Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen."— Esityksen transkriptio:

1 Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen

2 Verkko-ympäristöt www-pohjaisia verkko-ympäristöjä Mahdollistaa: Tiedonjakamisen tehtävien palautuksen Verkkokeskustelut tehtävien annon

3 Verkko-oppimisympäristöjen hyödyntäminen Itseopiskelu -> Internet itsessään oppimisympäristönä Lähiopetus -> oppimateriaalin ja tehtävien jako Monimuoto-opetus Etäopiskelu ->oppimateriaali, itsenäinen työskentely, yhteiset työalueet, keskustelufoorumit, tiedonrakentamisen työvälineet

4 Verkko-opetuksen toteutumismuodot Verkko-opetuksen muoto Strukturoitu malli Yksilötyöskentely,teknisyys, tehtäväkeskeisyys Puolistrukturoitu malli Mahdollisuus sosiaaliseen vuorovaikutukseen, tehtäväkeskeisyys Avoin vuorovaikutuksellinen malli Osallistujien keskinäinen vuorovaikutus, Oppimisen tuottaminen, tiedon rakentaminen Emergentti malliYhteisöllinen ja sosiaalinen tiedon rakentuminen

5 Yhteisöllisen oppimisen tukeminen verkko- oppimisympäristöissä verkko-oppimisympäristöissä yhdistyvät yhteisöllisen oppimisen idea sekä verkkoteknologia voi parhaimmillaan olla yhteisiin tavoitteisiin sitoutumista, yhteistä arviointia, tiedon oppimista, työstämistä ja muokkaamista ryhmän jäsenet oppivat toisiltaan -> saavuttavat enemmän ryhmänä kuin yksin

6 Yhteisöllisen oppimisen hyvät puolet: tarkoituksenmukaisuus, merkityksellisyys, ja yhteistyö Jokaisen ryhmän jäsen vaikuttaa toimintaan Ryhmän jäsenten yhteiset tavoitteet Kykyjen ja tietojen täydentäminen

7 Toimintaohjeet verkko- oppimisympäristöissä Skripti = tarkka toimintaohje Tuetaan yhteisöllistä oppimista Ohjataan opiskelijoiden vuorovaikutusta ja yhteistyötä

8 Skriptit koostuvat viidestä komponentistä: 1. Oppimistavoitteet 2. erilaiset toimintatavat 3. toimintatapojen vaiheistus 4. rooli- ja työjaot 5. opiskeltujen asioiden esittämistavat Haitat: luovan työskentelyn rajoittaminen Hyödyt: olennaisuuksiin keskittyminen, ajan säästäminen

9 Verkko-oppimisympäristöihin liittyvät haasteet Nopeasti kehittyvä teknologia Vuorovaikutuksellisen oppiminen ja opettaminen verkossa Vaatii opettajilta teknisiä taitoja Opettajien olisi löydettävä mielekkäät ja tehokkaat tavat hyödyntää teknologiaa opetuksessa

10 Lähteet http://www.mediakasvatus.fi/tietopankki/wiki/verkko-oppimisymparistot Kähäri, K. & Väisänen, A. & Laurinen, L. & Marttunen, M. (2011). Opiskelijoiden vuorovaikutuksen tukeminen oppimisympäristössä. Teoksessa Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja. Kasvatus 4/2011. Valtonen, T. & Kukkonen, J. & Puruskainen, T. & Hatakka, O. (2007). Verkko- oppimisympäristöt opettajien oppimiskäsitysten haastajina. Teoksessa Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja. Kasvatus 5/2007. Laine, M. (2006). Yliopisto-opettajien käsitykset oppimisesta verkossa ja niiden heijastuminen verkko-opetuskäytäntöön. Haettu 14. joulukuuta, 2011, osoitteesta http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu01285.pdf


Lataa ppt "Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google