Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely 2.9.05 Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
VOA-oppimispäiväkirja
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Minä oppijana 1 ov..
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
9.Lk Biologian laborointikurssi
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
AIKUINEN OPPIJA.
Ongelmaperustainen oppiminen
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
MITEN OPETTAJA VOI TUKEA YHTEISÖLLISESTI TOIMIVAN RYHMÄN TYÖSKENTELYÄ? Vasara oy.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Hilma - verkoston kehittämisryhmä Verkkokeskustelu opetusmenetelmänä Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus / Helsingin yliopisto.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Verkko-ohjaus asiantuntijoiden näkökulmasta
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Kieli itseilmaisun välineenä
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Eväitä opintojen sujumiseen ja esteettömyys opiskelussa.
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus

Verkkopedagogiikka Miten tieto- ja viestintätekniikka vaikuttaa oppimiseen ja opetukseen? Mikä on verkko-opetuksen lisäarvo? Uudet mahdollisuudet (pelit,simulaatiot,verkkoyhteisöt) Uusi tekniikka mahdollistaa ajattelun muutokset Verkkovuorovaikutus Erot kasvokkaiseen vuorovaikutukseen -Roolit, nimettömyys -Kirjallinen ilmaisu -Muuttuneet ja uudet roolit

Joustavuus Ajasta ja paikasta riippumattomuus, oman ajankäytön joustava suunnittelu Opiskelijan tukiApu opiskeluun ja oppimiseen liittyvissä kysymyksissä Opiskelijoiden kokema oppiminen Miten tavoitteellista oppiminen on, miten hyvin tavoitteet saavutetaan? Vuorovaikutus Miten vuorovaikutusta tuetaan? Koetaanko vuorovaikutus oppimista tehostavana elementtinä? Opetusteknologia Onko käytetty teknologia koettu hyödylliseksi ja helpoksi käyttää? Tekninen tukiSaatavuus, kriittinen tekijä alussa Opiskelijan tyytyväisyys Kuinka tyytyväisiä opiskelijat ovat opiskeluunsa verkkokurssilla? Sariola, J ja Evälä, A 2005 mukaan Mc Gorry, S 2003 Laadukkaan verkko-opetuksen piirteitä Laadukkaan verkko-opetuksen piirteitä

Verkko-opetuksen tuottamat akateemiset kompetenssit Tiedonhakutaidot Abstrakti ajattelu ja arviointi Oleellisen tiedon erottaminen Tiedon käsittely- ja prosessointitaidot Kokonaisuuksien hahmottaminen Uuden tiedon tuottaminen Kirjoittaminen Vuorovaikutustaidot Opiskelutaidot Itsenäinen työ, itseohjautuvuus

Verkkokeskustelu opetusmenetelmänä Kirjoittaminen on oppimista Oppiminen tehdään näkyväksi Prosessi edistää ajattelua Oppiminen on yhteisöllistä Dialogi, jossa tietoa rakennetaan Asiantuntijuuden jakaminen Yhdessä oppiminen Ongelmia, haasteita Arvioidaan prosessia eikä lopputulosta Keskustelu ei ole dialogia Keskustelu ei syvene, kehity

Verkkokeskustelun peruskysymykset ½ Matikainen, Janne (toim.)2003. Oppimisen ohjaus verkossa 1. Mikä on keskustelun tavoite? Tutustuttaa verkkokeskusteluun opetusmenetelmänä Sijoittaa käytännön opetukseen liittyviä kysymyksiä laajempaan pedagogiseen kehykseen Löytää pedagogisia malleja ja -ratkaisuja ja opetuksen ja oppimisen haasteisiin 2. Millainen on ohjaajan rooli? Miten toteutat roolin? Eri alojen asiantuntijat erilaisissa rooleissa Yhteiset ohjeet ja raamit

Verkkokeskustelun peruskysymykset 2/2 3.Mistä ja missä keskustellaan? Autenttiset ongelmat ->oheismateriaalista teoreettista pohjaa Sisältö muotoutuu kurssin aikana Keskustelun raamit on suunniteltu etukäteen Verkkojakso on osa kokonaisuutta 4. Miten keskustelu aikataulutetaan ja organisoidaan? Keskustelun lisäksi tehtävänä tuottaa yhteenveto Ryhmädynamiikka verkossa vaatii aikaa ja harjoittelua 5. Kuinka monen pitäisi keskustella ja kuinka moni keskustelee? Arvioinnin perusteena keskusteluaktiivisuus.