Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen"— Esityksen transkriptio:

1 Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Pekka Linna, Kasvatustieteen päivät, Vaasa

2 Kysymys Yksin (omassa mielessä)
Mitkä ovat oppimiseen tai opiskeluun liittyen sellaisia asioita, joissa te toivoisitte, että teillä olisi tietoteknisten välineiden tarjoajien kanssa yhteinen kieli

3 Taustaa Korkeakoulujen tietohallintoverkostot esittivät toivomuksen, että opiskelun ja opetuksen prosessit mallinnettaisiin tavoitteena on määritellä äärellinen määrä aliprosesseja opiskelulle ja opetukselle tämän mallin avulla tunnistetaan kussakin korkeakoulussa eri osaprosesseille tarjolla olevat (IT-)palvelut näiden listojen avulla on mahdollista yhdessä tunnistaa päällekkäisyydet katvealueet yhteiset kehittämispolut

4 Miksi tällainen toivomus esitettiin?
Kuten Päivikki Jääskelä omassa esityksessään totesi, opettajat tekevät yhteistyötä tietohallinnon kanssa Tietohallinnon edustajien on hyvä pystyä ymmärtämään, mitä tarpeita sille yritetään ilmaista Tietohallinnon toimijat tekevät myös yhteistyötä keskenään Tietohallinnon edustajien on hyvä ymmärtää, mihin liittyvästä ratkaisusta heidän kollegansa heille puhuvat Tietohallinnon toimijat ovat myös proaktiivisia Tietohallinnon edustajien on hyvä pystyä ilmaisemaan, mihin asioihin heillä saattaisi olla ratkaisu

5 Mitä on opiskelu ja mitä mallintaa?
Ei ole tarkoitus mallintaa yksittäisen kurssin opintohallintoprosessia: Kurssi-ilmoittautuminen Suoritusmerkintä ja sen hallinnoiminen On tarkoitus tavoittaa se, mikä on arvokasta korkeakoulun opetuksessa ja opiskelussa Se lienee kaiketi oppiminen (Ja opetus … tähän palaan myöhemmin)

6 Oppiminen – koska, missä?
Yhden kurssin sisällä? Yhden ”oppimisteon” sisällä? Opintojen aikana?

7 Oppimisen ja opiskelun etsiminen
Ihmiset Sari Lindblom-Ylänne Anne Nevgi KKA:n ryhmä Kirjallisuus Lähinnä kasvatuspsykologiaa

8 Havaintoja kirjallisuudesta
Yksiselitteistä oppimisen tai opiskelun prosessia ei tunnu löytyvän Viitteitä kyllä löytyy: ”tämä vaikuttaa oppimisen prosessiin …” ”oppimista voidaan ajatella prosessina, jossa on vaiheita …” Oppimisen ja oppimisen tulosten ero ei ole selkeä Oppimisen ja opiskelun ero ei ole selkeä Opiskelussa käytännön toimien ja ihmisen mielen prosessien ero ei ole selkeä

9 Havaintoja oppimisesta ja opiskelusta
Metakognitio Itsesäätely Motivaatio Ja kaikkiin näihin liittyen palautteen merkitys

10 Käsitteen määrittelyä
Oppimisen tuloksia ovat uudet tiedot ja valmiudet: tämä on kykyä Oppiminen on näiden uusien tietojen ja valmiuksien omaksumista tai kehittämistä: tämä on muutos Opiskelu on sen muutoksen aikaansaamista, joka tuottaa muutoksen kyvyissä: tämä on toimintaa

11 Ensimmäinen malli

12 Arvio ensimmäisestä mallista (+)
Kuvaa melko hyvin toimintaa tai ”älykästä toimintaa” yleisellä tasolla Mallin avulla voidaan kuvata iteraatioita voidaan kuvata eri tasoja, joilla iteraatioita tapahtuu voidaan kuvata motivaation, itsesäätelyn ja metakognition rooli ja merkitys

13 Arvio ensimmäisestä mallista (-)
Uhkaa hukata Vuorovaikutustaitojen kehittymisen Itsetuntemuksen kehittymisen Tiettyyn kulttuuriin kasvamisen Arvojen omaksumisen Eli ei pysty kuvaamaan sitä oppimista, joka on ei-tietoista yhteisöllistä

14 Mahdollinen ratkaisu Tuotetaan hajanainen malli, jossa on
Tietoisen tavoitteellisen opiskelun mikrotason kuvaus Asiantuntijaksi kehittymisen ulottuvuuksia ja vaiheita (opettaja!) Yleisten taitojen kehittymiseen liittyviä huomioita Tarkoituksena oli alun alkaenkin tuottaa täydellisen ja tyhjentävän mallin sijaan välineitä keskustelulle

15 Seuraavat askeleet Pallomallin pallojen avaaminen
Motivaation, itsesäätelyn ja metakognition paikkojen näyttäminen Muiden tarpeellisten osien tunnistaminen ja kirjaaminen

16 Kysymykset Naapurin kanssa
Mitkä ovat oppimiseen tai opiskeluun liittyen sellaisia asioita, joissa te toivoisitte, että teillä olisi tietoteknisten välineiden tarjoajien kanssa yhteinen kieli?

17 Kysymykset Naapurin kanssa
Mitkä ovat oppimiseen tai opiskeluun liittyen sellaisia asioita, joissa te toivoisitte, että teillä olisi tietoteknisten välineiden tarjoajien kanssa yhteinen kieli? Kenen kanssa minun kannattaisi keskustella?

18 Kysymykset Naapurin kanssa
Mitkä ovat oppimiseen tai opiskeluun liittyen sellaisia asioita, joissa te toivoisitte, että teillä olisi tietoteknisten välineiden tarjoajien kanssa yhteinen kieli? Kenen kanssa minun kannattaisi keskustella? Mitä minun kannattaisi lukea?

19 Kiitos


Lataa ppt "Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google