Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä 31.5.2002 Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä 31.5.2002 Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet"— Esityksen transkriptio:

1 TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä 31.5.2002 Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet tore.stahl@arcada.fi

2 Kehitys... verrattuna etäopetukseen 1. sukupolvi - kirjekurssit 2. sukupolvi – tiettyyn mediaan perustuvat kurssit 3. sukupolvi – eri medioiden ja tekniikoiden yhteiskäyttö Lähde: Lifländer 1989, s. 21

3 Internet oppimisympäristöt videoneuvottelu video tietokoneneuvottelu äänikasetti tietokoneavusteinen opetus TV puhelin radio tietokoneavusteinen viestintä kirje ohjelmoitu opetus vuorovaikutteisuus aika

4 Opetusohjelmat  ovat / olivat? “behaviorismin loukussa”  usein pelkkää tekstiä, joka on siirretty sähköiseen muotoon  testit ja harjoitukset nappula- automaatteja  uusia piirteitä  kokonaiset ympäristöt  konstruktivistiset piirteet - Nyt olen vihdoin onnistunut ehdollista- maan tuon tyypin tuolla ulkona; aina kun nykäisen kahvasta hän heittää minulle palan ruokaa ! The Skinner box

5 Lähtökohta ennen teknologinen imperatiivi ”Hei – nyt meillä on koneet ja yhteydet, pitäähän niillä nyt jotain tehdä!"

6 Lähtökohta nyt opetuksen kehitystarve ”Tässä kurssissa paria asiaa aina mättäävät. Täytyisi miettiä muita tapoja toteuttaa nuo asiat – löytyisi- köhän tieto- ja viestintä- tekniikan alueelta mitään ratkaisua tai välineitä?"

7 Tietotekniikka, opetus ja oppiminen  ”Tietotekniikan erityinen pedagoginen merkitys on siinä, että se tekee mahdolliseksi sellaiset oppimisympäristöt, jotka ovat oppimisen kannalta kiinnostavia mutta joiden järjestäminen ilman tietotekniikkaa on vaikeaa.” Sinko & Lehtinen 1999 s. 249

8 Opiskeluympäristö fyysinen vs. abstrakti/ virtuaalinen tila opettajan kontrolli vähenee lisääntyvän etäisyyden myötä

9 Uutta pedagogiikkaako ?? konstruktivismin uusi tuleminen “perinteinen” opetus – objektivismia?  opettaja- ja ainekeskeisyys  tiedon siirtäminen - sienimetafora  opitun tiedon toisto konstruktivismi  opiskelijakeskeisyys  yhteistoiminnallisuus  henkilökohtainen tieto rakennetaan olemassa olevan varaan  vastuu opiskelijalla

10 Konstruktivismin tunnuspiirteitä konteksti - ympäristö  sidottu todellisuuteen konstruktio - rakentaminen  tieto on aktiivisen rakentamisen tulosta (ei opettajan, tietystä ilmiöstä tuottaman tulkinnan passiivista kopiointia) kollaboraatio - yhteistoiminnallisuus  yhteityö ja yhteistoiminnallisuus keskeisiä oppimisessa konversaatio - keskustelu  oman mielipiteen ja kritiikin esiin tuominen keskeistä, myös yhteisen näkemyksen ja ratkaisujen työstäminen

11 Verkon mahdollisuudet

12 Lisäarvo ? pedagoginen  opiskelija oppii  enemmän  syvemmin  suurempia kokonaisuuksia  oppiminen koetaan myönteisempänä  mahdollistaa yksilöllisen opiskelutahdin ja ajankäytön käytännöllinen  enemmän vähemmällä  mahdollista etätyönä  pienemmät kustannukset, hyötysuhde hallinnolllinen  opettajan helpompi  päivittää  levittää  seurata  jne...


Lataa ppt "TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä 31.5.2002 Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google