Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPekka Salminen Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä 31.5.2002 Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet tore.stahl@arcada.fi
2
Kehitys... verrattuna etäopetukseen 1. sukupolvi - kirjekurssit 2. sukupolvi – tiettyyn mediaan perustuvat kurssit 3. sukupolvi – eri medioiden ja tekniikoiden yhteiskäyttö Lähde: Lifländer 1989, s. 21
3
Internet oppimisympäristöt videoneuvottelu video tietokoneneuvottelu äänikasetti tietokoneavusteinen opetus TV puhelin radio tietokoneavusteinen viestintä kirje ohjelmoitu opetus vuorovaikutteisuus aika
4
Opetusohjelmat ovat / olivat? “behaviorismin loukussa” usein pelkkää tekstiä, joka on siirretty sähköiseen muotoon testit ja harjoitukset nappula- automaatteja uusia piirteitä kokonaiset ympäristöt konstruktivistiset piirteet - Nyt olen vihdoin onnistunut ehdollista- maan tuon tyypin tuolla ulkona; aina kun nykäisen kahvasta hän heittää minulle palan ruokaa ! The Skinner box
5
Lähtökohta ennen teknologinen imperatiivi ”Hei – nyt meillä on koneet ja yhteydet, pitäähän niillä nyt jotain tehdä!"
6
Lähtökohta nyt opetuksen kehitystarve ”Tässä kurssissa paria asiaa aina mättäävät. Täytyisi miettiä muita tapoja toteuttaa nuo asiat – löytyisi- köhän tieto- ja viestintä- tekniikan alueelta mitään ratkaisua tai välineitä?"
7
Tietotekniikka, opetus ja oppiminen ”Tietotekniikan erityinen pedagoginen merkitys on siinä, että se tekee mahdolliseksi sellaiset oppimisympäristöt, jotka ovat oppimisen kannalta kiinnostavia mutta joiden järjestäminen ilman tietotekniikkaa on vaikeaa.” Sinko & Lehtinen 1999 s. 249
8
Opiskeluympäristö fyysinen vs. abstrakti/ virtuaalinen tila opettajan kontrolli vähenee lisääntyvän etäisyyden myötä
9
Uutta pedagogiikkaako ?? konstruktivismin uusi tuleminen “perinteinen” opetus – objektivismia? opettaja- ja ainekeskeisyys tiedon siirtäminen - sienimetafora opitun tiedon toisto konstruktivismi opiskelijakeskeisyys yhteistoiminnallisuus henkilökohtainen tieto rakennetaan olemassa olevan varaan vastuu opiskelijalla
10
Konstruktivismin tunnuspiirteitä konteksti - ympäristö sidottu todellisuuteen konstruktio - rakentaminen tieto on aktiivisen rakentamisen tulosta (ei opettajan, tietystä ilmiöstä tuottaman tulkinnan passiivista kopiointia) kollaboraatio - yhteistoiminnallisuus yhteityö ja yhteistoiminnallisuus keskeisiä oppimisessa konversaatio - keskustelu oman mielipiteen ja kritiikin esiin tuominen keskeistä, myös yhteisen näkemyksen ja ratkaisujen työstäminen
11
Verkon mahdollisuudet
12
Lisäarvo ? pedagoginen opiskelija oppii enemmän syvemmin suurempia kokonaisuuksia oppiminen koetaan myönteisempänä mahdollistaa yksilöllisen opiskelutahdin ja ajankäytön käytännöllinen enemmän vähemmällä mahdollista etätyönä pienemmät kustannukset, hyötysuhde hallinnolllinen opettajan helpompi päivittää levittää seurata jne...
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.