman ajattelun sanoittaminen - kriittinen ajattelu - hypoteettinen ajattelu - luova ajattelu - päättely ja johtopäätösten tekeminen - vallitsevien lainalaisuuksien ymmärtäminen ja soveltaminen - avaruudellinen hahmottaminen ja näkökulman vaihtaminen - tiedorakentelu yksin ja yhteisöllisesti - strategian vaihtamisen taito © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
7
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Laadukkaat tehtäväksiannot tiedonsiirto vs. ajatteluntaidot tavoitteiden selkeys © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
8
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
VÄITE #2 ”Opettajan ja oppilaiden roolitus vaatii tutkiskelua.” © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
9
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Oppiminen sosiaalisena tapahtumana Laadukas ryhmätehtävä Pieni tehtävä & Ryhmätyö Ajattelun sanoittaminen © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
10
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
VÄITE #3 ”Opitut tiedot ja taidot eivät siirry oppiaineiden välillä puhumattakaan koulun ja muun elämän välillä” © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
11
Arjen ilmiöiden havainnointi:
Mittaaminen: matematiikka tekninen työ Mittayksiköt: matematiikka fyke Sanaluokat: äidinkieli vieraat kielet Arjen ilmiöiden havainnointi: koulu muu maailman KIIRE (missä makustelu?), PÄÄLLEKKÄISYYDET, VIRHEEN TEKEMISEN PELKO © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
12
Ilmiöt Tutkiva ote Autenttiset oppimisympäristöt, asiantuntijat ja ajankohtaisuus Oppilaslähtöisyys TVT oppimisprosessin tukijana Käytännön sovellus Opiskeltavien asioiden välisten suhteiden ymmärtäminen sisällöt edellä vs. käsitteet edellä vs. taidot edellä (L1…/T1…) keppihevonen Luodaan merkityksellinen viitekehys opiskelulle. Oppimisprosessin ohjaaminen Osa oppiaineen ydinosaamista © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
13
”Arviointimme keskittyy liikaa yksittäisiin suorituksiin.”
VÄITE #4 ”Arviointimme keskittyy liikaa yksittäisiin suorituksiin.” sites.google.com © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
14
Arviointi Ops:ssa Itse-arviointi. Vertaisarviointi Portfoliot Kokeet
Projekti jne / Arvioinnin tulee olla kannustavaa ja syklistä. TAVOITTEIDEN ASETTELU JA YMMÄRTÄMINEN © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
15
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Kokoavasti Laadukkaat tehtäväksiannot Ajattelun taidot ja opiskelustrategiat Muu laaja-alainen osaaminen Oppilaiden ajattelu näkyväksi Oppilaiden kanssa suunnitellut ilmiötkokonaisuudet Arviointi Professio, semiprofessio vai ei kumpikaan Tyytymättömyyden tila on hyvä asia © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
16
Työpajat Taidot edellä - Kohti uutta OPS:ia
Ilmiöoppiminen: Portti uuden OPS:n mukaiseen pedagogiikkaan. Rubriikit suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin välineenä Ongelma-ratkaisu: Malli työssä kehittymiseen Oppilaan ja opettajan roolit Ennakkotehtävä: Mieti itsellesi työpajan mukainen kehittämisen kohde. Ota uusi OPS mukaan jossain muodossa. © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.