Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!"— Esityksen transkriptio:

1 Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Koulutus- ja verkostoitumispäivä Tampereen seudun koulujen kv-vastaaville Tiina Sarisalmi

2 Opetussuunnitelmaprosessi
MITEN ONNISTUI? LUPA SANOA! Ollaanko kouluissa tietoisia opetussuunnitelman kv- ja globaalikasvatusulottuvuudesta Hyvin 0 kohtalaisesti 20 välttävästi 16 seudullisesta kv- ja globaalikasvatussuunnitelmasta hyvin 0 kohtalaisesti 7 välttävästi 29 oman kunnan/koulun kv-suunnitelmasta hyvin 3 kohtalaisesti 14 välttävästi 19 Maailmankoulusta hyvin 11 kohtalaisesti 14 välttävästi 11 Tiina Sarisalmi 27.9. Tampere

3 Opetussuunnitelmaprosessi
MITEN ONNISTUI? LUPA SANOA! 1. Opettajien osallistuminen OPS-prosessiin hyvä 24 kohtalainen 9 välttävä 0 2. Opiskelijoiden osallistuminen OPS-prosessiin hyvä 1 kohtalainen 13 välttävä 18 3. Valmius toimeenpanoon tämän lukuvuoden alussa hyvä 4 kohtalainen 31 välttävä 2 Tiina Sarisalmi Opetushallitus

4 Perusopetuksen ja lukion tehtävä
Mitä kysymyksiä, oivalluksia ja tunteita koulujen ops-työssä heräsi? Perusopetuksen ja lukion tehtävä Perusopetuksen globaalikasvatus luo edellytyksiä oikeudenmukaiselle ja kestävälle kehitykselle YK:n asettamien kehitystavoitteiden suuntaisesti. (POPS s. 16) (LOPS s.5 ja s.29) Tiina Sarisalmi Tampere

5 Perusopetuksen ja lukion tehtävä
Mitä kysymyksiä, oivalluksia ja tunteita koulujen ops-työssä heräsi? Perusopetuksen ja lukion tehtävä OIKEUDENMUKAINEN JA KESTÄVÄ KEHITYS Miten huomioitu paikallisessa opetussuunnitelmassa? oppiaineiden sisällöissä lukuvuosisuunnitelmissa perusopetus: monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa lukiokoulutus: aihekokonaisuuksissa ja teemaopinnoissa koulun toimintakulttuurissa Tiina Sarisalmi Tampere

6 Perusopetuksen ja lukion tehtävä
Mitä kysymyksiä, oivalluksia ja tunteita koulujen ops-työssä heräsi? Perusopetuksen ja lukion tehtävä Työtä tehdään yhdessä muissa maissa toimivien koulujen ja opetuksen kehittäjien kanssa. (POPS s. 16) Kunnioitusta ja luottamusta muita ihmisryhmiä ja kansoja kohtaan vahvistetaan kaikessa toiminnassa, myös kansainvälistä yhteistyötä tehden. (POPS s. 19) Lukio-opetus kannustaa kansainväliseen yhteistyöhön ja maailmankansalaisuuteen. (LOPS s.5) Tiina Sarisalmi Tampere

7 Perusopetuksen ja lukion tehtävä
Mitä kysymyksiä, oivalluksia ja tunteita koulujen ops-työssä heräsi? Perusopetuksen ja lukion tehtävä KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ JA VERKOSTOITUMINEN Miten huomioitu paikallisessa opetussuunnitelmassa? oppiaineiden sisällöissä lukuvuosisuunnitelmissa perusopetus: monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa lukiokoulutus: aihekokonaisuuk- sissa ja teemaopinnoissa koulun toimintakulttuurissa Tampere

8 Perusopetuksen ja lukion tehtävä
Mitä kysymyksiä, oivalluksia ja tunteita koulujen ops-työssä heräsi? Perusopetuksen ja lukion tehtävä Perusopetus vaikuttaa myönteisenä ja yhteiskuntaa rakentavana muutosvoimana kansallisesti ja kansainvälisesti. (POPS s. 16) Se rohkaisee oppilaita kohtaamaan avoimesti ja uteliaasti maailman moninaisuutta sekä toimimaan oikeudenmukaisemman ja kestävämmän tulevaisuuden puolesta. (POPS s. 27) Tavoitteena on kannustaa opiskelijoita kestävään elämäntapaan ja toimintaan kestävän kehityksen puolesta (LOPS s.29) Tiina Sarisalmi Tampere

9 Perusopetuksen ja lukion tehtävä
Mitä kysymyksiä, oivalluksia ja tunteita koulujen ops-työssä heräsi? Perusopetuksen ja lukion tehtävä OSALLISUUS JA AKTIIVINEN TOIMIJUUS Miten huomioitu paikallisessa opetussuunnitelmassa? oppiaineiden sisällöissä lukuvuosisuunnitelmissa perusopetus: monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa lukiokoulutus: aihekokonaisuuksissa ja teemaopinnoissa koulun toimintakulttuurissa Tiina Sarisalmi Tampere


Lataa ppt "Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google