Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat 21.9.2005 www.helsinki.fi/vopla.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat 21.9.2005 www.helsinki.fi/vopla."— Esityksen transkriptio:

1 Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat 21.9.2005 www.helsinki.fi/vopla www.helsinki.fi/vopla

2 Esityksen sisältö Verkko-opetuksen laatukäsikirjan esittely Mikä on verkko-opetuksen laatukäsikirja? Mitä laatukäsikirja sisältää? Mitä hyötyä käsikirjasta on? Miten käsikirjaa käytetään? Laatukäsikirjan kehitystyö syksyllä 2005 Ohjeistus iltapäivän työpajoihin

3 Mikä on verkko-opetuksen laatukäsikirja? laatukäsikirja on työkalu verkko-opetuksen laadun kehittämiseen antaa kokonaisvaltaisen näkökulman verkko- opetuksen laadunhallintaan (organisaatiotasolta yksittäinen opettajan / tukihenkilön työhön) perustuu yleisiin laadunhallintamalleihin, mutta ei sitoudu tiettyyn malliin  verkko-opetuksen laatukäsikirja on liitettävissä laitoksen tai tiedekunnan laatukäsikirjan osaksi laatukäsikirja tekee laatutyön sisältöjä ja menetelmiä tunnetuksi

4 Mitä laatukäsikirja sisältää? laadun tarkastelun sisällöt: verkko- opetuksen johtaminen, osaaminen, resurssit, prosessit sekä arviointi laadunhallinnan vaiheet: nykytilan kuvaus, valinta, kehittäminen laadun kannalta keskeisiä kysymyksiä pohdittavaksi prosessikuvauksia ja tarkistuslistoja eri käyttäjille omat etenemispolut

5 Mitä hyötyä laatukäsikirjasta on? tarjoaa opettajalle verkko-opetuksen suunnittelun vaiheet ja tarkistuslistan laatutekijöistä auttaa laitosta tai tiedekuntaa hahmottamaan verkko-opetuksen laatua kokonaisuutena uuttaa tukipalveluja kehittämään toimintojaan laadukkaan verkko-opetuksen tukemiseksi helpottaa laatutyön aloittamista ja tekemistä tarjoaa yhteisen viitekehyksen verkko-opetuksen toimijoille tavoitteena lopullinen hyöty asiakkaalle, toiminnan laadun paraneminen

6 Miten laatukäsikirjaa käytetään ? laadun sisällöt laadunhallinnan vaiheet laatumatriisit (opetus, oppimateriaali, tukipalvelut) prosessit kriteerit / tarkentavat kysymykset >> verkko-opetuksen laatukäsikirjaverkko-opetuksen laatukäsikirja

7 Laatukäsikirjan kehitystyö syksyllä 2005 1.Laatukäsikirjaan luodaan käyttäjäpolut opettaja tukihenkilö esimies 2.Tarkennetaan laadun kriteereitä tutkimukseen ja/tai verkko-opetuksen toimijoiden yhdessä tuottamiin hyviin käytäntöihin perustuen 3.Pyydetään palautetta verkko-opetuksen toimijoilta 4.Hankitaan pilotit vuodelle 2006 testaamaan laatukäsikirjaa

8 Orientaatio iltapäivän työpajoihin Työpajojen tavoitteena: tutustua laatukäsikirjaan käyttäjäpolkujen mukaisesti tuottaa ja jakaa verkko-opetuksen hyviä käytänteitä arvioida laatukäsikirjan hyödyntämistä omassa työssä >> anna palautetta laatukäsikirjasta

9 Orientaatio iltapäivän työpajoihin Työpajojen aikataulu, sijainti ja vetäjät: klo 12.30 - 16.00 opettajat päärakennus sali 14, 4. krs, Fabianinkatu 33 vetäjät: Annikka Nurkka, Kristiina Karjalainen, Erika Löfström, Annika Evälä tukihenkilöt päärakennus sali 8, 3. krs, Fabianinkatu 33 vetäjät: Ulla Ritvanen, Sari Tervonen esimiehet Oppimiskeskus Aleksandria, luokka 431, 4. krs, Fabianinkatu 28 vetäjä: Janne Sariola

10 Kiitos mielenkiinnosta! Lisätietoja ja ajankohtaista www.helsinki.fi/vopla


Lataa ppt "Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat 21.9.2005 www.helsinki.fi/vopla."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google